For dårligt værksted

Her kan du placere indlæg som ikke passer ind i nogen af de oprettede fora.
Besvar
Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

For dårligt værksted

Indlæg af Thomas G » 12 sep, 2004 22:12

Hej.Synes lige i skal høre denne historie om et - endda stort - aut. Alfa værksted/forhandler.Jeg vil ikke skrive hvad det er for et,men hovedrystende,-det er det.

Min søster og svoger har en Alfa 166 2,0.Den er købt fra ny hos pågældende forhandler/værksted,og har til punkt og prikke fået overholdt alle service hos samme.Så fortæller min søster mig idag ved en tilfældighed at inden de kørte på ferie til Italien her i sommer,var den til service igen,igen (ingen af dem har et snus forstand på biler),og så var min søster kommet i tanke om at jeg engang havde nævnt noget med om tandremmen var blevet skiftet,men det er nu et år siden jeg nævnte det.Så det siger hun på værkstedet da hun indleverer den til service.Se,så skiftede de den også,men på pågældende tidspunkt havde bilen kørt 124.000 km,og er fra '99,altså 5 år gammel.Hvad fanden tænker de på???Hvordan kan det forekomme på et aut. Alfaværksted,der har solgt dem bilen (egentlig underordnet),og altid har lavet service på den?Jeg er faktisk temmelig rystet.(Til uindviede skal det siges at tandremsintervallet på pågældende motor er 80.000 km,eller 3 år,hvad der nu kommer først).

Derudover kan jeg tydeligt høre at en remstrammer sidder og "snakker"/rasler ved gasgivning.Jeg håber f..... ikke det er den til tandremmen.De burde også ha' skiftet tandremmen til balanceakslerne incl. remstrammeren,men det ved jeg nu godt nok ikke om de gør af sig selv.Men er der en remstrammer der er ved at stå af,så er de da nødt til at gøre noget,-man kan da ikke bare samle det igen.Men de har sikkert ikke selv hørt det.Ignoranter siger jeg bare ! ! !

Det var lige et surt opstød,trængte lige til at komme af med det.



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 15 sep, 2004 06:00

Hej Thomas – du er godt nok blevet godt indigneret! Som du fremstiller det er det selvfølgelig groft kritisabelt. Men er det nu sådan? Du skriver din søster og svoger er teknisk uvidende. For at vide hvad der er udført ved de igen, igen service, er du nok nød til at se alle fakturaerne. For som teknisk uvidende (og uinteresserede) kan værkføreren nemt ha’ fortalt stolpe op og ned om hvad som er blevet skiftet efter servicerne (for evt. at retfærdiggøre prisen), uden de har hørt efter eller kunne huske noget 5 minutter efter. Hvorfor skulle et nok så ligeglad værksted undlade at skifte f.eks. tandremme og hjul (der er penge i l*****).
Det er desværre sådan, at et værksted (mekanikeren eller værkføreren) blot skriver km. tal, dato og stempler servicehæftet ved et service; efter kort tid er ingen (uden fakturaen) klar over hvad som er udført ud over hvad fabrikken foreskriver. Som forhenværende autoforhandler har jeg i en periode prøvet at få førnævnte til at notere de ekstra jobs som blev udført i forbindelse med service, men forgæves, så langt rækker hukommelsen ikke.
Som gammel bilmand føler jeg mig for vidende til at købe én bil til mig selv og to til skatteministeren, så jeg plejer at købe en bil, som første ejer har haft fornøjelsen at tage den store afskrivning på. Når jeg køber, de seneste gange direkte hos firma ejeren, beder jeg (måske frækt) om kopier af de seneste regninger fra services og reparationer. På den måde ved jeg hvad som skal ses på ved næste service og hvad som allerede er ordnet. Og noterer hvad som jeg har eller har fået udført af udskiftninger med km tal og dato.
Sidst, det er skrapt at kunne høre et af lejerne i en af remstrammerne er ved at stå af. Min 2,0 har kørt ca. 60k km siden begge remme og hjul er skiftet og har prøvet at lytte, både kold og varm. Jeg kan høre hjulet til drivremmen til generator etc. og variatoren (har kørt med alle 140k km) – en enhed du ikke nævner om er skiftet på søster og svogers dyt. På en (slidt) variator kan man faktisk høre når den faseforstiller knasten.

Besvar

Tilbage til "Andre Indlæg"