kodenøgle & værkstedsetik

Elektrisk og elektriske/elektroniske komponenter
Besvar
thunen
Indlæg: 13
Tilmeldt: 30 nov, 2007 23:39
Geografisk sted: Danmark

kodenøgle & værkstedsetik

Indlæg af thunen » 06 mar, 2009 02:28

Hej Alfa-ister,
Hvem kan hjælpe med værkstedsetik. Jeg sendte min 145 1,6 Tspark på lokalt værksted i Bregnerød med en defekt kobling. Efter et hurtigt kig i motorrummet konstaterede værkføreren Finn, at koblingscylinderen lækkede og foreslog at skifte den. Pris 790,00 (vistnok ex montering) Dagen efter ringede de fra værkstedet og sagde, at bilen ikke kunne starte. De fortalte også at jeg jeg havde afleveret bilen med en kode-nøgle. (den brune) Nu har de sendt bilen til et Fiat værksted. Her siger de at startspærreboxen er smadret og skal skiftes. Min værkfører Finn mener, det er min egen skyld og jeg skal betale regningen hos Fiat 1.500,00 + montering.



Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 07 mar, 2009 05:32

Det er ikke et spørgsmål om etik - men om ganske alm. lovgivning. Har du bedt om at de sendte bilen et andet sted hen? Du kan aldrig komme til at betale for et stykke arbejde du ikke selv har bestilt... Hvis du har bedt dem om at skifte koblingen så skal de ikke lave/skifte andet. Startspærren er jo - ilfg. dig - gået i stykker på værkstedet, men det er egentlig din egen opgave at bevise hvis de nægter at have noget med fejlen at gøre. De er i princippet heller ikke forpligtet til at aflevere en bil tilbage til dig der kan starte, men skal alene sikre at det udførte arbejde er iorden.

Hvis det udvikler sig til en omgang halvkedelig tovtrækkeri kan jeg måske hjælpe men det skal i så fald foregå på Fyn/Jylland.

thunen
Indlæg: 13
Tilmeldt: 30 nov, 2007 23:39
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af thunen » 12 mar, 2009 01:57

Hej Daniel, tak for dit svar.
Jeg har vist værkstedet et udsnit fra en værkstedsforsikring, men de hævder at de ikke har rørt andet end koblingen. Havde de arbejdet på det elektriske og startspærren var gået, ville de naturligvis stå ved deres ansvar og evt. benytte deres forsikring. Men nu er aben hos mig. Bilen er i Birkerød, så jeg ved ikke hvordan du kan hjælpe ovre fra Modelandet og Fyns Land. Men tak for tanken.
Prisen for reparationen/ny startspærre er nu fastsat til 3.700,00 incl. mormor, men jeg har desværre ikke penge nok på kontoen. Har nogen her en brugt startspærre eller en fidus til at frakoble startspærren, så jeg i det mindste kan få min bil hjem?
Bedste hilsner
Thunen

Besvar

Tilbage til "Alfa 145/146 El-system"