Lukker ikke helt for varmen!

Indlæg omhandlende kabine og interiør på Alfa 155
Besvar
vad
Indlæg: 95
Tilmeldt: 04 aug, 2009 06:52
Geografisk sted: Danmark

Lukker ikke helt for varmen!

Indlæg af vad » 22 maj, 2010 03:43

<p>Hej  Gutter!</p><p> </p><p>Jeg har nu, hvor varmen er over landet igen (tak for det i øvrigt!) opdaget, at min 155 2.0 ts 16 fra 1995 ikke lukker heklt for varmen, temperaturen når kun ned opå ca. lunken, og den skulle jo gerne tage frisk luft direkte ind, når den står på pil oppe og varmen er stillet på lukket (blå)! Jeg har prøvet at afmontere den arm der åbner og lukker for radiatoren og manuelt lukke for den, men den bliver ved med at varme. </p><p> </p><p>Spørgsmålet er således, om den ikke skal blive kold når den er lukket? </p><p> </p><p>Det næste spørgsmål er, om det spjæld, der også åbner og lukker med varme/kulde lukkeren, kan være deffekt, sådan at den ikke lukker ordentlig for varmen, dvs. at der kommer varme ind og blandes med den friske luft, hvorved denne selvfølgelig bliver varm? </p><p> </p><p>Det sidste spørgsmål er, om en eller anden (ikke mig selvfølgelig!) kunne have monteret de to slanger fra termoataten omvendt, og om det evt. kunne skabe dette problem?</p><p> </p><p>Håber, at der med disse spørgsmål kan være at én eller anden, som har prøvet noget ligende, fx også i andre alfa-modeller, for jeg tror principperne for varmesystemet er meget ens, eller at der er én eller anden, der har forslag til, hvad jeg skal gøre! </p><p> </p>



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 22 maj, 2010 05:12

Du skal finde ud af, om spjældet til varmluft lukker hel, når du stiller knappen helt om på blå. Min 155 2,0 16 S havde knapper, som via elmotorer åbnede og lukkede spjældene samt en temp føler, så ved Aut. instilling og kold luft automotisk styrede temperaturen, som kom ud af dysserne. Desuden havde den eftermonteret a/c system, som slog til når lufttemp. var højere end indstillingen.
Da jeg overtog bilen, slog a/c aldrig til. Det blev let ordnet med en ny stelforbindelse ved sikringsblokken - det oprindelig stel var placeret nede foran frontet, hvor det blev påvirket af fugt og salt, og hvert år hos 1. ejer var blevet renset og smurt.

vad
Indlæg: 95
Tilmeldt: 04 aug, 2009 06:52
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af vad » 22 maj, 2010 07:39

Hej Erik, tak for svar, men der er intet automatisk på denne model, det hele er mekanisk, dvs. kabler og naturligt træk, der er intet med at måle mv., pr. elektronik. Jeg spørger bare om, der er nogen der har oplevet noget ligende, inden jeg begynder fra en ende af, gode idéer, inspiration mv.?!

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 22 maj, 2010 09:03

Kabler trækker sig ofte lidt i låsene/clipsne, så de ikke lukker eller åbner helt, fordi de med tiden bliver tørre. Men det er besværligt at komme til at få rettet og smurt dem.

vad
Indlæg: 95
Tilmeldt: 04 aug, 2009 06:52
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af vad » 22 maj, 2010 16:47

Tak for svar, jeg synes jeg har prøvet at trække ekstra i kablet til klappen, os synes det lyder som om den lukker fint, men tjekker igen!

Er der nogen, som som har oplevet af den åbne og lukke ventil foran radiatoren (sidder lidt over og ved siden af gaspedalen) ikke lukker ordentligt, og dermed konstant sender varme igennem?

Og hvad med varmeslangerne fra termostaten og ind er det ligegyldigt om de er monteret på den ene eller anden måde?

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 22 maj, 2010 23:22

Hvis varmehanen er forbundet forkert (på udgangsslangen) vil varmeapparatet ikke giver særlig meget varme.
Derimod er det ikke ualmindeligt, at varmehaner ikke lukker helt for gennemstrømning af varm kølevæske, og derved opvarmer luften selv om den er lukket.
Modsat hvad jeg troede, sidder der varme hane på varmeapparatet (jeg troede at alle 155 havde indbygget temperatur automatik, hvad enten de havde a/c eller ikke). Den er ikke særlig dyr og har res. nr. 7754042

vad
Indlæg: 95
Tilmeldt: 04 aug, 2009 06:52
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af vad » 24 maj, 2010 05:23

Hej Erik, og tak for svar, jeg tror også at det er vandhanen, der er itu, men hvordan fandt du reservedelsnummeret og prisen(den er ikke særlig dyr og har res. nr. 7754042), der må være noget, som jeg ikke har adgang til, som du sikkert kunne lokkes til at sige? Jeg prøvede hos den lokale dealer, men han sagde bare at det var en original reservedel, og jeg tænkte, at den sikkert var dyr! Kunne være fedt at vide, hvilke forbindelser/adgange du har?

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 24 maj, 2010 07:58

Via det andet DK Alfa forum, kan man få adgang til et on-line reservedels katalog http://www.cuoresportivo.dk/modules.php ... file=index
Da jeg var der inde sidst, var priserne i GBP, så det skal ændres til DKK.
men ellers vælger du bare model, årgang, og varegruppe (varme og ventilation).

vad
Indlæg: 95
Tilmeldt: 04 aug, 2009 06:52
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af vad » 24 maj, 2010 17:32

Hej Erik, tak for svar, og har lige været inde på ePer, og kunne godt komme til varmeapparet og første side, men ikke videre til de næste tegninger, har du også problemer med siden, eller er det bare mig der ikke kan finde ud af det?

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 24 maj, 2010 18:56

Har lige testet, ingen problemer p.t., men det er en international side, som også dækker andre mærker, så fra tid til anden kan der være formange samtidige brugere.
Mit direkte link til ePer virker ikke, der skiftes jævnligt adresse på dPer, det er vel en "hakket" side.

vad
Indlæg: 95
Tilmeldt: 04 aug, 2009 06:52
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af vad » 30 maj, 2010 05:19

Hej folkens ...

Jeg var hos fiat/alfa i sydhavnen, og de sagde at de kunne finde hanen på det reservedels-nummer som Erik skrev, men at den ikke var på lager mere og at den var udgået, men hvad gør man så? Jeg kan selvfølgelig finde en brugt, men den har jo også år på bagen, så hjælp til at finde den rigtige hane søges!

Besvar

Tilbage til "Alfa 155 Kabine & Interiør"