Det lyder jo spændende med alle dine planer - det er bare at klø på.
Nu ved jeg ikke hvorfra i landet du kommer men Skallebølle Auto (
http://www.classicsportscar.dk) lige udenfor Odense er meget dygtige på Alfa og alt andet italiensk på 4 hjul.
Jeg mener de tidl. har lavet komp-tuning på en 146 1,6 så prøv at give dem et ring og snak med HP.
Regner du med at bruge op mod 100.000 blot på motortuning? Eller er det på ICE, undervogn osv. osv.? Jeg vil mene at for 40.000 kommer du et godt stykke med en compressor men forvent ikke mere end en effektforøgelse på 30-50 HK. Jeg vil ikke mene det er anbefalelsesværdigt at forsøge at hive 100 HK ekstra ud af en 1,6. Så skal den da totalrenoveres og ombygges til en decideret racemotor og der slår 100.000 nok ikke engang til ;o) Så gå hellere efter en 2,0 ti. Men så sælg den bil du har og find en der er født med 2,0 så du ikke risikerer at rende ind i afgiftsproblemer osv.
Ang. undervogn:
Det er ikke must med gevindundervogn. Det giver dig egentlig blot den fordel at du kan varierer højden efter behag hvilket jo selvfølgelig også er rart nok. Man kan tune sin undervogn på flere måder.
Støddæmpere, fjedre, bremser, krængningsstabilisator, polybøsninger og ophæng, fælge og dæk og det er her jeg vil mene du skal starte så du langsomt og gradvist oplever hvordan køreglæden vokser. Så kan man altid hente flere HK ud af bilen, men det er altså ikke det der giver den største køreglæde

) Det er sjovt nok at køre ligeud men hvis man bare vil have hurtig accel. så køb en stor gammel amerikaner slæde med V8-motor og 300-400 HK ;o)
For store, brede og tunge hjul "dræber" din motor da den ikke har så meget moment til at trække dem rundt og håndtere friktion og evt. vindmodstand. Jeg vil anbefale 16" som max. og så hellere ofre penge på rigtige gode dæk. Dimensionen skal regnes ud så den ikke afviger for meget fra standard (max. 2-3%) det kan du gøre flere steder på nettet ved at indtaste hjuldimensionen den kom på fra fabrikken.
Ellers er det et must at din bil serviceres ofte og af nogle erfarne Alfa-folk der ved hvad de skal se efter på den model. Der skal ikke spares nogen steder omkring olie, tændrør osv.
Det var lidt flere råd håber det kan bruges.

)