Side 1 af 2

ingen varme efter termostat skift

: 22 okt, 2008 15:38
af nikolaj
jeg har fået skiftet termostaten men der kommer stadig ikke varme ind i kabinen nogen der ved hvad der ellers kan være galt ?
temperaturen ligger omkring de 80-85 grader ved normal kørsel hvilket jo er alt for lidt

: 22 okt, 2008 18:07
af elp
Når du skriver at der "stadig ikke kommer varme", har det nok ikke noget med luftlommer at gøre. Kontroler om splældet i varmeapparatet som åbner/lukker for kold og varm luft virker. Hvis det ikke er tilfældet , kan varmeelementet i varmeapparatet være tilstoppe indvendig. Så skal det skylles igen i mod den retning det varme vand cirkulerer.

: 22 okt, 2008 19:07
af nikolaj
ok lyder fornuftigt hvordan tjekker jeg det ?
det virker ikke som om motoren bliver ordentligt varm ca 80 grader ved mototvejs kørsel
og lidt mere i tomgang

: 22 okt, 2008 19:27
af nikolaj
ok lyder fornuftigt hvordan tjekker jeg det ?
det virker ikke som om motoren bliver ordentligt varm ca 80 grader ved mototvejs kørsel
og lidt mere i tomgang

: 23 okt, 2008 00:16
af nikolaj
ok lyder fornuftigt hvordan tjekker jeg det ?
det virker ikke som om motoren bliver ordentligt varm ca 80 grader ved mototvejs kørsel
og lidt mere i tomgang

: 23 okt, 2008 00:20
af nikolaj
ok lyder fornuftigt hvordan tjekker jeg det ?
det virker ikke som om motoren bliver ordentligt varm ca 80 grader ved mototvejs kørsel
og lidt mere i tomgang

: 23 okt, 2008 00:23
af nikolaj
ok lyder fornuftigt hvordan tjekker jeg det ?
det virker ikke som om motoren bliver ordentligt varm ca 80 grader ved mototvejs kørsel
og lidt mere i tomgang

: 23 okt, 2008 00:56
af elp
Jeg ved ikke hvordan klapperne i varmeapparatet virker på 145/146, men formentlig via trækkabler og/eller stænger. Du skal ned under instrumentbordet og tæt på varmeapparatet og så skal du selv eller en hjælper skyde/dreje temperatur regulaturen frem og tilbage. Så kan du se og stang/kabel beværer en arm på en af siderne af varmeapparatet. Armen er forbundet til en klap son styre om den indgående luft forbi eller udenom varmelegemet.
På min tidl. 155 og nu 156 åbnes og lukkes klapperne elektrisk af små el-motorer. Man kan høre el-motorene (når motoren ikke er startet) og se på samme måde om arnene åbner og lukker.

: 23 okt, 2008 01:09
af nikolaj
den virker fint
hvordan skyller man det igennem ?

: 23 okt, 2008 07:18
af Roboz
Hej Nikolaj

På min (ex) 146 1.6 Boxer var det meget normalt at vandtemperaturen lå omkring de 80 ved normal kørsel.

Jeg mener, på min 2.0 TwinSpark i 147 ligger den jo konstant præcis på 90 grader og den kan jo sagtens producere varme alligevel ;-)

: 23 okt, 2008 07:37
af nikolaj
Det kan godt være at 80 rader er normalt og det tror jeg nu også
men der kommer bare ikke ret meget varme i kabinen
der kommer nærmest kølig luft ind ved forruden men ok varmt ved gulvet

: 23 okt, 2008 16:52
af elp
hvordan skyller man det igennem ?
Fra kølesystemet i motorrummet går 2 slanger gennem bagvæggen ind under instrumentbordet, det er varme slangerne.
Først mærker du efter med varm motor om de har samme temp. som køleslangerne. Hvis den ene er lunken og den anden er kold, et det en tilstopning.
Den nemme måde er at tilslutte en haveslange til fraløbet, den som er kold, og et stykke slange ud af motorrummet (så man ikke får sprøjtet det hele til). Så er det bare at åbne for vandet til haveslangen så det skyller rent vand baglæns igennem varme elementet.
Hvis ikke det hjælper, skal varmelegement sikkert skiftes eller ud og renses. Det er desværre ret besværligt af afmontere og sætte i igen.

: 23 okt, 2008 23:05
af nikolaj
det vil jeg Prøve
men tanker om det kan være derfor når der kommer fint varme på gulvet men bare ikke de andre indstillinger ?
iøvrigt tak fordi du hjælper :-)
Nikolaj

: 23 okt, 2008 23:07
af nikolaj
det vil jeg Prøve
men tanker om det kan være derfor når der kommer fint varme på gulvet men bare ikke de andre indstillinger ?
iøvrigt tak fordi du hjælper :-)
Nikolaj

: 23 okt, 2008 23:26
af elp
Vil det sige, at du får varme ned til fødderne men ikke til vindspejlet?
Hvis du gør det, er det en anden klap som ikke bevæger sig når du drejer eller skyder på håndtaget til at dirigere luft op- og ned. Så skal du krontrollere det på samme måde som temperaturen.