"hul" i accelerationen

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
mikkeljacobsen
Indlæg: 26
Tilmeldt: 23 feb, 2011 02:16
Geografisk sted:

"hul" i accelerationen

Indlæg af mikkeljacobsen » 01 jun, 2012 06:12

<p>Hej</p><p>Har lige fået sat "ny" brugt motor i min 2.0 TS. Kører og lyder godt. Men den har et "hul" i accelerationen mellem 2000-2500 rpm. Har nu sat en ny MAF i, men dette har ikke hjulpet.</p><p>Nogle ideer inden Jeg hiver fat i min mek ??.</p><p> </p><p>/Mikkel </p>



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 01 jun, 2012 09:37

For pokker, hvor mange gange skal jeg skrive: Få udlæst fejlrapport fra motorstyringen, det sparer en masse unødige reservedele som udskiftes efter ret gætværk(koster mindre end en MAF).

mikkeljacobsen
Indlæg: 26
Tilmeldt: 23 feb, 2011 02:16
Geografisk sted:

Indlæg af mikkeljacobsen » 28 jun, 2012 05:55

<p>Suk.. Er stadig ikke blevet klogere - har haft den hos mek. Læser ingen fejl.....  men fejlen(fejlene) er der stadig. Kommer et hug lige når jeg træder på gassen når jeg starter om morgenen. og når den er varm omkring 2000-2500 rpm.  Kommer jeg så fra højere omdrejninger og slipperlangsomt gassen hugger den i det .  Hvis jeg giver hurtigt gas og op i omdrejninger mækrer jeg næsten ikke noget galt og over de 2500 rpm ingen problemer.</p><p>En ting mere er når Jeg så  starter den efter arbejde - måske når den så har stået i solen, ryster motoren noget, sådan lige en 10 sek eller deromkring, for så at falde til ro.</p><p> </p><p>Har fået sat en ombytter motor i, som der stadig er garanti på, så har foreløbigt aftalt med min mek at vi lige ser en måned mere - måske fejlen udvikler sig til noget som han kan måle ???</p><p> </p><p>Er selv ret lost, tænker lidt ECU eller lamda sonde, men mangler sgu noget viden her....</p><p> </p><p>Håber I kan hjælpe </p><p> </p>

svendm
Indlæg: 169
Tilmeldt: 08 aug, 2005 11:15
Geografisk sted:

Indlæg af svendm » 28 jun, 2012 09:51

Behold motoren og skift mekanikeren [:D]

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 28 jun, 2012 19:21

Ja, det kunne være en ide med nye øjne på.
Forklaringen kan tyde på et tændings og/eller blandingsproblem.
1. Tag plastdækslet over motoren af og start motoren i mørke og se, om der kan ses gnister omkring ledninger og tændspoler = defekter spoler og eller ledninger. Dernæst tag tændrørene ud og tjek elektroderne farve. Hvis de er hvide er blandingen for mager, sorte for fed og lysgrå i orden. Tjek rørene for slid og skift hvis elektrodeenderne er runde eller skæve.
Hvis blandingen er for mager eller fed skal luftmassemåleren og lambda sonden renses eller skiftes. Men de bør kunne ses på ECU udskriften.
Du skriver ombytnings motor, betyder der nyrenoveret motor eller brugt motor? Hvis det er en brugt motor, så er fejlfinding leverandørens problem.

Ronny85
Indlæg: 76
Tilmeldt: 19 maj, 2012 07:12
Geografisk sted:

Indlæg af Ronny85 » 29 jun, 2012 08:47

Som ELP skriver, eller så forstøv lidt vand(LIDT OG KUN LIDT) ud over det, så kan du fremprovo. gnister.
Rens. evt. din lmm. Og hvilken prog. bruger din mek. Da bosh er ikke gode venner med NOGLE italienske biler.

mikkeljacobsen
Indlæg: 26
Tilmeldt: 23 feb, 2011 02:16
Geografisk sted:

Indlæg af mikkeljacobsen » 01 jul, 2012 09:03

<p>Har haft tændrør ude - ser fine ud("kaffe m. fløde")</p><p>Ingen gnister.</p><p> </p><p>Bemærkede at den havde brugt godt med vand, og tjekkede sflg oliedækslet -  Måske jeg er ved at se spøgelser, men synes godt nok det ligner emulsion i dækslet....</p><p> </p><p> </p>

svendm
Indlæg: 169
Tilmeldt: 08 aug, 2005 11:15
Geografisk sted:

Indlæg af svendm » 01 jul, 2012 09:26

Det ser ikke godt ud men det kan dog være kondens.
Du mangler at skrive/sende billede af dækslet til vandbeholderen.
Men jeg vil foreslå at du får den trykprøvet.
Mvh. Svend

mikkeljacobsen
Indlæg: 26
Tilmeldt: 23 feb, 2011 02:16
Geografisk sted:

Indlæg af mikkeljacobsen » 01 jul, 2012 10:27

<p>Synes umiddelbart ikke der er noget at se i låget til kølervasken.</p><p> </p><p>Tænker at der måske bliver suget vand ind i kammeret, som så skal brændes af - hvilket giver den rystende motor når jeg starter ??</p><p> </p><p>Stadig ingen forklaring på hullet i acc. Men der må jo være et eller andet som driller brænstof/ blandingsproblem  først kommet efter der blev sat en anden brugt motor i. Så vidt jeg kan se har de flyttet ecuén fra den gamle til den "nye" motor. </p><p> </p><p>Har også ecuén fra den "nye" motor liggende - kunne det være en ide at prøve den ? </p><p> </p>

svendm
Indlæg: 169
Tilmeldt: 08 aug, 2005 11:15
Geografisk sted:

Indlæg af svendm » 01 jul, 2012 10:35

Det er da gratis og prøve...
Mht. dækslet, hvordan så kølervæsken ud ? Jeg har før set små olieklatter flyde rundt i ekspansionsbeholderen.
Men jeg tror nu hvis ikke det hjælper så prøv med en anden mekaniker der kan læse ecu fejlkoder.
Mvh. Svend

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 01 jul, 2012 20:07

Jeg synes heller ikke, at dækslerne ser anderledes ud end almindeligt på en motor som har kørt nogle år.
Hvis toppakning er utæt mellem forbrændingskammer og vandkammer, så vil noget af forbrændingen pustes over i vandkammeret. Snus til kølevandet, hvis det lugter af udstødning, så er det fejlen.
Den MAF der er sat på, er det en original Bosch (de virker så godt som altid) eller en billig "kineser" efterligning, dem har jeg ofte læst om fejl på.
Få et rutineret Alfa værksted til at foretagen endnu en fejludlæsning på ECU. Det kan være det første var sjuskede med udlæsningen.

mikkeljacobsen
Indlæg: 26
Tilmeldt: 23 feb, 2011 02:16
Geografisk sted:

Indlæg af mikkeljacobsen » 15 jul, 2012 18:23

<p>Har tjekket oliedækslet igen - ser fint ud, så det var sikkert bare kondens..</p><p>Men den bruger vand - har brugt fra max til lidt under min på 300 km. Synes det er svært at bedømme hvormeget beholderen lugter af udstødning-men lidt ihvertfald.</p><p> </p><p>Når jeg starter den efter arb. Ryster/hopper motoren- som om den kun starter på nogle af cylinderne, lige ved at gå ud men kommer så igang og falder lidt eter til ro. </p><p> </p><p>Når Jeg så har kørt den godt varm og kørt et stykke tid,  Tager farten af og kobler dykker omdrejningerne kraftigt og kører lidt op og ned mens jeg holder stille. Spjæld og MAF er rensede, så tænker lidt at det er tomgangsregulatoren som ikke virker helt som den skal (havde samme problem med den tidligere motor) </p><p> </p><p>Nogle idéer inden Jeg afleverer den hos mek igen..</p><p> </p><p>/Mikkel </p>

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 15 jul, 2012 19:39

Få værkstedet til at tage en kompressionsprøve, det vise om toppakningen er utæt. Kompressionen på højst afvige 10% mellem bedste og dårligste cylinder.
Når motoren går op og ned i tomgang, skyldes ofte fejl på MAF. Det kan skyldes snavs i elektronikken eller, at den er defekt. Det vil kunne ses på ECU fejlrapporten.

Thorleif
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16 jul, 2012 16:45
Geografisk sted:

Indlæg af Thorleif » 16 jul, 2012 17:00

Godmorgen jeg har haft et tilsvarende problen jeg prøvede med en indsugningsrens som jeg købte hos autoparts den heder bell add service rens det hjalt omgående og så prøv at tjekke om dune indsugnings slanger er ok dvs ingen revner bell er et kanon godt produkt [:D] mvh Thorleif 

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"