Belysning af midterkonsol/knapper for varme mv.
Belysning af midterkonsol/knapper for varme mv.
Betjeningspanelet for varmeapparatet, blæser mv. har mistet baggrundsbelysningen, men hvordan får jeg skiftet pærene?
Hej Sloth...
Det er ikke så svært. Men hvis du har mistet hele belysningen tror jeg ikke det er pærerne, der er gået, men det er en anden sag...
Nedenstående beskrivelse gælder for en 146 1.6 boxer 1996 uden klimaanlæg:
Du rykker drejeknapperne af til varme, luftfordeling, blæser og recirkulation. Så løsner du skruerne under drejeknapperne, samt skruen lige foran og lidt højere end tændingslåsen. Den sidder under en plastickappe, som først skal fjernes. Så rykker du beklædningsstykket til venstre for passagerairbaggen af (sæt dig i sædet og ryk "bagud"). Beklædningsstykket sidder med flere plasticclips, som måske falder ud, men for det meste kan genbruges. Bag beklædningsstykket sidder 1 eller 2 skruer, der også holder varmepanelpladen. til sidst kan jeg ikke huske om der sidder en ekstra skrue nedefra under varmepanelpladen i førersiden, men den skal i så fald også fjernes. Når disse er løsnet, kan panelpladen fjernes og de små glassokkelpærer skiftes. Panelpladen har de samme clips som beklædningsstykket, og skal rykkes forsigtigt ud, hjælp evt lidt med en skruetrækker. Når du nu er i gang, så skift også pærerne i instrumentbordet, det er de samme. Jeg mener, at du i alt ca. skal have 10 pærer til ca. 7 kr stykket hos FIAT.
hilsen Morten
4630
Det er ikke så svært. Men hvis du har mistet hele belysningen tror jeg ikke det er pærerne, der er gået, men det er en anden sag...
Nedenstående beskrivelse gælder for en 146 1.6 boxer 1996 uden klimaanlæg:
Du rykker drejeknapperne af til varme, luftfordeling, blæser og recirkulation. Så løsner du skruerne under drejeknapperne, samt skruen lige foran og lidt højere end tændingslåsen. Den sidder under en plastickappe, som først skal fjernes. Så rykker du beklædningsstykket til venstre for passagerairbaggen af (sæt dig i sædet og ryk "bagud"). Beklædningsstykket sidder med flere plasticclips, som måske falder ud, men for det meste kan genbruges. Bag beklædningsstykket sidder 1 eller 2 skruer, der også holder varmepanelpladen. til sidst kan jeg ikke huske om der sidder en ekstra skrue nedefra under varmepanelpladen i førersiden, men den skal i så fald også fjernes. Når disse er løsnet, kan panelpladen fjernes og de små glassokkelpærer skiftes. Panelpladen har de samme clips som beklædningsstykket, og skal rykkes forsigtigt ud, hjælp evt lidt med en skruetrækker. Når du nu er i gang, så skift også pærerne i instrumentbordet, det er de samme. Jeg mener, at du i alt ca. skal have 10 pærer til ca. 7 kr stykket hos FIAT.
hilsen Morten
4630
Hej Sloth.
Mortens beskrivelse er udmærket, men jeg vil lige supplere: Afhængig af hvor fingernem man er, kan det vel godt kaldes "ikke så svært", men personligt synes jeg det er tilstrækkeligt bøvlet til, at du bør overveje at skifte alle pærerne i midterkonsollen på een gang, når du nu har skilt den ad!
På min 146 skete der det, at der først sprang 1 pære, hvorefter der tilsyneladende(?) kom højere spænding på de andre, som derefter sprang i løbet af få dage.
Check dog sikring etc. først, man ved aldrig...
Med venlig hilsen
Torben.
Mortens beskrivelse er udmærket, men jeg vil lige supplere: Afhængig af hvor fingernem man er, kan det vel godt kaldes "ikke så svært", men personligt synes jeg det er tilstrækkeligt bøvlet til, at du bør overveje at skifte alle pærerne i midterkonsollen på een gang, når du nu har skilt den ad!
På min 146 skete der det, at der først sprang 1 pære, hvorefter der tilsyneladende(?) kom højere spænding på de andre, som derefter sprang i løbet af få dage.
