Central lås

Elektrisk og elektriske/elektroniske komponenter
Besvar
Pihl
Indlæg: 3
Tilmeldt: 22 jan, 2007 02:49
Geografisk sted: Danmark

Central lås

Indlæg af Pihl » 22 jan, 2007 02:52

Jeg har købt en Alfa 145, hvor central låsen i førerdøren ikke virker.
Kan det være motoren der er stået af.
Jeg kan låse/åbne den fra passagersiden, og jeg kan se at den kører med låsepalen ved førersiden.
Jeg kan godt låse den op i førersiden - men jeg kan ikke låse den.

Jeg håber at I kan hjælpe mig )

Mvh Michael



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 22 jan, 2007 03:12

Det er nok låsemekanismen som går trægt, ikke motoren. Kan motoren den ene vej kan den også den anden.
Af med dørbeklædningen, rense gammet snavs af og smøre samt arbejde lidt med den, så tror jeg den virker igen.

Pihl
Indlæg: 3
Tilmeldt: 22 jan, 2007 02:49
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Pihl » 24 jan, 2007 01:07

Tak for svaret. Tusind tak!

Jeg har haft dørbeklædningen af, og har smurt låsemekanismen efter bedste evne. Indenfor i bilen kan jeg åbne og låse, men udefra med nøglen skal der et stort antal vrid til før låsen aktiveres. Det virker som om at den står og "vipper" lidt, før den så til sidst vælger at komme/låse sig i. Jeg kan godt låse bilen op udefra, men det kniber som sagt med at låse den i.

Andre gode bud på hvad der kan være i vejen?? Jeg håber at jeg har illustreret og beskrevet problemet på en forståelig måde.

Venlig hilsen
Michael

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 25 jan, 2007 21:39

Det kan selvfølgelig godt være motoren er ved at være slut. Men nu har du været inde i døren, så prøv og se om nogle af stængerne er buggede eller slidtage i sammenføjningerne. Prøv evt. at låse mens du kan se hvad som ser, om man kan hjælpe ved at trække i stængerne eller armene samtidig med at man drejer nøglen i låsen.
Hvis motoren er slut, så prøv at søge hos autoophuggere efter en go' brugt.

frimanden
Indlæg: 17
Tilmeldt: 27 mar, 2007 05:04
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af frimanden » 23 jun, 2007 08:18

En ven til mig har haft samme problem som du beskriver med hans 145, det viste sig desværre at være en pal på nøglecylinderen i døren der var så slidt at den ikke kunne nå længere - desværre fordi han blev nødsaget at udskifte låsen i døren, og det var noget bøvl med at få en der passede til nøglen, faktisk så meget at han har skiftet alle låsene og fået nye nøgler + omkodning af startspærre mm.. øv
Så kik GRUNDIGT på selve låsecylinderen (uden på den altså).. håber du kommer lidt lettere over dit problem end min ven.

Venligste
Frimanden
2005 Alfa 147 2,0

PatriX
Indlæg: 28
Tilmeldt: 07 sep, 2007 07:02
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af PatriX » 07 sep, 2007 07:08

Jeg har en Alfa Romeo 146 1,6 BoXer fra 1995. Fin stand, især motor og gearkasse, dog med lidt små "ting", der skal laves. Et godt køb til 21.000,-(eller var det? Hvad siger I?)

En af fejlene er låsen i førerdøren, som nøglen ikke længere kan komme ind i. Alle centrallåse virker fint når nøglen bruges i højre dør. Men der er kommet noget med ind i cylinderen i førerdøren, hvorfor nøglen ikke kan komme derind. Jeg prøvede at trykke lidt til, i den tro at "klappen" bare gik stramt", hvilket havde den effekt, at hele cylinderen fulgte med ud, da jeg trak nøgle ud igen! Døren var dog stadig låst.

Kan man få en ny cylinder uden at skulle skifte alle låsene og omprogrammere startspærre osv.??

