viskermotor til forrude 146 1,6 TS 99

Elektrisk og elektriske/elektroniske komponenter
Besvar
will
Indlæg: 114
Tilmeldt: 07 okt, 2003 06:36
Geografisk sted:

viskermotor til forrude 146 1,6 TS 99

Indlæg af will » 07 okt, 2003 06:53

Motoren er ifølge kendere underdimensioneret og holder 2-3 år den sidste holdt 1,5 år!!!! viskerfunktionens defekt viser sig ved tiltagende "hakkeri" og ikke mindst igansætningsbesvær når det er koldt (meget menneskeligt)Har smurt alle ledforbindelser og lejer til viskerarmene.Findes der en kraftigere motor ?



Milert
Indlæg: 15
Tilmeldt: 31 okt, 2003 06:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Milert » 13 nov, 2003 08:06

Har selv lige haft tilsvarende problem, og havde derfor bilen på autoriseret værksted i Polen.

De skilte motoren ad og "justerede" lidt og vupti, nu virker den upåklageligt.




MMH

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 13 nov, 2003 19:40

Jeg tror som Milert, at det ikke har noget med motordimensioneringen at gøre. Det må være interval/selvparkeringsfunktionen den er gal med. Jeg har det samme hakkeri på intervalvisk, men hvis man trækker viskerarmen i kabinen helt op, og holder den der, kører viskeren ubeklageligt. Jeg får forhåbentlig snart skilt viskermotoren ad, så skal jeg nok rapportere hvis jeg finder ud af noget brugbart...

Hilsen Morten

4630

Milert
Indlæg: 15
Tilmeldt: 31 okt, 2003 06:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Milert » 14 nov, 2003 08:22

Hej Igen
Jeg har fået flere sjove mails vedrørende at jeg har været på et polsk værksted.
Det var selvfølgeli ikke lige pointen, men generelt er de gode til at udbedre tingene istedet for, som jeg har fået foreslået på et dansk værksted at skifte hele svineriet !

MMH

will
Indlæg: 114
Tilmeldt: 07 okt, 2003 06:36
Geografisk sted:

Indlæg af will » 17 nov, 2003 06:25

Reparatskaja motoriska vizker.
Eller hvad hedder det på polsk.Tak jeg vil straks flå viskerarme,afdækning ved torpedostykket og viskermotoren ud,bringe det ind i varmen og smøre nylon??? gearhjulene , hvad smører man egentlig dem med ? hanefedt(det var ikke en vits) f.eks eller er der et specialmiddel til nylon.William.

Franzbetula
Indlæg: 19
Tilmeldt: 02 sep, 2003 17:33
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Franzbetula » 30 nov, 2003 23:59

Jeg har repareret min viskermotor. De er ikke underdimensionenret. Der sider et kraftig relæ indbygget i viskermotoren dette relæ er styret af viskerens position. Når viskeren er igang vil en slæbe kontakt trække relæet. Forbindelsen i denne slæbekontakt forsvinder periodisk da den kører på en fedtet overflade. Når det er kold og fugtig midster kontaktfladen forbindelsen. Da relæet reagerer meget hurtigt vil det slukke ved selv de korteste afbrydelser. Jeg rensede min slæberings kontaktflade uden at smøre nyt fedt på. Udover det har jeg monteret en kondensator mellem plus og styresignalet til relæet derved kan relæet holdes ved kortere afbrydelser fra slæbekontakten. Dette har ikke nogen indvirkning på hvor viskerne stopper når de kommer ned. Kondesatoren skal være på 220uF eller 470uF og mindst til 25 Volt. Den kan monteres på kablet der går ned til viskermotoren.
De dovne behøver derfor ikke engang at skille viskermotoren ad.
Kabler er på 3 ledere. En fast plus som er tændt når der er tænding, En fast stel og en signalleder. Den skal kobles på mellem plus og signalederen.
Og vupti så kører viskeren som var den ny.

Franzbetula
Indlæg: 19
Tilmeldt: 02 sep, 2003 17:33
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Franzbetula » 03 jan, 2004 08:04

Hej Alle

Jeg har en opdatering til min løsning for at reparere viskermotorer der hakker. Min løsning med en kodensator virker godt, med man er faktisk nød til at beskytte den med en diode. Det opdagede jeg i sidst uge da jeg mine viskere var stoppet mit på ruden da jeg slukkede bilen. Da jeg drejer starteren mens viskeren er igang brænder jeg timerreælet til intervalviskeren i stykker. Efter at havde undersøgt systemet nærmere er jeg kommet frem til at det er meget lettere at lave ændringerne i timerreælet, da signalet til viskermotoren kommer derfra.
Hvis man ønsker kan man sende sit timerrelæ til mig og så vil jeg ombygge det for 200 kr. Det er det røde relæ i øverte venstre hjørne (ALFA 155) på sikrings og relæboksen ved pedalerne.
I kan kontakte mig på alfa@betula.dk

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 04 jan, 2004 03:37

Hej Alle - emnet har været diskuteret på flere udenlandske Fora, hvor jeg fik løsningen.
I viskermotoren sidder en stor skive over trækhjulet som styrer parkering ved nedre kant. Den bliver med tiden dækket af fedt (som smører trækhjulet) og det giver hakkeriet. 1/Demont. viskerarmene (mærk placering for genmontering (skal sidde meget præcist for ikke at ramme motorhjælmen)) 2/ Skru de 3 bolte til viskermotoren af(sidder i midten neden for forruden under et plastic dækslet, kun venstre del nødvendigt at afmont. højre skal bare løsnes i midten - mange trox skruer) 3/Vend bagsiden af motoren udaf og afmont dækslet over trækhjulet 4/Rens med affedtning væske (f.eks. rense benzin) den store skive og de 2 kontakter på dækslet og træk forsigtigt ud i kontaktarmene, pas på ikke at fjerne fedt fra snækkedrevet/trækhjulet, suppler evt. 5/Monter alt i modsat rækkefølge - pas på med højre viskerarm.

Niels Kvist
Indlæg: 4
Tilmeldt: 03 feb, 2004 03:44
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Niels Kvist » 08 feb, 2004 19:03

Hej,

Har netop udført den beskrevne operation mht. affedtning af skiven.
Det virker perfekt!

Tak for tippet.

Besvar

Tilbage til "Alfa 145/146 El-system"