Hjælp! Fordør er gået i baglås!

Indlæg som ikke passer ind under de andre fora omhandlende Alfa 145/146
Besvar
wizzy
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16 maj, 2011 02:40
Geografisk sted:

Hjælp! Fordør er gået i baglås!

Indlæg af wizzy » 16 maj, 2011 05:19

<p>Det begyndte med, at den elektriske actuator (centrallås motor) til den ene fordør strejkede, men jeg kunne dog åbne og lukke mekanisk ved hjælp af nøgle. Pludselig en dag kunne jeg ikke åbne døren med nøglen mere :(  </p><p>Jeg kan ikke komme til låsesystemet, da jeg ikke kan få dørbeklædningen af, uden at døren er åben. I timevis har jeg rykket og flået i det indvendige døråbningsgreb, i kombination med nøgle, men intet får døren til at åbne. Arghhhhhhhhh!!! Hvad kan man gøre?</p><p>Hilsen Willy (Alfa 146 årg. 2000).</p><p></div></p>



svendm
Indlæg: 169
Tilmeldt: 08 aug, 2005 11:15
Geografisk sted:

Indlæg af svendm » 16 maj, 2011 09:57

Du skal da kunne låse op rent fysisk med nøgle, har du en anden nøgle at prøve ? Ellers lyder det som Alfa mekkeren eller måske en låsesmed. Held og lykke med det.
Mvh. Svend

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 16 maj, 2011 17:05

Kan man ikke komme til låsen i dørkarmen med en lang skruetrækker?
Det er nok stangen inde i låsen som er bugget eller hoppet af.
Ellers kan et værksted få døren op, som Svend skriver, det har de prøvet mange gange før.

wizzy
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16 maj, 2011 02:40
Geografisk sted:

Indlæg af wizzy » 23 maj, 2011 20:29

Mange tak for svar, men der er intet i vejen med nøgle, jeg har endda 3. Med nøglen kan man mærke, at låsen <u><i>er</i></u> låst op, så det er nærmere døråbnemekaniken, som har sat sig fast. Der er næppe noget at dirke for en låsesmed.
Jeg har også prøvet at bruge diverse stænger ned langs vinduet til dørmekaniken, men uden resultat. Jeg håber ikke, at hele låsen skal smadres udefra. Bare jeg vidste, hvad man kunne gøre.

svendm
Indlæg: 169
Tilmeldt: 08 aug, 2005 11:15
Geografisk sted:

Indlæg af svendm » 24 maj, 2011 09:18

Man skal kunne tage beklædningen af, det kan være svært at komme til men det skal kunne lade sig gøre.
Der er sandsynligvis en defekt inde i selve låsen.[B)]
Du har prøvet at få en medhjælper til at åbne/rykke udefra ?
Held og lykke med det.[:)]
Mvh. Svend

wizzy
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16 maj, 2011 02:40
Geografisk sted:

Indlæg af wizzy » 27 maj, 2011 23:09

Jamen gid jeg kunne få dørbeklædningen af, men den sidder jo fastklemt hele vejen rundt i kanten.
Jeg har rykket og skubbet i døren i timer og samtidigt flået i de indvendige dørgreb (jeg kan jo køre vinduet ned), men lige meget hjælper det :(

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 27 maj, 2011 23:25

Det er vist tid til
"Ellers kan et værksted få døren op, som Svend skriver, det har de prøvet mange gange før."

wizzy
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16 maj, 2011 02:40
Geografisk sted:

Indlæg af wizzy » 06 jun, 2011 22:51

Endelig lykkedes det [:D] 
Det bedste råd var trods alt at få beklædningen af, og det kunne faktisk lade sig gøre, - tak for forslaget. Selvom jeg rykkede i diverse stænger og mekanik, så var låsesystemet blokkeret. Det viste sig så, at det var actuatoren, som sad fast og blokkerede mekaniken. Jeg kunne udtage en skrue og afmontere en nylonkobling, og først da kunne resten af mekaniken glide frit, - og døren kunne åbnes.
For at få de andre 3 døre til virke med fjernbetjeningen, måtte jeg afmontere konnektoren til actuatoren.
Den højre fordør kan jeg nu betjene manuelt indefra eller med nøgle udefra. Operationen tog mig 3 timer.
Mange hilsner [:)]

Besvar

Tilbage til "Alfa 145/146 Generelle emner"