16 eller 17 tommer ?

Omhandler dæk og fælge til Alfa 156
Udsen
Indlæg: 12
Tilmeldt: 29 jul, 2005 18:50
Geografisk sted: Danmark

16 eller 17 tommer ?

Indlæg af Udsen » 29 jul, 2005 19:32

Jeg har lige købt en 156 2,0 TS fra 2001 til levering i næste uge. Men bilen stod med vinterdæk på stålfælge, så sælger har nok beholdt et sæt dæk og fælge [:(!] [:(].

Derfor skal jeg med det samme have et sæt fælge og dæk, som jeg overvejer at købe gennem forhandleren (billige).

Men hvad er Alfa 156 2,0 standard størrelse, er det 185/65*15 ?

Min overvejelse går om jeg skal vælge 16" eller 17" fælge.

Hvilken størrelse/profil svarer til standard 15" mht. rulleomkreds. Jeg har kigget lidt på tidligere indlæg og har set angivelsen 195/55 til 16" og 215/45 til 17". Er det de rigtige størrelser til min Alfa?

Umiddelbart frister 17", men hvor hårdt slår små bump og ujævnheder i vejene igennem med den tilsvarende lavere profil ift. 16" ? Jeg kører pt i en ældre Honda Civic på 195/50 * 15. Med denne bil ville jeg absolut ikke vælge lavere profil. Med de noget større hjul, som en Alfa 156 kører med, virker en 45/50 profil vel ikke nødvendigvis lige så hård som på Honda'en ?

Jeg håber på hurtig svar, da jeg som sagt ikke ønsker at starte min første tid som Alfisti på vinterdæk !



Ole Jørgensen
Indlæg: 79
Tilmeldt: 22 okt, 2003 04:14
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Ole Jørgensen » 30 jul, 2005 02:34

Nu afhænger komforten også af undervognen og selvfølgelig har dækvalg også en lille betydning og anbefaler selvfølgelig Pirelli til Italiensk bil[:)]. Er bilen monteret med original undervogn eller er den sænket. Jeg har selv kørt med 215/45*17 med en original undervogn, hvilket jeg synes var en god kombination for såvel køreegenskaber som komfort, nogle vil måske mene lidt højbenet. Men når du har kørt en Honda Civic med 195/50*15, tror jeg ikke, du går helt galt med 17". Du skal jo også huske, at dækhøjden på din Civic var 50% af 195 mm, mens den med 215/45 er 45% af 215 mm, dvs. næsten samme dækhøjde. [:)]

Udsen
Indlæg: 12
Tilmeldt: 29 jul, 2005 18:50
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Udsen » 30 jul, 2005 18:41

Bilen står med original undervogn, og jeg havde i første omgang ikke tænkt mig, at den skulle sænkes. Ser det direkte bøvet ud med 17", du skriver "lidt højbenet" ?

De dæktest, som jeg har kunnet finde går på størrelsen 195/65*15, hvilket formentlig ikke helt kan sammenlignes med en 215/45*17 ! Men i denne test ligger Pirelli og Bridgestone helt i top, så det bliver nok en af disse, som jeg vil satse på.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 31 jul, 2005 07:40

Hej Udsen og velkommen - jeg har 215/45-17 dæk på ca. 40mm sænket undervogn, og bump slår ikke håndere igennem. Men med sænkning 40mm rammer dækslet under motoren alle fartbump og kanstens opkørsler.
www.adac.de kan du se test af dæk i mange størrelser

Udsen
Indlæg: 12
Tilmeldt: 29 jul, 2005 18:50
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Udsen » 31 jul, 2005 22:35

Tak til elp. Jeg opfatter dit udsagn sådan at 17" ikke giver væsentlig dårligere komfort. Fra tidligere erfaringer ved jeg at midterstriberne på vejene mærkes meget tydeligere med lavprofildæk. Bare ikke at bilen "fanger" de små ujævnheder, som er på alle veje. Det er nok min største bekymring omkring 17" fælgene.