Check dog sikring etc. først, man ved aldrig...
Med venlig hilsen
Torben.
Svarene kunne bruges ved udskiftningen af pærer i midterkonsollen, tak for det.
Her er flere detaljer om udskiftningen. I alt skal der afmonteres 11 fastgørelser med skruer og umbrakobolte. To pærere belyser varmeanlægets knapper og en belyser askebægeret. Beklædnings pladerne på instrumentbordet er meget lette at af- og genmontere.
Her er flere detaljer om udskiftningen. I alt skal der afmonteres 11 fastgørelser med skruer og umbrakobolte. To pærere belyser varmeanlægets knapper og en belyser askebægeret. Beklædnings pladerne på instrumentbordet er meget lette at af- og genmontere.
-
- Indlæg: 2
- Tilmeldt: 01 aug, 2004 08:12
- Geografisk sted: Danmark
Nu er der igen gået en pære i mit instrumentlys for 3. gang på 1½ år, er der nogen i dette forum der har en vejledning til skift af pærer i instrumentlyset tilsvarende den ved skift af pærer i midterkonsol, da jeg denne gang nægter at betale en mekaniker for dette. Det drejer sig om en 146 fra '99.
På forhånd tak for hjælpen
Hilsen Frausing
På forhånd tak for hjælpen
Hilsen Frausing
Det er længe siden jeg sidst havde skilt den del ad, men det er noget i retning af følgende:
Tag de 2 stykker tekstilbeklædt plastic på hver side af ratstammen af (kan løsnes med en spartel eller bred skruetrækker ved kanten). Inde bagved stykkerne skal løsnes (vistnok 1) skrue i hver side. Jeg kan ikke huske om der skal løsnes flere skruer, men mener det ikke.
Som med så meget andet på en moderne bil er skidtet clipset på plads, så du skal have et godt tag i instrumenthuset, når det skal løsnes. Pas på der ikke brækker noget plastic af...
Ovenstående er frit efter hukommelsen, så kig lige grundigt efter om der er flere fastgørelsespunkter end her beskrevet - du skal jo helst ikke rykke det hele i stykker!
Jeg kan ikke huske hvor mange pærer der er, men det kan anbefales at skifte dem alle, når du først er derinde. Og lad være med at sætte tænding på, hvis du har afmonteret et af multistikkene; det gjorde jeg hvorefter airbaglampen lyste konstant, og jeg måtte få den nulstillet på værkstedet!
Det tog mig en times tid, men kan gøres noget hurtigere - jeg var bare nervøs for at brække noget, og så tager tingene jo lidt længere tid.
Mvh. TBC.
Tag de 2 stykker tekstilbeklædt plastic på hver side af ratstammen af (kan løsnes med en spartel eller bred skruetrækker ved kanten). Inde bagved stykkerne skal løsnes (vistnok 1) skrue i hver side. Jeg kan ikke huske om der skal løsnes flere skruer, men mener det ikke.
Som med så meget andet på en moderne bil er skidtet clipset på plads, så du skal have et godt tag i instrumenthuset, når det skal løsnes. Pas på der ikke brækker noget plastic af...
Ovenstående er frit efter hukommelsen, så kig lige grundigt efter om der er flere fastgørelsespunkter end her beskrevet - du skal jo helst ikke rykke det hele i stykker!
Jeg kan ikke huske hvor mange pærer der er, men det kan anbefales at skifte dem alle, når du først er derinde. Og lad være med at sætte tænding på, hvis du har afmonteret et af multistikkene; det gjorde jeg hvorefter airbaglampen lyste konstant, og jeg måtte få den nulstillet på værkstedet!
Det tog mig en times tid, men kan gøres noget hurtigere - jeg var bare nervøs for at brække noget, og så tager tingene jo lidt længere tid.
Mvh. TBC.
-
- Indlæg: 2
- Tilmeldt: 01 aug, 2004 08:12
- Geografisk sted: Danmark
Hej TBC!
Tak for beskrivelsen, det lyder som om det er rimeligt at gå til, hvis blot man formår at holde tungen lige i munden og kontrollere sine aggressive tendenser.
Du har nok ret i, at det er smart at skifte alle pærene når man har det skilt ad, jeg mener der sidder 4 derinde. Forhåbentlig kan jeg så få fred fra det i et stykke tid.
