Skift af plejlstang

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
9ls
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12 mar, 2009 07:07
Geografisk sted:

Skift af plejlstang

Indlæg af 9ls » 12 mar, 2009 07:12

Er skift af plejlstang på ne 147, 1,7'er noget man selv kan gøre uden brug af specialværktøj?

Skal motoren ud?



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 12 mar, 2009 15:52

Hvis ikke lejet på krumtappen er beskadiget og skal slibes ned for at fjerne rille eller skår, så kan det gøres ved at tage topstykket og bundkaret af. Du bør også skifte lejeskallerne på de andre tre plejllejer og evt. stempel ringe på alle 4 stempler, hvis motoren har kørt mange km og/eller bruger olie - det kaldte man en "lille hovedrep" i gamle dage. Man skal også være meget omhyggelig med at kontrollere at topstykkets anlægsflade med blokken er helt lige, være sikker på at ventilerne er helt tætte (kompretionsprøve før adskildelse) og skifte O-ringene på ventilstammerne, igen hvis der har være olieforbrug og kørt mange km. Endelig skal du huske, at tandrem(me) skal skiftes, og nok også bedst at skifte strammerhjul, hvis de ikke er skiftet for kort tid siden.

Det der kan tale for at tage motoren helt ud er, dels at det ikke er meget plads at arbejde på i motorrummet, at koblingen kan kontrolleres, og man evt. også kan skifte hovedleje pannerne, så man er sikker på, at motoren kan køre længe og mange km bagefter, det er for ærgerligt hvis noget blivet slidt op inden for kort tid bagefter.
Held og lykke.

9ls
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12 mar, 2009 07:07
Geografisk sted:

Indlæg af 9ls » 12 mar, 2009 20:59

Hej Erik - tak for det hurtige og grundige svar, jeg tror jeg springer på opgaven :-)

Besvar

Tilbage til "Alfa 145/146 Motor"