40 mm sænkning kunne jeg ikke finde på at gøre. Jeg kører en gang imellem på markveje med høj midt. Det bliver nok mindre i fremtiden, men for ikke helt at udelukke muligheden må jeg hellere styre mig. (Jeg har i øvrigt også aftageligt træk på Alfa'en).

17" fælge og en ikke sænket undervogn -er det helt dødfødt ? Jeg hører gerne fra nogen, der erfaringer med dette.

Lidt forviring omkring fælgstørrelser: Jeg har kigget på diverse hjemmesider, og kan her se at 16" og 17" fælge kan fås i forskellige bredder. Det kan da ikke være ligegyldigt om en 17" fælg er 7, 7,5 eller 8 tommer bred ? Ændrer man så bare dækbredde og profil, så rulleomkredsen passer eller hvad ?

Ole Jørgensen
Indlæg: 79
Tilmeldt: 22 okt, 2003 04:14
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Ole Jørgensen » 01 aug, 2005 18:51

Jeg mener ikke den ser "bøvet" ud med 17" på original undervogn, men bare lidt højbenet.

Udover bredden har dækvalget også en betydning på "styrerudslag" ved kørsel over midterstriber og her kan Pirelli P Zero Nero dæk anbefales, da der næsten ingen reaktioner er ved krydsning af striber.

Alfa Romeo Klub Danmark har forøvrigt et kanon tilbud på et par 17" OZ fælge, se tilbudet på klubbens hjemmeside.[:)]

ODJ
Indlæg: 27
Tilmeldt: 04 jan, 2005 08:22
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af ODJ » 02 aug, 2005 02:45

17" eller 16" med standard undervogn, er ligesom at køre i en hoppegynge, jeg vil ikke anbefale det.

Ole

Udsen
Indlæg: 12
Tilmeldt: 29 jul, 2005 18:50
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Udsen » 05 aug, 2005 05:50

Til Ole Jørgensen
Ja, det var unægtelig et virkeligt godt tilbud. Alle, der måtte være interesseret i et sæt 17" fælge bør se nederst på hjemmesiden: http://www.alfaklub.dk/

Jeg havde desværre allerede bestilt fælge via forhandleren, så jeg får ingen gavn af det gode tilbud.

Ole Jørgensen
Indlæg: 79
Tilmeldt: 22 okt, 2003 04:14
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Ole Jørgensen » 05 aug, 2005 18:57

Hvilke fælge/dæk har du så købt.[?]

Udsen
Indlæg: 12
Tilmeldt: 29 jul, 2005 18:50
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Udsen » 21 aug, 2005 19:53

Jah.... på trods af gode råd om andre størrelser, så endte det med, at jeg valgte en 16*7 tommer Dotz fælg med 205/50 Continental Premium Contact.

Jeg synes selv, at dette går rigtigt fint. Efter min umiddelbare vurdering vil en 17" fælg have givet en meget hård (men selvfølgelig også mere sportslig) "affjedring" af bilen. Det er jo nok en individuel vurdering, hvordan man prioriterer. Det kan jo også være, at hvis jeg engang får prøvekørt en Alfa med 17" fælge, at jeg så beslutter at gå et nummer op i størrelse.

Jeg har lidt travlt for øjeblikket, men nyder virkelig at køre Alfa Romeo - og spørg lige om den går godt: Jiiiiiiiihaa ! Nå, men nu tales der jo en del om et nyt klippekort-system, så jeg må nok hellere passe på.

Lars Sørensen
Indlæg: 239
Tilmeldt: 08 jul, 2004 00:41
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Lars Sørensen » 22 aug, 2005 10:09

Tillykke med købet.

