Olieskift

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
MartinHK
Geografisk sted: Danmark

Olieskift

Indlæg af MartinHK » 19 mar, 2004 21:48

Er der nogen der har erfaring med selv at skifte olie på deres 156'er.

Jeg har overvejet selv at købe noget olie og et oliefilter og give mig i kast med det, men er lidt i tvivl omkring hvor svært det er at komme til filteret m.m. Jeg har jo ikke lige en lift jeg kan smide den på...

Nogen erfaringer???

ole fisker

Indlæg af ole fisker » 20 mar, 2004 07:52

Først skal du have skruet bundpladen af. Det kræver at du får løftet bilen op foran i begge sider, ikke på bilens donkraft alene, understøtning i begge sider, hvis du vil have en rimelig chance for at overleve..
Derefter er olieskiftet intet problem.
MVH
Ole F

elp

Indlæg af elp » 20 mar, 2004 20:49

Hej Martin - Ole har med hensyn til understødtelse når vognen er løftet, nogle gode "bukke" kan købes billigt i et byggemarked, hvor du også kan få en garage donkraft billigt.
Når jeg skifter olien, løsner jeg kun plastic skjoldet i højre side (set bagfra) for at komme til filteret, bundproppen i bundkaret kan man (på min '98) komme til med skjolet på plads.
Vælg en olie af god kvalitet (type SG) og et originalt oliefilter - man kan ikke være sikker på, at der er en indbygget returventil og kravene til filtrering opfyldes af et uoriginalt filter.

elp

Indlæg af elp » 20 mar, 2004 20:55

Hej Martin - Ole har med hensyn til understødtelse når vognen er løftet, nogle gode "bukke" kan købes billigt i et byggemarked, hvor du også kan få en garage donkraft billigt.
Når jeg skifter olien, løsner jeg kun plastic skjoldet i højre side (set bagfra) for at komme til filteret, bundproppen i bundkaret kan man (på min '98) komme til med skjolet på plads - til den skal du bruge en 8 mm umbracho top og ny kobberpakning (skive) til. Bundkaret er af aluminium, så man må ikke overspænde proppen.
Vælg en olie af god kvalitet (type SG) og et originalt oliefilter - man kan ikke være sikker på, at der er en indbygget returventil og kravene til filtrering opfyldes af et uoriginalt filter.

MartinHK

Indlæg af MartinHK » 21 mar, 2004 02:40

OK - Tak skal i have.
Det lyder ikke som en umulig opgave... Den tror jeg godt jeg tør give mig i kast med :o)

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"