Kobling/Hoved/slave cylinder!!!

Kobling, Gearkasse, differentiale, drivaksler
Besvar
dobbelthage
Indlæg: 24
Tilmeldt: 08 sep, 2007 06:54
Geografisk sted: Danmark

Kobling/Hoved/slave cylinder!!!

Indlæg af dobbelthage » 05 jan, 2010 05:31

Hej Erik og rest,

Jeg har et problem med min kobling.
Den bliver af og til ret slap (kan misforstås ;-)), og så kan jeg ikke skifte gearm, da koblingen ikke "tager fat".
Hos alfa siger de at det enten er slavecylinderen eller hovedcylinderen og da slavecylinderen kræver at man skiller gearkassen ad + ny kobling er det klart den dyreste rep. Derfor håber jeg på hovedcylinderen.
Mit spørgsmål går på om de kan tjekke det hos Alfa eller om de, som de siger, vil skifte hovedcylinderen først og hvis ikke det er den, skifter de slave, kobling osv.?
Jeg undrer mig blot over om de ikke kan tjekke om det er hovedcylinderen inden de skifter den. Har ikke lyst til at skifte noget som muligvis virker fint!

På forhånd tak for Jeres viden.
AA



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 05 jan, 2010 22:57

Man kan se om hovedcylinderen er utæt på selve cylinderen (som sidder ved kobl.pedalen), men selv om der ingen væske kan ses løbe ud, så kan den godt være "slidt" indvendig alligevel.
Hvis din bil er f.eks. 8 år eller mere og endnu ikke fået skiftes kobling, så varer det nok ikke så længe før koblingen er slidt op, så spørgsmålet er, om det bare er klogest at skifte koblingen og slavecyl., og så se bagefter om systemet er tæt. Hvis det er, er det ikke det store at skifte hovedcylinderen på et senere tidspunkt (ikke billigere at gøre det sammen med koblingen).

dobbelthage
Indlæg: 24
Tilmeldt: 08 sep, 2007 06:54
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af dobbelthage » 06 jan, 2010 00:01

Hej Erik,
Bilen er en 156 2,0 JTS fra 2004, så 5-6 år gammel, har kørt 110.000 km.
Det er blot for at jeg ville undgå at det vil koste ca. kr. 11000 hos Alfa at få skiftet slavecylinder+kobling, hvorimod hvis det blot er hovedcylinderen koster det kun kr. 2500 ca.

Hos et alternativt værksted, som har været rigtig flinke og troværdige indtil videre, Scan X på Prøvensvej i Rødovre, vil det koste ca. 2000 mindre, hvis både slavecylinder+kobling skal skiftes.

Hvad ville du gøre?

Mark AA

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 06 jan, 2010 00:54

Jeg ville starte med at skifte hovedcylingeren.
Min 156 er fra 11/98 og har kørt 202000 km, kobling eller cylindere er aldrig skiftet, og fungerer fint stadigvæk. Men det afhænger af kørestil og kørselsmønster hvor længen den holder.

dobbelthage
Indlæg: 24
Tilmeldt: 08 sep, 2007 06:54
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af dobbelthage » 15 jan, 2010 18:38

Hej Erik,

Tak for dette. Nu er de dog nået frem til blot at prøve at udlufte koblingen. Så nu må vi se!

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Drivlinje"