Godt du fandt en kombination du er tilfreds med.
Jeg vil alligevel lige fortælle om mine oplevelser på diverse størrelser o.s.v. Sig til hvis det bliver for kedeligt [;)]

Købte min bil for små 3 år siden, kun et år gammel og 16000 km på tælleren. En mørk blå 2,0 TS+ med originalt sportskit. Det vil sige at den var sænket en smule (20 mm). Helt fantastisk kombination med de originale Teledial 16" og Michelin Pilot Sport sæk.
Den har trillet 53000 km nu og har lige fået nye 18" med Bridgestone Potenza dæk i en profil på 35.
Da den nu er rundet de 4 år ialt skulle den til syn for første gang i sidste måned og da de nye 18" bruger en spacer på henholdsvis 2,5 cm i for og 3,0 cm i bag blev jeg nødt til at tage dem af for at få bilen godkendt af tilsynet. Så de originale 16" kom atter på en lille måned[:0] Shok hvor bliver sådan en bil levende med bare den lille forskel.
Når man først har vænnet sig til de præcise styreegenskaber 156´eren får med de brede og lave dæk samt med en svag sporvidde forøgelse på 6 cm, så er det ligesom at komme over i en kassevogn med de originale dæk/fælge igen. Så der gik ikke mange dage inden de store ruller kom på igen [:p]
Med hensyn til om de er "hårde" eller ukomfortable kan jeg kun sige at - JA de får hele bilen til at "larme" lidt mere. Resonans forplanter sig og huller i vejen forsøger man nu at undgå da det er som at køre ned i en grusgrav. Men ellers kan jeg kun anbefale dig at prøve en bil ved lejlighed med et lavere setup og større hjul.
Du vil aldrig tilbage til din egen bil bagefter [;)]

Skulle du komme forbi "Bella Italia" den 3. sep. på Tåsinge vil jeg gerne lade dig prøve min.

Tør du ?? [:D]

Ole Nielsen
Indlæg: 115
Tilmeldt: 08 aug, 2004 15:32
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Ole Nielsen » 23 aug, 2005 02:02

Jeg har 16" på min med continental sport contact. Det er rigtig gode dæk! Gad dog godt ha 17" på når de J$ er til det!
Lars, er du out or home...??? Har lige mailet til dig mht. Bella Italia!

Udsen
Indlæg: 12
Tilmeldt: 29 jul, 2005 18:50
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Udsen » 06 okt, 2005 06:15

Det er snart længde siden jeg sidst har været omkring Alfa-Smeden.

Til Lars Sørensen, så hører jeg meget gerne andres meninger og erfaringer.

Jeg har siden sidst fundet ud af at min Alfa er sænket. Det er den foregående ejer, der har gjort dette, så jeg ved ikke hvor meget den er sænket.

Nu forstår jeg lidt bedre at små ujævnheder i vejen slår relativt hårdt, og især at opkørsler og fartbump kræver <b>meget langsom kørsel</b> [xx(]

Til trods for ovennævnte, så synes jeg godt, at den til tider kan virke lidt "løs" i styringen. Det mærkes især ved kraftige styreudslag, hvor der hurtigt veksles mellem højre og venstre side (eks. dobbelt undvigemannøvre). Bliver der kørt <u>rigtigt hurtigt</u> (over 180!), mærkes det som om Alfa'en kan sejle/slingre ca. en halv meter, hvilket ikke er specielt betryggende [:(].

Lad mig så høre: er det lavere dækprofil, slidte støddæmpere eller hvad skal der til for at bedre på dette forhold ?

Som sagt, så ved jeg ikke hvilke sænkningsfjedre der er brugt, og om der samtidig er skiftet støddæmpere. Hvis støddæmperne ikke er skiftet samtidig med fjedrene, så var det vel ikke helt utænkeligt, at de var ved at være noget "trætte". Jeg vil dog høre bilforhandleren, om han kan skaffe oplysninger om dette.

Lars Sørensen
Indlæg: 239
Tilmeldt: 08 jul, 2004 00:41
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Lars Sørensen » 06 okt, 2005 10:07

Hej igen Udsen

Ingen formanende ord herfra, men.......

