Panik!!!Min vidunderlige Alfa 146 1,6 TS motor(137.000 km) lider, der trænger vand ind omkring begge tændrør,dette kan iagttages med afmonteret tændrørshætter,det er kun ved den cylinder der er tættest på tandremmen,har opsuget vandet x flere, men det stiger stille og roligt til midt på tændrøreti løbet af 10-20 sekunder,bilen bruger ikke kølevæske og den er tæt i kølesystemet ved en trykprøve d.d.skal jeg virkelig udskifte topstykket,jeg ved godt man kan bruge flydende pakning til kølesystemet,det har flere anbefalet fremfor at forsøge nyt topstykke.
OPN autoophug,MB spare parts og diverse engelske,tyske,hollandske reservedelsforhandlere har ikke lige et topstykke liggende,dvs. OPN har et med bøjede ventiler efter tandremsharveri,men det er ikke lige sagen nogen gode forslag til fejlfinding reparation topstykkeindkøb/renovering?????? Will
Vand ved tændrør TS motor
Hej Will, nu forstår jeg bedre dit spørgsmål. Det virker som om metallet er revnet porrøst. Utæt toppakning kan ikke være årsag til vand i tændrørs hullerne.
Foruden at skifte topstykke, hvilket vil være ret kostbart - det brugte fra OPN vil kræve kontrol af ventilstyr og revner samt renovering, kan man prøve med f.eks. Holts Radweld.
Engang fandtes et aluminium reparation sæt som hed noget i retning af Bellinzona. Jeg kunder det fra reparation af revnede gearkasse huse etc. Om det findes, eller noget tilsvarende, ved jeg ikke og om det kan holde til den temperatur som findes i metallet omkring tændrørne, ved jeg heller ikke, men spørg dit værksted.
Foruden at skifte topstykke, hvilket vil være ret kostbart - det brugte fra OPN vil kræve kontrol af ventilstyr og revner samt renovering, kan man prøve med f.eks. Holts Radweld.
Engang fandtes et aluminium reparation sæt som hed noget i retning af Bellinzona. Jeg kunder det fra reparation af revnede gearkasse huse etc. Om det findes, eller noget tilsvarende, ved jeg ikke og om det kan holde til den temperatur som findes i metallet omkring tændrørne, ved jeg heller ikke, men spørg dit værksted.
Jeps jeg kan heller ikke se andet end at vandet må komme andet steds fra end selve toppakningen,er også blevet anbefalet flydende tætningsmiddel,til at tætne toppen (bilen) meeeeeen det holder vel ikke evigt,og så er vi tilbage ved det s..... topstykke som reservedel!Måske man skulle rende lidt rund med topnøglesættet på en huggerplads,men de er sgu ikke meget for kun at sælge topstykket med ventiler,nææææe hele motoren tak!Det er sgu for træls.Triller rundt i svigermors Suzuki for tiden og det minder lidt om langsom kvælning.Will[xx(]