Rat sidder skævt og min speeder sidder for højt.

Indlæg som ikke passer ind under de andre fora omhandlende Alfa 145/146
Besvar
Alfa Fever
Indlæg: 9
Tilmeldt: 07 nov, 2006 02:51
Geografisk sted: Danmark

Rat sidder skævt og min speeder sidder for højt.

Indlæg af Alfa Fever » 07 nov, 2006 21:53

Efter at jeg har fået sporet mine dæk, sidder mit rat nu skævt. Jeg har under tidligere indlæg læst mig frem til hvorledes man kobler airbagen fra. Jeg har dog brug for at vide hvorledes jeg rent fysisk tager rattet af for at kunne rette på det. Piller man gummiet af midt på rattet, for at komme til en bolt, eller hvordan foregår det?

Mit andet problem er, at min speederpedal sidder for højt. Hvilket betyder at jeg under lange ture, næsten får krampe i skinnebenet af at sidde og spænde. Benet kan ikke slappe af/ hvile, da jeg ellers vil sidde og give min 145 Boxer bundgas. Hvorledes kan man sænke speederpedalen?

Håber der er nogen der kan hjælpe mig [:)]



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 07 nov, 2006 22:11

Hej og velkommen - det med rattet ville jeg ikke give mig i kast med, måske andre har prøvet. I øvrigt ville jeg køre tilbage til hvor du fik sporet din 145; det er god skik at stætte rattet "lige" og derefter spore/indstille spidsning og kontrollere at rattet kan dreje lige langt til begge sider.
Jeg har kun kørt kort i 145/146, men jeg har haft en 155 som sikkert har samme dimensioner foran i kabinen, dog havde den "Sports" sæder. Jeg husker ikke at jeg havde dit problem, kørte flere gange lange ferieture i den. Du skal enten have mere/længere stødte under højre ben eller en strammere returfjeder på speedertrækket. Det første kræver du kan ændre hældningen på sædet, hvis ikke sædet har den funktion, så f.eks. længere bolte og spacere under sædets forreste befæstninger mod bunden
(eller et andet sæde). Det andet prøvede jeg for mange år siden (i en ikke Alfa) hvor jeg havde det som du beskriver, og det hjalp så jeg kunne køre en hel dag uden krampe.

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 07 nov, 2006 22:33

Den med sporingen: Tilbage til dem, der har lavet sporingen, det er ikke lavet korrekt. Mht. speederen ved jeg, i hvert tilfælde ved 1.6 boxer, at kabeltrækket kan justeres. Skru stopskruen i bunden af bilen (under speederen) så langt i bund som muligt. Herefter justeres kablet ved gasspjældet således, at det er helt lukket op, når speederen er trådt i bund. Det er noget med at flytte en clips på kablet. Det burde hjælpe. Alternativt kan du prøve at køre lidt hurtigere, evt i et lavere gear, så pedalen skal trædes længere ned (var den ikke meget god ?)

Alfa Fever
Indlæg: 9
Tilmeldt: 07 nov, 2006 02:51
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Alfa Fever » 09 nov, 2006 01:47

Tak for de super hurtige og meget uddybende svar på mine spørgsmål[:)] Bilen ryger tilbage til min dækmand snarest.

Da jeg er lidt af en novice hvad motorer angår, kunne jeg godt bruge et hint! Hvor befinder gasspæjldet sig? Så kan jeg få rettet på den speederpedal. Det vil altså ikke påvirke omdrejningstallet i tomgang, at jeg strammer kablet for at sænke pedalen?

På forhånd tak.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 09 nov, 2006 18:27

Gasspjældet sider mellem indsugningsmanifoldet (de fire rør bag motoren, hvor luften suges ind) og den store sorte slange/rør som går forud i motorrummet hen til en stor nærmest fire kantet kasse (MAF = luftmængde måler) og derfra ned foran gearkassen til luftfilter kassen (meget stor sort kasse nederst til højre (set forfra) i motorrummet).
Hvis ikke du har rodet med motorer før, var det måske en ide at lade en makanikker ser på det, men hvis du følger Mortens anvisning, kan der ikke gå så meget galt.

Besvar

Tilbage til "Alfa 145/146 Generelle emner"