Kontrol og skift af gear-olie

Kobling, Gearkasse, differential, drivaksler
Besvar
hjorte
Indlæg: 2
Tilmeldt: 24 maj, 2008 10:26
Geografisk sted: Danmark

Kontrol og skift af gear-olie

Indlæg af hjorte » 24 maj, 2008 10:35

Jeg har en 145 1.8TS fra 1998 som den sidste tid har haft en hvinende lyd fra motoren/gearkassen, specielt når den er kold. I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at vide:

- hvor sidder påfyldnings-skruen?
- hvor sidder aftapnings-skruen?
- hvilken type olie kan anbefales til dette, viskositet og mærke?

Jeg er ny på dette forum. Jeg kan se at 145 emnerne er ved at dø ud, men jeg håber der er lidt liv herinde stadigvæk. Jeg har masser af andre spørgsmål til 145'eren [:)]



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 24 maj, 2008 23:01

Påfyldningsskruen sidder foran på gearkassen, ca. på midten. Bruges også til kontrol af olienineau, skru af og stig en skruetrækker (ell.lign.) lodret ind, løft meget lidt op og tag ud, hvis der ikke er olie på spidsen, mangler der olie.
Aftapningskruen sidder på laveste punkt på gearkassen.
Det bruges umbraco nøgler på begge.
Du skal efterfylde/påfylde med olie af kendt mærke med betegnelse SAE GL5 75W-80 eller 75W-+90. Der er en lang tud på beholderne, så man kan stikke tuden ind i gearkassen og klemme.

hjorte
Indlæg: 2
Tilmeldt: 24 maj, 2008 10:26
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af hjorte » 25 maj, 2008 06:15

Erik, mange tak for dit hurtige svar. Jeg må ud i garagen og finde påfyldnings-skruen på gearkassen.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Citat:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Oprindleigt skrevet af elp</i>

...stig en skruetrækker (ell.lign.) lodret ind,<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

"Lodret ind".... Mener du ikke vandret?

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 25 maj, 2008 09:10

Kan man ikke bare stikke en finger ind som normalt for at tjekke niveauet ? mht olie brugte jeg en fuldsyntetisk Castrol SAF XO 75W/90 på min boxer, den skal også have en GL5. Det gav et meget bedre gearskifte og 2. gear syncromeshen var fin selv efter 195000 km. Skiftede hver 40000 km.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 26 maj, 2008 18:27

Vandret - selvfølgelig. Fingeren kan også bruges afhængig at fingeren og hullets størrelser.

Besvar

Tilbage til "Alfa 145/146 Drivlinje"