PatriX
Indlæg: 28
Tilmeldt: 07 sep, 2007 07:02
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af PatriX » 07 sep, 2007 07:12

Jeg har en Alfa Romeo 146 1,6 BoXer fra 1995. Fin stand, især motor og gearkasse, dog med lidt små "ting", der skal laves. Et godt køb til 21.000,-(eller var det? Hvad siger I?)

En af fejlene er låsen i førerdøren, som nøglen ikke længere kan komme ind i. Alle centrallåse virker fint når nøglen bruges i højre dør. Men der er kommet noget med ind i cylinderen i førerdøren, hvorfor nøglen ikke kan komme derind. Jeg prøvede at trykke lidt til, i den tro at "klappen" bare gik stramt", hvilket havde den effekt, at hele cylinderen fulgte med ud, da jeg trak nøgle ud igen! Døren var dog stadig låst.

Kan man få en ny cylinder uden at skulle skifte alle låsene og omprogrammere startspærre osv.??

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 11 sep, 2007 00:41

Hej Patrix. Jeg ville prøve at ligge låsecylinderen i et bad af VD40 eller andet, der kan opløse forvitring inde i låsen. Hvis det hjælper, så husk at smøre den, både ind-og udvendig, med noget syrefrit grafit olie eller fedt.

PatriX
Indlæg: 28
Tilmeldt: 07 sep, 2007 07:02
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af PatriX » 12 sep, 2007 03:41

Tak elp, det vil jeg lige prøve!

PatriX
Indlæg: 28
Tilmeldt: 07 sep, 2007 07:02
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af PatriX » 21 nov, 2007 03:19

Elp, det viste sig at der lå et stykke metal inde i låsecylinderen, som jeg fik fjernet, hvorefter jeg fulgte dit råd og smurte den. Nu har jeg bare lige et problem. Låsecylinderen har altid siddet løst, så jeg kan trække den ud med en krog f.eks., hvordan er låsecylinderen oprindeligt sat fast, ved du det? Og er det ligetil at sætte den fast igen, uden at skulle skille alt muligt ad?

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 21 nov, 2007 23:19

Indvendig i døren er låsecylinderen fastgjort med en hestesko formet clips til kr. 12,88, (hvordan ved jeg nu det???) så du er desværre nød til at tage dørbeklædningen etc. af.

??? Man kan komme på Fiat gruppens on-line reservedels katalog med dette link
http://www.spangerum.com:7080/navi?COUN ... GUI_LANG=9

PatriX
Indlæg: 28
Tilmeldt: 07 sep, 2007 07:02
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af PatriX » 22 nov, 2007 02:41

Ok, jeg siger tak for hjælpen!

PatriX
Indlæg: 28
Tilmeldt: 07 sep, 2007 07:02
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af PatriX » 22 nov, 2007 02:43

Ok, jeg siger tak for hjælpen!

thunen
Indlæg: 13
Tilmeldt: 30 nov, 2007 23:39
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af thunen » 28 dec, 2007 06:06

Hej Patrix,
Jeg har en 145 fra 2000 med samme problem. Jeg sendte den til et autoriseret Alfa Værksted på Jagtvej i Kbh. De har rodet med den i flere omgange uden at komme problemet til livs. I første omgang fik jeg en regning på udskiftning af centrallås. 445,00 kr + arbejdsløn 980,00 kr. + mormor. Sådan lige knap 1.800,00 kr.
De havde dog overhovedet ikke rørt noget endnu. Da jeg påpegede det, fik de bilen ind igen og efter endnu et par dage meldte de at de havde skiftet centrallåsen, men at problemet var der endnu. Jeg bad dem tage deres centrallås igen og jeg blev krediteret låsen. Men jeg har stadig betalt over 1.000 kr. i arbejdsløn for - tja, ingenting.
Morale: Du skal have tillid til dit værksted.
mvh thunen

Besvar

Tilbage til "Alfa 145/146 El-system"