olietype
Stop.
Man skal ALDRIG anbefale en forkert olie til en bil.
15W/40 er for tyk, den overholder ikke forskrifter fra
bil producenten til nogen af de motor der sidder
i en 156'r´.
Det eneste man kan opnå som ekstra gevinst ved at bruge
en for tyk olie er, for dårlig smurte lejer = at motor
kan bryde sammen
Følg altid biles forskrifter vedr. olie :
og det er : 10w/40 Eller 10w/60 på alfa 156 benzin versioner
Man skal ALDRIG anbefale en forkert olie til en bil.
15W/40 er for tyk, den overholder ikke forskrifter fra
bil producenten til nogen af de motor der sidder
i en 156'r´.
Det eneste man kan opnå som ekstra gevinst ved at bruge
en for tyk olie er, for dårlig smurte lejer = at motor
kan bryde sammen
Følg altid biles forskrifter vedr. olie :
og det er : 10w/40 Eller 10w/60 på alfa 156 benzin versioner
Det er svært, nærmest umuligt, at sige helt specifikt. Men motorer er bygget til meget tætte/snævre tolerancer, meget tættere end for nogle år tier siden. Derfor er smøreolier i dag meget mere tyndtflydende (viskositet), end for nogle år siden.
Det mest kritiske tidspunkt for en bilmotor, er i opstarten og lige efter. En tykkere olie er lidt længere end en tyndere om at blive pumpet rund i motorens smøresteder og nå op på driftstryk. Derfor kan det ske, at lejer både ved krumtappen og knastaksler løber rund uden smøring et lille øjeblik (1-3 sekunder) og det kan, over alle de gange motoren over mange år bliver startet kold, bevirke, at lejeskallerne flytter sig lidt på lejesølerne, og til sidst lukke de ca 1 mm tykke smørehuld som olie skal komme ud af under tryk. Så sker der det, som med din motor, at lejet banker og ødelægges lige pludselig.
Det mest kritiske tidspunkt for en bilmotor, er i opstarten og lige efter. En tykkere olie er lidt længere end en tyndere om at blive pumpet rund i motorens smøresteder og nå op på driftstryk. Derfor kan det ske, at lejer både ved krumtappen og knastaksler løber rund uden smøring et lille øjeblik (1-3 sekunder) og det kan, over alle de gange motoren over mange år bliver startet kold, bevirke, at lejeskallerne flytter sig lidt på lejesølerne, og til sidst lukke de ca 1 mm tykke smørehuld som olie skal komme ud af under tryk. Så sker der det, som med din motor, at lejet banker og ødelægges lige pludselig.
Ja det er korrekt, men da det skete, var motoren varm,(kørste fra DK til Helsingborg, via Malmø. Og da jeg ramte helsingborg, så begyndte motoren, at hyle(banke lyde osv) så motoren var varm, og Olien var også varm! Så er det en gåde, hvorfor motoren begyndt at lave lyde(olie og vand var helt fyldt op)