Skift af hjullejer ?

Kobling, Gearkasse, differential, drivaksler
Besvar
GummiandenDK
Indlæg: 5
Tilmeldt: 19 dec, 2006 12:20
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Skift af hjullejer ?

Indlæg af GummiandenDK » 28 jan, 2009 05:08

AR 146 TS -97. Synger i baghjulslejer og skal alligevel have nye skiver m.m. hele vejen rundt. Har så ikke lige tjek på skift af lejer, er det noget med en aftrækker der skal til eller hvordan ?
Nogen som kan give en enkel vejledning ? Tak.



Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 29 jan, 2009 05:58

Hvis det er baghjulslejer købes de som en enhed med leje og nav. Normalt burde de kunne tages med en 2- eller 3-benet aftrækker, men sommetider bliver inderringen af lejet siddende. Slib et par spor, så inderringen kan tages med aftrækkeren. Bemærk, at centermøtrikken er spændt meget hårdt, den kan være svær at få af uden luftværktøj.
Men er du sikker på, at lejerne er færdige ? Synes lejer plejer at rumle ubehageligt, syngen er mere dæk.

Men vejledning er:
-Afmonter caliber.
-Afmonter bremseklodser.
-Afmonter bremseåg.
-Afmonter skiver.
-Afmonter nav.
-Monter nyt nav med korrekt moment, omkring 230 Nm (check)
-Resten i modsat rækkefølge.

Meget nemt at gøre, det eneste der kan drille er som sagt afmontering af det gamle nav.

Købte mit sidste nav med leje hos Mekonomen, god SKF-kvalitet, rimelige priser.

pallekragh
Indlæg: 71
Tilmeldt: 03 aug, 2007 23:06
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af pallekragh » 30 jan, 2009 06:21

Ja det er som Morten skriver en let sag de gange jeg har gjort det var de ikke nødvendig med aftrækker men jeg havde også en klar det hjælper mærkeligt nok.
Det er også rigtig lejer plejer og rumle du kan også prøve at køre igennem en rundkørsel forsvinder støjen tyder det på det venstre leje er defekt, derefter køre du i venstre side (find en egnet vej) drejer lidt hårdt over i højre side larmer det stadig: venstre leje defekt.
Det tager max 2 timer hvis ikke det driller og det er meget let.[:)]

Mvh.
Palle

Besvar

Tilbage til "Alfa 145/146 Drivlinje"