Mvh. Frausing
Tak for beskrivelsen, det lyder som om det er rimeligt at gå til, hvis blot man formår at holde tungen lige i munden og kontrollere sine aggressive tendenser.
Du har nok ret i, at det er smart at skifte alle pærene når man har det skilt ad, jeg mener der sidder 4 derinde. Forhåbentlig kan jeg så få fred fra det i et stykke tid.
Mvh. Frausing
Hej, for boxer fra 96 er det som følgende:
Af med 2 skruer i kappen foran instrumentglasset - kappen lirkes forsigtigt ud - det er noget med snap-værk - instrumentpanelet fjernes - det sidder med 4 eller flere skruer - ud med panelet - af med 2 multistik - pærerne sidder i bajonetfatninger. Montage omvendt af demontage. Tidsforbrug ca. 20 min.
Hilsen Morten
Af med 2 skruer i kappen foran instrumentglasset - kappen lirkes forsigtigt ud - det er noget med snap-værk - instrumentpanelet fjernes - det sidder med 4 eller flere skruer - ud med panelet - af med 2 multistik - pærerne sidder i bajonetfatninger. Montage omvendt af demontage. Tidsforbrug ca. 20 min.
Hilsen Morten
Har lige været turen igennem med viserinstrumenterne på en 146 Boxer fra 1995. Mortens beskrivelse er rigtig god, det var virkelig en hjælp!
Jeg vil tillade mig at komme med et par tilføjelser, som måske kan gøre det endnu nemmere:
Af med 2 unbrakoskruer i kappen foran instrumentglasset - kappen lirkes forsigtigt ud - der sidder to snap-værk spænder i den underste del. Læg hændere i kappen og trak ud mod rattet, så skulle de gerne slippe - instrumentpanelet trækkes ud som en hel enhed, det sidder med 4 unbrakoskruer - ud med panelet - af med 2 multistik, der sidder ét i begge sider - Vend panelet om, her sidder pærerne bag sorte/grønne fatninger i huller i panelets bagplade. Man drejer fatningerne mod uret, og fatning med pære følger med ud. Hvis de går stramt, kan man fjerne de to skruer der holder plastikbagkappen så man bedre kan få fat, men pas på, inden under er der blotlagt printplade. Pæren sidder i bajonetfatninger. Montage omvendt af demontage.
Der skal ialt bruges 6 stk. 12 V 1,2 W pærer, selv bruger jeg mærket Osram.
Det er bedst ikke at sætte tænding på når multistikkene ikke sidder til instrumentpanelet, jeg har hørt, det kan give problemer med nogle af alarmlamperne.
Det skal siges at da jeg skiftede de pærer her, var det første gang, jeg brugte nok ca. 45 minutter alt ialt. Men så var jeg også meget forsigtig med ikke at ødelægge noget.
Held og lykke med det!
Jeg vil tillade mig at komme med et par tilføjelser, som måske kan gøre det endnu nemmere:
Af med 2 unbrakoskruer i kappen foran instrumentglasset - kappen lirkes forsigtigt ud - der sidder to snap-værk spænder i den underste del. Læg hændere i kappen og trak ud mod rattet, så skulle de gerne slippe - instrumentpanelet trækkes ud som en hel enhed, det sidder med 4 unbrakoskruer - ud med panelet - af med 2 multistik, der sidder ét i begge sider - Vend panelet om, her sidder pærerne bag sorte/grønne fatninger i huller i panelets bagplade. Man drejer fatningerne mod uret, og fatning med pære følger med ud. Hvis de går stramt, kan man fjerne de to skruer der holder plastikbagkappen så man bedre kan få fat, men pas på, inden under er der blotlagt printplade. Pæren sidder i bajonetfatninger. Montage omvendt af demontage.
Der skal ialt bruges 6 stk. 12 V 1,2 W pærer, selv bruger jeg mærket Osram.
Det er bedst ikke at sætte tænding på når multistikkene ikke sidder til instrumentpanelet, jeg har hørt, det kan give problemer med nogle af alarmlamperne.
Det skal siges at da jeg skiftede de pærer her, var det første gang, jeg brugte nok ca. 45 minutter alt ialt. Men så var jeg også meget forsigtig med ikke at ødelægge noget.
Held og lykke med det!