Find en ændring...

Indlæg omhandlende kabine og interiør på Type 105
Besvar
Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Find en ændring...

Indlæg af Morten » 03 aug, 2006 16:45

Hej...

Mens man venter på et renoveret topstykke skal nå frem, kan tiden jo bruges til andre ting...

Jeg kan afsløre, at tingen er rund...

[file]gl-rat.jpg,46,,[/file]

[file]hellebore.jpg,46,,[/file]



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 03 aug, 2006 18:13

Hej Morten - av, av, den er svær, så det må blive et gæt, rattet?
Originalitet er normalt en dyd på en klassiker, men jeg synes det nye passer i stilen, i øvrigt er det tilladt at sætte udstyr i som matcher tiden. Det originale rat ligner et, Alfa har købt på amerikansk overskudslager, f.eks. da Studebaker gik ned!
Jeg synes dine instrumenter er meget flotte og rene, Blaupunkt'en er fra Berti var ny, men jeg har aldrig værer vild med det kunstige plastik træ som er klæbet på inst. bordet, men typisk for tiden. Husk på, jeg har handlet med klassiske engelske biler da de var nye, så jeg er vant til ægte åndenød fra Sherwood skoven - og læder fra okser og ægte engelske plastik køer.
I øvrigt genkender jeg vippe kontakterne på midten, hvis ikke det de er fra Lucas, så ligner de dem som prydede alle engelske biler fra Mini til Jaguar i 60'erne. Ja jeg sidder og bliver helt nostaltisk og mindes mine mange Mascotter, hvor man satte forlængere på, dels for at nå dem (ikke noget problem bare man ikke havde s-seler på) men lige så meget for at være med på beatet.
Ak ja, jeg husker første gang jeg for alvor begyndte at bruge s-seler, det var på vej gennem Belgien - som dengang var berygtet for sine elendige brostens belagte veje - i en Cooper, det var den enenste måde jeg kunne blive siddende i sædet gennem Ardennerne. Med et par venner kørte vi til Paris fra morgen til aften, trætte, nej, vi gik til fest på Det danske Studenterhus da vi kom frem. Men næste morgen........
Håber den top kommer så du har noget at lave i weekenden.

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 03 aug, 2006 18:56

Hej igen...

Er også selv godt tilfreds med rattet (Du gættede den - en rigtig Otto Leisner). Det er en kopi af det originale GTA-rat fra Hellebore, med indskription og det hele, så jeg synes selv tidsånden er bevaret. I øvrigt kom jeg lige til at tænke på Bjergkøbing Grand Prix da jeg havde sat rattet i. Der mangler vist kun et båndspeedometer, der overtager fra 200 km/t, porcelænssikringerne og dørhåndtaget, som jeg dog ikke ved hvad betjener...

Jeg er enig i din holdning til plastictræ, har overvejet om jeg skulle flå det hele ud og give det en gang sort krympelak, det passer bedre. Men på den anden side - plastiken er original fra dengang.

Kontakterne er så vidt jeg ved Bosch - nogle rigtige klik - klak, der fungerer meget præcist. Og, de er svære at nå med faste seler.

Hvis ikke toppen dukker op, kunne jeg vist passende begynde at rengøre den udenpå og indeni, sådan et par måneder med piberøg, roterende stålbørste og oliefingre sætter sit præg på køretøjet...

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 03 aug, 2006 19:26

Ved nærmere granksning er Bertonen nok lidt mere "ren" i indretningen... men grundlæggende ikke så forskellig endda

[file]itg.jpg,46,,0[/file]

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 03 aug, 2006 19:53

Hej Morten - jeg synes at Bjergkøbing GP'eren er rigtig flot, dog er GPS systemets skærm lidt ude af trit. Der er nok én som har moret sig kongeligt, da det instrumentbord blev konstrueret. Kan især godt lide flaconen til højre for de firekantede instrumenter i midten. Sådan en skal jeg ha' fundet plads til i Spideren, der skal jo også være brændstof til føreren.
Du har ret mht. til dit instrumentbord, det vil være meget nær helligbrøde at ændre på det, men det kan være fristende. Med andre ting af estetisk eller teknisk art, kan man skifte dele og beholde det originale så det kan monteres igen, men det er nok umuligt med instrumentbordet; formentlig påsvejst karrosseriplade med overtræk.
Ja, en bil på værksted i flere måneder trænger til en ordenlig tur bagefter.
Men det er en fornøjelse i sig selv med vore kære gamle biler.

Besvar

Tilbage til "Type 105 Kabine & Interiør"