Dørbeklædning

Indlæg omhandlende kabine og interiør på Alfa 164
Besvar
ThomasK
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30 apr, 2004 20:36
Geografisk sted: Danmark

Dørbeklædning

Indlæg af ThomasK » 30 apr, 2004 20:39

Jeg kan ikke lige gennemskue hvordan jeg får dørbeklædningen af fordørene på min '96 164 Super. Det går fint fra bunden og ca. til midten. Herfra kan jeg ikke se hvordan den sidder fast. Kan nogen hjælpe?



OleLar
Indlæg: 1
Tilmeldt: 09 dec, 2003 01:52
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af OleLar » 01 maj, 2004 01:46

Jeg kender kun detaljerne på en -89 2.0 TS, men måske er principperne det samme i de nye døre.

På de gamle døre fjernes skruerne under armlænet, og bag selve det bevægelige, indvendige dørhåndtag. Desuden en godt skjult skrue forrest på døren, i bunden af det hul hvorigennem luften blæses ud til sideruden. Til sidst en skrue som holder en trekantet plade ud for sidespejlet, som dækker over luftdyserne til sideruden.
Nu kommer så den store hemmelighed som MÅSKE er den samme på de nyere modeller:
Hele den øverste halvdel af indklædningen skal "glides" 1-2 cm opad inden den kan fjernes, idet den sidder i en slags nøglehuller.
På de gamle døre sidder den forreste/øverste del af armlæn/håndtaget også i et sådant nøglehul, og når det får et par kraftige stød opad, så glider resten ret let med.

Men!, - gå forsigtigt frem da princippet kan være ændret!

Iøvrigt findes der nogle indlæg på
http://www.digest.net/alfa/FAQ/164/notes_55.htm
som omhandler problemer med døre.

Til slut et velment råd til alle som observerer det mindste begyndende problem med dørhåndtag og dørlås: benyt det dejlige forårsvejr til at lære at skille døren ad, (og udbedre problemet),
- det er nemlig rigtig træls den dag døren ikke kan åbne, for det er stort set umuligt at skille en dør ad mens den er lukket!
-tænk lige konsekvensen igennem :-)

Ole
2.0 TS -89
440.000

Per H. Nørgaard
Indlæg: 38
Tilmeldt: 05 dec, 2003 05:08
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Per H. Nørgaard » 02 maj, 2004 03:18

Jeg har både de gamle døre og de nyere super døre - men jeg ved dog ikke om de er blevet lavet om i den sene '96 udgave i forhold til '93-94 udgaven jeg kender.

Som Ole skriver så er den gamle dørbeklædning i tre dele, nedre og øvre halvdel samt håndtag - på min 3.0 sidder håndtaget fast med to skruer under armlænet og foroven i selve håndtaget sidder den fast med et stag der har en konisk klump i enden - den er så klipset ind i en U formet fjeder i døren. Ved at kante håndtaget lidt opad og give et hårdt ryk hopper den ud af fjederen.

Den nyere super dørbeklædning jeg kender er "one-piece" og sidder fast med 4 skruer i bunden + en enkelt ved udstigningsbelysningen.
Midtvejs oppe på beklædningen (under ventilationshullet) sidder døren fast med en hvid plastikklips, ligeledes sidder der en plastikklips i øverste bageste hjørne og en ca.30cm inde målt fra bagkanten.
På '94 døren er rude op7ned-rul placeret i døren bagudvent lige over håndtaget. Klips knapperne ud og løsn den skrue der sidder bagved. Ligeledes sidder der stadig en skrue inde i ventilationshullet som på den gamle dør, trekanten ved rudeluftindblæsningen sidder også som på den gamle model svjh.

Held og lykke med det!

ThomasK
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30 apr, 2004 20:36
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af ThomasK » 13 maj, 2004 22:15

Tak for hjælpen gutter. Efter at have hevet og flået lidt, fandt jeg også lige et par skruer bag et blændpanel i dørlommen.

Besvar

Tilbage til "Alfa 164 Kabine & Interiør"