Leveret med for meget olie ???

Indlæg som ikke passer ind under de andre fora omhandlende Alfa 159
Besvar
159TI
Indlæg: 2
Tilmeldt: 01 sep, 2009 17:40
Geografisk sted: Danmark

Leveret med for meget olie ???

Indlæg af 159TI » 01 sep, 2009 18:26

Hej Alfister

Jeg er til dagligt den lykkelige ejer af en 159 TI 2,4 JTDm, den er ved at være 10 mdr. gammel og har kørt ca. 30.000 km.

For nogle tusinde kilometer siden begyndte den ind i mellem at "Hakke" under acceleration (lidt ligesom en gammel bil der køre på 3 cyl.).
Jeg kørte selvfølgelig til Alfa og beklagede mit problem, de testede og tilbagemeldte at fejlen skyldtes en defekt "ALR ventil" (tror jeg nok den hed - problem med at åbne og lukke korrekt), et garanti-sag som flere andre 159 ejere også har haft -fik jeg af vide?
Jeg fik skiftet denne ventil men få dage efter begyndte den samme "Hakken" igen?
Tilbage hos Alfa, forfra med test osv..
Så ringede værkføren til mig og sagde at de ingen fejl kunne finde med testeren -men de mente at motoren kørte med for meget olie så de havde tappet ca. 1 liter af..

Det skal siges jeg IKKE har efterfyldt olie en eneste gang siden jeg fik bilen (kun kontroleret oliepinden, altid været på max) og den har ej heller været til service endnu (skal først ved 35.000 km.)
Så deres forklaring var at den var leveret med for meget olie fra fabrikken - skønt den ikke overskred MAX-indikatoren på oliepinden??
Dvs. fremover skulle jeg regne med at oliestanden skulle være ca. 3-5 mm. under MAX på pinden for at være korrekt.

For mig lyder det lidt som en "skuffe-løsning/undskyldning", kan det virkelig være sandt ????

Håber der er nogen der kan be eller afkræfte denne forklaring -måske selv har fået udskiftet denne ventil??

Mvh.

En ellers fuldt ud tilfreds 159-ejer :-)



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 02 sep, 2009 00:59

Umiddelbart vil jeg kalde forklaringen "en sludder for en sladder". Jeg har, for mange, mange år siden, hørt om en bilmodel, hvor oliepinden var mærket forkert, på alle produceret indtil man fandt fejlen.
I øvrigt vil jeg tro, at hvis en motor har 1 l for meget olie påfyldt, vil den brænde overskudet af i løbet af få 1000 km. Det gjorde den pågældende model i løber af få hundrede km. Fiat/Alfa 2,4 diesel har været produceret i mere end 10 år, så hvis det dit værksted siger er sandt, ville det være rettet for lang tid siden.

159TI
Indlæg: 2
Tilmeldt: 01 sep, 2009 17:40
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af 159TI » 22 dec, 2009 23:54

Hej Igen

Syntes lige jeg ville opdatere på historiens forløb..

Efter at have kørt nogle dage med ca. 1 liter olie mindre på motoren, begyndte denne omtalte "hakken" igen under acceleration.

Da jeg havde mistet en del tilhed til det Alfa værksted jeg tidligere havde beklaget mig til (pga. ovenstående forklaring), kontaktede jeg Alfa Danmark direkte og forklarede situationen.
Her blev jeg mødt med fuld forståelse og vedkommende jeg snakkede med ville personligt selv tage ud og gennemgå min bil sammen med værkstedet.
Der blev bestilt en ny tid, bilen blev afleveret og jeg ventede spændt på resultatet?
Jeg blev ringet op og fik fortalt at de igen havde skiftet EGR-ventilen -men denne gang inkl. alle dyser, pakninger osv..
Det afhjalp problemet og bilen har kørt (upåklagelige) 8.000 km siden!
Så alt ialt var den oprendelige fejl ikke så stor, hvis bare værkstedet havde skiftet EGR-ventilen inkl. pakninger osv. fra start og havde sprunget søforklaringen over, ja så havde jeg nok kunne nøjes med et enkelt værksteds besøg i stedet for 5 som det endte ud med.

Mvh.

En stadig glad og tilfreds Alfa-ejer :-)

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 23 dec, 2009 03:50

Fint at problemet blev løst, ikke så godt af forhandleren, at du skulle derhen 5 gange og desuden tale med Alfa.
Forhandlerne har uden tvivl en Service Bulleting om EGV ventilen og udskiftning, så han burde ikke være i tvivl om hvad han skal skifte.

mikkelsen38
Indlæg: 3
Tilmeldt: 30 nov, 2009 05:36
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af mikkelsen38 » 09 feb, 2010 04:44

Hej ..

Nu har jeg læst fem og tilbage på hvad i har skrevet og vil her ikke give forhandler skylden, jeg er sikker på at den omtalte forhandler har gjort alt for at afhjælpe problemet men han har sikkert været låst fra impotør side, det er heller ikke normalt at skifte dyser når der opstår det problem du omtaler, hverken 3.4.eller 5 gang du henvender dig.
Men jeg kan med glæde læse at impotøren har valgt at udskifte alt Egr-Dyser mm, men problemet kommer igen mellen 20 0g 30 tusinde km :-( .
Der kan være flere grunde til du får udsætter her vil jeg nævne nogle stykker og kun du ved hvad der er rigtigt.
1. Du har chippet bilen for at få den til at køre længer på litteren.
2. Du køre meget økonomisk altså langt på litteren.
3. Din chip er skruget for langt op... :-)i chippen.
Du kan slippe for problemet ved at give den noget gassss kør den ud i i gearne den kan holde til det.

Besvar

Tilbage til "Alfa 159 Generelle emner"