Vand ved tændrør TS motor

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
will
Indlæg: 114
Tilmeldt: 07 okt, 2003 06:36
Geografisk sted:

Vand ved tændrør TS motor

Indlæg af will » 01 mar, 2005 02:03

Panik!!!Min vidunderlige Alfa 146 1,6 TS motor(137.000 km) lider, der trænger vand ind omkring begge tændrør,dette kan iagttages med afmonteret tændrørshætter,det er kun ved den cylinder der er tættest på tandremmen,har opsuget vandet x flere, men det stiger stille og roligt til midt på tændrøreti løbet af 10-20 sekunder,bilen bruger ikke kølevæske og den er tæt i kølesystemet ved en trykprøve d.d.skal jeg virkelig udskifte topstykket,jeg ved godt man kan bruge flydende pakning til kølesystemet,det har flere anbefalet fremfor at forsøge nyt topstykke.
OPN autoophug,MB spare parts og diverse engelske,tyske,hollandske reservedelsforhandlere har ikke lige et topstykke liggende,dvs. OPN har et med bøjede ventiler efter tandremsharveri,men det er ikke lige sagen nogen gode forslag til fejlfinding reparation topstykkeindkøb/renovering?????? Will



ole
Indlæg: 72
Tilmeldt: 06 okt, 2003 17:38
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af ole » 01 mar, 2005 17:25

Starter man ikke med at skifte toppakning ?

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 02 mar, 2005 01:16

Hej Will, nu forstår jeg bedre dit spørgsmål. Det virker som om metallet er revnet porrøst. Utæt toppakning kan ikke være årsag til vand i tændrørs hullerne.
Foruden at skifte topstykke, hvilket vil være ret kostbart - det brugte fra OPN vil kræve kontrol af ventilstyr og revner samt renovering, kan man prøve med f.eks. Holts Radweld.
Engang fandtes et aluminium reparation sæt som hed noget i retning af Bellinzona. Jeg kunder det fra reparation af revnede gearkasse huse etc. Om det findes, eller noget tilsvarende, ved jeg ikke og om det kan holde til den temperatur som findes i metallet omkring tændrørne, ved jeg heller ikke, men spørg dit værksted.

will
Indlæg: 114
Tilmeldt: 07 okt, 2003 06:36
Geografisk sted:

Indlæg af will » 03 mar, 2005 04:05

Jeps jeg kan heller ikke se andet end at vandet må komme andet steds fra end selve toppakningen,er også blevet anbefalet flydende tætningsmiddel,til at tætne toppen (bilen) meeeeeen det holder vel ikke evigt,og så er vi tilbage ved det s..... topstykke som reservedel!Måske man skulle rende lidt rund med topnøglesættet på en huggerplads,men de er sgu ikke meget for kun at sælge topstykket med ventiler,nææææe hele motoren tak!Det er sgu for træls.Triller rundt i svigermors Suzuki for tiden og det minder lidt om langsom kvælning.Will[xx(]

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 03 mar, 2005 05:13

Hej Will - hæld nu det tætningmiddel i og hold øje med temperaturen og væskestanden i expantionsbeholderen.
Så kan du holde øje med om der dukker et topstykke op - jeg mener at man kan lægge "jeg søger" ind på huggernes hjemmesider.

will
Indlæg: 114
Tilmeldt: 07 okt, 2003 06:36
Geografisk sted:

Indlæg af will » 04 mar, 2005 06:09

Tætningsmiddel.
Ja ja jeg skal nok Egon.
Ellers bliver det OPN som har en løs top (med bøjede ventiler)Will

Besvar

Tilbage til "Alfa 145/146 Motor"