skære tænder

Kobling, Gearkasse, differentiale, drivaksler
Besvar
wilgo
Indlæg: 11
Tilmeldt: 19 aug, 2004 05:39
Geografisk sted: Danmark

skære tænder

Indlæg af wilgo » 26 aug, 2004 09:16

Hej alle.

Jeg har et rødt lyn stående i garagen og jeg er totalt forelsket i den, den har kørt langt 225.000 km, men er fra ´99 2.0 og den kører som en drøm, den er serviceret fra A-Z MEN..... Den har en tendens til at skære tænder når man skal sætte den i 1. gear, men kun hvis man er for hurtig til det eller hvis bilen ikke holder helt stille, men hvis man har lidt følelse så er den fin nok.

Kan det skyldes de mange km. den har tilbagelagt ? og er det måske tid til en renovation af gearkasse ?? og hvem kan det og hvad koster det.

Jeg er bosiddende i Nordsjælland så det må gerne være her omkring !


på forhånd tak for hjælen [:o)]

Thomas



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 26 aug, 2004 23:45

Hej Thomas - det røde lyn kan ikke stå meget i den garage med alle de km I har samlet.
Måske udløser koblingen ikke helt, hvis det er det samme ved indrygning af bakgear. Men det med at den også børster når den ruller lidt kan tyde på en slidt/defekt 1. gears syncromesh.
Hvis det er det sidste, ville jeg, hvis der ikke er knurre eller synge lyde samt at den falder ud af gear, kører videre uden bekymringer.
Hvis/når gearkassen skal renoveres, ville jeg med dens km tal få isat en ombytter gearkasse. Jeg ved ikke hvad sådan en koster, men spørg forhandleren eller f.eks. CN Auto i Gilleleje.

wilgo
Indlæg: 11
Tilmeldt: 19 aug, 2004 05:39
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af wilgo » 27 aug, 2004 00:44

Hejsa...
Tak for dit svar, ja den har kørt en del, men har kun været hos hos siden maj 03, men vi fik den til en kanon pris.

Det har været en konsulent bil for BG bank i jylland, så den har haft samme ejer hele tiden.

Det er kun i 1. gear at den skære tænder, men som sagt kun hvis man er lidt for hurtig på hænderne, typisk hvis man venter på McDonalds (afsløret) og vil sætte igang efter man har betalt eller fået sine vare.

Jeg har faktisk sat CN Auto på sagen, han var så venlg at sætte en sej udsødning samt et K&N filter på den, her i weekenden, men har ikke hørt fra ham endnu.

Men tak for dit venlige svar

Thomas

Lars T
Indlæg: 125
Tilmeldt: 18 okt, 2003 00:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Lars T » 27 aug, 2004 00:47

Thomas,
jeg har løsningen..
jeg har løsningen..






la vær med at kører på McDonalds - så kan det jo være at du ikke høre det så tydeligt [:D][:D]

Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 27 aug, 2004 03:44

Jeg tror nu nærmere at det er når du hár fået dine varer på Mcdonald,og vil skynde dig at køre uden at betale [:D][:D].

Hvis du betaler for din mad,kan du jo bare køre derfra stille og fredeligt.Prøv det [;)]

Som alternativ,er det så specielt dyrt at få skiftet syncromesh(er)?Hvis ikke bilen virker slidt,er der vel mange km tilbage i gearkassen endnu.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 27 aug, 2004 23:00

Hej - tro mig, hvis man åbner en gearkasse med det km.tal for at skifte en syncro ring, så er der 80% risiko for støj fra lejer og/eller aksler, og begynder man, så skal man kalkurlere med bundhjul-, aksel og lejer, hovedaksellejer samt div. gearhjul og syncro ringe, skiftegafler, pakninger og pakdåser osv. Det kan godt være nogle synes det er sjovt at renovere en gammel gearkasse, men det er ikke sjovt når den hyler bagefter. Ombytning med fabriksgaranti er svaret - siger min erfaring fra næsten 20 år i bilbranche med bl.a. værksted.
Man kan også forsøge med en brugt gearkasse, men jeg ville prøve den først eller have fuld garanti inkl. arbejdsløn før jeg købte sådan en.
Jeg ville lære at køre unden om lyden - før gearstanden ned så den lige når 2. gears syncro inden 1. indrykkes ved stilstand, dobbelt udkobling og mellemgas ved de sjælne indrykning af 1. når den ruller. Sådan gjorde vi som er gamle nok til at have kørt biler som var født uden syncro på 1. gear.

Superstuden
Indlæg: 142
Tilmeldt: 12 maj, 2004 07:48
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Superstuden » 28 aug, 2004 01:22

Det er et lejre i gearkassen der er gået. Du skal have gearkassen ned for at lave det. Det kan næsten bedst betale sig at sætte ny gearkasse på.

mvh
kristian

ps. vidste du godt at det kød som er i mc.donaldsmad er selv død kat[:D]

Superstuden
Indlæg: 142
Tilmeldt: 12 maj, 2004 07:48
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Superstuden » 28 aug, 2004 01:24

Det er et lejre i gearkassen der er gået. Du skal have gearkassen ned for at lave det. Det kan næsten bedst betale sig at sætte ny gearkasse på.

mvh
kristian

ps. vidste du godt at det kød som er i mc.donaldsmad er selv død kat[:D]

Superstuden
Indlæg: 142
Tilmeldt: 12 maj, 2004 07:48
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Superstuden » 28 aug, 2004 01:24

Det er et lejre i gearkassen der er gået. Du skal have gearkassen ned for at lave det. Det kan næsten bedst betale sig at sætte ny gearkasse på.

mvh
kristian

ps. vidste du godt at det kød som er i mc.donaldsmad er selv død kat[:D]

Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 28 aug, 2004 04:33

Hvis det opfører sig som Thomas "Wilgo" beskriver det,er det da klart en syncromesh ring der er stået af,og ikke et leje.Beklager.

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Drivlinje"