Diesellyd

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
Dan Kenskov
Indlæg: 40
Tilmeldt: 07 okt, 2003 19:13
Geografisk sted: Danmark

Diesellyd

Indlæg af Dan Kenskov » 02 feb, 2009 02:32

Min 145 1.8 ts fra -97 er desværre begyndt at lyde grimt. Motoren tikker/banker ved tomgang og det bliver mere udtalt når den er varm. Ved potten lyder den som en fiskekutter. Den trækker udemærket og der er ingen fejltændinger med udsættere el lign. Jeg har tjekket tændrørene og de tænder umiddelbart alle. Indsprøtningslampen i instrumentbordet signalerer ikke at der skulle være noget galt med det. Er der nogle der har et bud på problemet, så er jeg meget modtagelig for input.

pft og mvh Dan.



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 02 feb, 2009 07:40

Det lyder mest som du har en utæthed i den forreste del af udstødningen, manifold pakning, samling mellem manifold og forreste rør eller knækket fleksstykke eller samlingen ved katalysator.
Med din 145/146 motortype forbinder vi ofte diesellyd med en slidt knast variator, men det plejer at være kortvarigt efter start, ikke langvarigt. Der kan også være en eller flere af de hydrauliske knastfølgere som klapre kort efter start, men det forsvinder også efter kort tid.
Sidst slidte knaster på knastakslerne, det bliver ved og kan sikkert blive værre når motoren er varm.
Se først udstødningen efter, derefter de andre ting jeg nævner.

Dan Kenskov
Indlæg: 40
Tilmeldt: 07 okt, 2003 19:13
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Dan Kenskov » 02 feb, 2009 07:55

Tak for det hurtige og fyldige svar. Jeg vil snarest tjekke efter utætheder i udstødningen.

Dan

Dan Kenskov
Indlæg: 40
Tilmeldt: 07 okt, 2003 19:13
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Dan Kenskov » 03 feb, 2009 04:31

Hej igen.
Jeg fandt desværre ingen utætheder, men jeg fik kigget lidt på tændrørene og begge i 3. cylinder var pænt sorte, men de kunne godt tænde.

mvh
Dan

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 03 feb, 2009 04:44

Skift tændrørerne og se om det hjælper. Tag evt. kompresion prøve på alle cylindre, de skal ligge på ca. 11+ kg/cm2 og max 10% forskel.
Gulia 1,8 T - '69, den variant kræver en forklaring?

Dan Kenskov
Indlæg: 40
Tilmeldt: 07 okt, 2003 19:13
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Dan Kenskov » 03 feb, 2009 06:42

Tak for svaret. Jeg vil bestille nogle tændrør - fra england. Jeg for dem nok ikke hjem før min ferie så der går nogen tid inden det bliver prøvet. Kender du ikke T-modelen......? Den er monteret med en turbomotor fra en 75.

Besvar

Tilbage til "Alfa 145/146 Motor"