<b><i><font color="red">"Til trods for ovennævnte, så synes jeg godt, at den til tider kan virke lidt "løs" i styringen. Det mærkes især ved kraftige styreudslag, hvor der hurtigt veksles mellem højre og venstre side (eks. dobbelt undvigemannøvre). Bliver der kørt rigtigt hurtigt (over 180!), mærkes det som om Alfa'en kan sejle/slingre ca. en halv meter, hvilket ikke er specielt betryggende[:(]"</font id="red"></i></b>

[:0][:0]

Først - du ved ikke præcist hvad slags undervogn der sidder på din bil... og så leger du med dit eget liv på den dér måde ????
Er du certificeret racerkører ?? Foregik det på en bane ??
Det er jo ikke DTC eller en DTC racer du har købt.

Ikke om så jeg blev betalt for det vil jeg køre 50 meter med dig, sorry, men det er helt forrykt det du dér har haft gang i.
Det er en bil med "sportslige" egenskaber du kører i og IKKE en racervogn.
Skal du lave den slags kørsel og vil have bedre handlingsevne så er der en lang række ting du skal have ombygget på din vogn.

Chassis skal afstives, altså helsvejses. Så skal den stives af i tårne, A, B og C stolper. Derud over skal styretøj afstives ligesom baghjuls ophæng. Her findes færdige kit til montering på standardbiler bl.a. fra MOMO. Så kommer justerbare dæmpere og særligt hårde fjedre samt powerflex bøsninger i hele undervognen.
Derefter kan du så sikre alle løsdele for at de ikke skal ryste sig løse og falde af.
Så kommer letvægts fælge (ikke alufælge) med en lavere profil og ikke mindst nogle rigtigt gode dæk der er forstærket i karkassen.

Nå ja - så er det lige lillemor siger fra, fordi bilen nu larmer og føles som om man kører på et vaskebrædt hele tiden.

Husk også lige et forstærket bur inde i bilen og en styrthjelm når du "tester" din bil med 180+ km/t. Bare hvis du altså vil overleve din test.[xx(]

Hvis ikke alt dette er opfyldt, vil jeg <b>MEGET KRAFTIGT</b> opfordre dig til <b>IKKE</b> at køre sådan igen.[B)]

Vi vil jo alle gerne se dig til nogle træf igen. Desuden er familien nok interesseret i at se dig igen engang omkring jul[:)]

Sorry [V] men synes lige at du burde tænke lidt mere over din kamikaze kørsel. Jeg ved det er sjovt at køre stærkt og gør det alt for ofte selv. Dog gør jeg det kun lige ud og hvis jeg skønner at det ikke er uforsvarligt og altid alene i bilen.
Men hvis bilen eller føreren ikke er fortrolig med omstændighederne, altså bilen eller kørefærdighederne, <b>SÅ SKAL MAN LADE VÆRE</b>.

Så er det ræs du vil køre eller "Thansen sparteltuning", så bør du nok sætte dig lidt mere ind i hvad din bil er sammensat af og hvordan.

Brug mærker som fx. H&R, KONI, MOMO, POWERFLEX, K&W eller EIBACH til din undervogn og så opgradér dine bremser til Brembo kaliber samt skiver. Så vil du få respekten ud fra dit kendskab til stumper og sammensætning frem for en Volvo med forhøjet tag og topfart på 15 km/t med følge.[;)]

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 14 okt, 2005 05:56

Hej Lars - jeg er ikke sikker på at Udsen mente at han køre slalum med 180 i timen. Så det er måske at gå over gevind at bygge om til full race for at køre 180+ på en (forhåbentlig tysk) motorvej.
Hej Udsen - jeg tror du skal have set dine undervognsbøsninger, støddæmpe, bærearme etc. efter. Jeg har ikke mærket slinger i valsen ved de hastigheder du nævner, hverken med mine 215/45-17 eller tidligere i en 155 med 205/50-16

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Hjul"