Træg gearkasse ved kold motor

Kobling, Gearkasse, differentiale, drivaksler
Besvar
René Poulsen
Indlæg: 42
Tilmeldt: 10 jan, 2004 10:31
Geografisk sted: Danmark

Træg gearkasse ved kold motor

Indlæg af René Poulsen » 16 mar, 2007 02:22

Er der nogen der har en kur mod et usædvanligt trægt gearskifte mellem 1'st og 2'et gear ved kold motor på en 6-trins gearkasse (2,5). Når motoren og dermed gearkassen er på driftstemperatur er der ingenting i vejen.



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 16 mar, 2007 05:00

Hej René - det lyder som om du har forkert eller måske for lidt olie på gearkassen.
Gearkassen skal have syntetisk 75W-90 olie af god kvalitet og være fyldt op, så mere vil løbe ud af påfyldnings hullet. Den skal skiftes efter foreskifterne, uden at se efter hvert 3. år eller 100k km.

René Poulsen
Indlæg: 42
Tilmeldt: 10 jan, 2004 10:31
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af René Poulsen » 16 mar, 2007 06:50

Hej.

Det troede jeg også, men olien er nyligt skiftet på autoriseret værksted uden nogen ændring, måske endda en lille smule til den dårligere side...

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 16 mar, 2007 17:37

Ja, så kan det godt lyde som om at 2. gear syncromeshringen er slidt. Man kan godt skifte en af syncro ringene. Hvor klogt det er afhænger af km tal og alder.

René Poulsen
Indlæg: 42
Tilmeldt: 10 jan, 2004 10:31
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af René Poulsen » 25 mar, 2007 03:06

Nå øv, troede faktisk at det ville være værst ved varm motor hvis det drejede sig om en syncromes.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 26 mar, 2007 09:30

Når metallerne bliver varme udvider de sig lidt, nok til at syncromesh ringen virker efter hensigten.
Man kan jo også vælge at køre med den lidt slidte syncromesh og være lidt forsigtig når motor/gearkasse er kold.
Vi, som kører ældre Alfa'er, har vennet os til at bruge dobbelt udkobling - udover hvad man gør når man skifter gear, holder man en kort pause i frigear og slipper koblingen og træder ned igen og indrykker næste gear. Ved nedgearing (f.eks. 3. til 2.) giver vi lidt gas samtidig med at koblingen slippes. Så børsten gearkassen ikke tænder og man slider (næsten) ikke på syncromeshen.

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Drivlinje"