viskermotor til forrude 146 1,6 TS 99
viskermotor til forrude 146 1,6 TS 99
Motoren er ifølge kendere underdimensioneret og holder 2-3 år den sidste holdt 1,5 år!!!! viskerfunktionens defekt viser sig ved tiltagende "hakkeri" og ikke mindst igansætningsbesvær når det er koldt (meget menneskeligt)Har smurt alle ledforbindelser og lejer til viskerarmene.Findes der en kraftigere motor ?
Jeg tror som Milert, at det ikke har noget med motordimensioneringen at gøre. Det må være interval/selvparkeringsfunktionen den er gal med. Jeg har det samme hakkeri på intervalvisk, men hvis man trækker viskerarmen i kabinen helt op, og holder den der, kører viskeren ubeklageligt. Jeg får forhåbentlig snart skilt viskermotoren ad, så skal jeg nok rapportere hvis jeg finder ud af noget brugbart...
Hilsen Morten
4630
Hilsen Morten
4630
Reparatskaja motoriska vizker.
Eller hvad hedder det på polsk.Tak jeg vil straks flå viskerarme,afdækning ved torpedostykket og viskermotoren ud,bringe det ind i varmen og smøre nylon??? gearhjulene , hvad smører man egentlig dem med ? hanefedt(det var ikke en vits) f.eks eller er der et specialmiddel til nylon.William.
Eller hvad hedder det på polsk.Tak jeg vil straks flå viskerarme,afdækning ved torpedostykket og viskermotoren ud,bringe det ind i varmen og smøre nylon??? gearhjulene , hvad smører man egentlig dem med ? hanefedt(det var ikke en vits) f.eks eller er der et specialmiddel til nylon.William.
-
- Indlæg: 19
- Tilmeldt: 02 sep, 2003 17:33
- Geografisk sted: Danmark
Jeg har repareret min viskermotor. De er ikke underdimensionenret. Der sider et kraftig relæ indbygget i viskermotoren dette relæ er styret af viskerens position. Når viskeren er igang vil en slæbe kontakt trække relæet. Forbindelsen i denne slæbekontakt forsvinder periodisk da den kører på en fedtet overflade. Når det er kold og fugtig midster kontaktfladen forbindelsen. Da relæet reagerer meget hurtigt vil det slukke ved selv de korteste afbrydelser. Jeg rensede min slæberings kontaktflade uden at smøre nyt fedt på. Udover det har jeg monteret en kondensator mellem plus og styresignalet til relæet derved kan relæet holdes ved kortere afbrydelser fra slæbekontakten. Dette har ikke nogen indvirkning på hvor viskerne stopper når de kommer ned. Kondesatoren skal være på 220uF eller 470uF og mindst til 25 Volt. Den kan monteres på kablet der går ned til viskermotoren.
De dovne behøver derfor ikke engang at skille viskermotoren ad.
Kabler er på 3 ledere. En fast plus som er tændt når der er tænding, En fast stel og en signalleder. Den skal kobles på mellem plus og signalederen.
Og vupti så kører viskeren som var den ny.
De dovne behøver derfor ikke engang at skille viskermotoren ad.
Kabler er på 3 ledere. En fast plus som er tændt når der er tænding, En fast stel og en signalleder. Den skal kobles på mellem plus og signalederen.
Og vupti så kører viskeren som var den ny.
-
- Indlæg: 19
- Tilmeldt: 02 sep, 2003 17:33
- Geografisk sted: Danmark
Hej Alle
Jeg har en opdatering til min løsning for at reparere viskermotorer der hakker. Min løsning med en kodensator virker godt, med man er faktisk nød til at beskytte den med en diode. Det opdagede jeg i sidst uge da jeg mine viskere var stoppet mit på ruden da jeg slukkede bilen. Da jeg drejer starteren mens viskeren er igang brænder jeg timerreælet til intervalviskeren i stykker. Efter at havde undersøgt systemet nærmere er jeg kommet frem til at det er meget lettere at lave ændringerne i timerreælet, da signalet til viskermotoren kommer derfra.
Hvis man ønsker kan man sende sit timerrelæ til mig og så vil jeg ombygge det for 200 kr. Det er det røde relæ i øverte venstre hjørne (ALFA 155) på sikrings og relæboksen ved pedalerne.
I kan kontakte mig på alfa@betula.dk
Jeg har en opdatering til min løsning for at reparere viskermotorer der hakker. Min løsning med en kodensator virker godt, med man er faktisk nød til at beskytte den med en diode. Det opdagede jeg i sidst uge da jeg mine viskere var stoppet mit på ruden da jeg slukkede bilen. Da jeg drejer starteren mens viskeren er igang brænder jeg timerreælet til intervalviskeren i stykker. Efter at havde undersøgt systemet nærmere er jeg kommet frem til at det er meget lettere at lave ændringerne i timerreælet, da signalet til viskermotoren kommer derfra.
Hvis man ønsker kan man sende sit timerrelæ til mig og så vil jeg ombygge det for 200 kr. Det er det røde relæ i øverte venstre hjørne (ALFA 155) på sikrings og relæboksen ved pedalerne.
I kan kontakte mig på alfa@betula.dk
Hej Alle - emnet har været diskuteret på flere udenlandske Fora, hvor jeg fik løsningen.
I viskermotoren sidder en stor skive over trækhjulet som styrer parkering ved nedre kant. Den bliver med tiden dækket af fedt (som smører trækhjulet) og det giver hakkeriet. 1/Demont. viskerarmene (mærk placering for genmontering (skal sidde meget præcist for ikke at ramme motorhjælmen)) 2/ Skru de 3 bolte til viskermotoren af(sidder i midten neden for forruden under et plastic dækslet, kun venstre del nødvendigt at afmont. højre skal bare løsnes i midten - mange trox skruer) 3/Vend bagsiden af motoren udaf og afmont dækslet over trækhjulet 4/Rens med affedtning væske (f.eks. rense benzin) den store skive og de 2 kontakter på dækslet og træk forsigtigt ud i kontaktarmene, pas på ikke at fjerne fedt fra snækkedrevet/trækhjulet, suppler evt. 5/Monter alt i modsat rækkefølge - pas på med højre viskerarm.
I viskermotoren sidder en stor skive over trækhjulet som styrer parkering ved nedre kant. Den bliver med tiden dækket af fedt (som smører trækhjulet) og det giver hakkeriet. 1/Demont. viskerarmene (mærk placering for genmontering (skal sidde meget præcist for ikke at ramme motorhjælmen)) 2/ Skru de 3 bolte til viskermotoren af(sidder i midten neden for forruden under et plastic dækslet, kun venstre del nødvendigt at afmont. højre skal bare løsnes i midten - mange trox skruer) 3/Vend bagsiden af motoren udaf og afmont dækslet over trækhjulet 4/Rens med affedtning væske (f.eks. rense benzin) den store skive og de 2 kontakter på dækslet og træk forsigtigt ud i kontaktarmene, pas på ikke at fjerne fedt fra snækkedrevet/trækhjulet, suppler evt. 5/Monter alt i modsat rækkefølge - pas på med højre viskerarm.
-
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 03 feb, 2004 03:44
- Geografisk sted: Danmark
- Kontakt: