Olieforbrug 147 2.0TS
Olieforbrug 147 2.0TS
Jeg købte i 2006, en 11 måneder gammel 147 TS 2.0 som havde kørt 14000 km. Olieforbruget viste sig at være 1l pr 1200 km! selvom jeg brugte den "fineste" racing oil (Selena).
Efter nogen diskussion med med sælger blev motoren udboret og isat nye stempler (6 ugers rep.tid).
Nu er forbruget 1l pr 3500km, hvilket jeg synes er acceptabelt dog i den "høje" ende.
Jeg har tidligere kørt 33/1,5 og 1,7 hvor forbruget har ligget på 1l pr 2500 til 3000 km, men det er jo en helt anden sag.
Efter nogen diskussion med med sælger blev motoren udboret og isat nye stempler (6 ugers rep.tid).
Nu er forbruget 1l pr 3500km, hvilket jeg synes er acceptabelt dog i den "høje" ende.
Jeg har tidligere kørt 33/1,5 og 1,7 hvor forbruget har ligget på 1l pr 2500 til 3000 km, men det er jo en helt anden sag.
-
- Indlæg: 2
- Tilmeldt: 17 feb, 2008 09:14
- Geografisk sted: Sweden
@Dennis.
Hvis jeg ikke husker helt galt er det Selena 10/40 de foreskriver til TS + GTA.
(Om det så hedder Castrol,Selena, Agip osv osv tror jeg ikke har den vilde betydning)
Jeg har valgt at køre på Selena 10/60, her sidste gang skiftede jeg dog til
Castrol Edge 10/60, har et olie forbrug på ca 0,4L pr 10000 km på 2,0 TS med 144000 km på klokken.
køre mest korte ture ved normal kørsel, og nogle gange friiiiisk kørsel
Den bliver ikke fyret af inden den er ordentlig varm.
Hvis jeg ikke husker helt galt er det Selena 10/40 de foreskriver til TS + GTA.
(Om det så hedder Castrol,Selena, Agip osv osv tror jeg ikke har den vilde betydning)
Jeg har valgt at køre på Selena 10/60, her sidste gang skiftede jeg dog til
Castrol Edge 10/60, har et olie forbrug på ca 0,4L pr 10000 km på 2,0 TS med 144000 km på klokken.
køre mest korte ture ved normal kørsel, og nogle gange friiiiisk kørsel
Den bliver ikke fyret af inden den er ordentlig varm.
-
- Indlæg: 2
- Tilmeldt: 17 feb, 2008 09:14
- Geografisk sted: Sweden
Frank, 10W-60 Racing (uanset mærke) er ikke velegnet til den type kørsel du beskriver. Den er, som racing antyder, beregnet til motorer som yder det meste den kan på lange ture, f.eks en tur ad motorvejen hjem til Italien og tilbage.
Olie bliver tyk og grynet når den gemmen lang tid ikke er gennemvarm. Du skal også være opmærksom på, at (iht. Selenia) ikke indeholder så mange/meget rensende additiver, at den skal skiftes hver 10000 km.
Olieforbrug udover normen, Alfa TS 16v, 1l/10000, V6 24v, 2l/10000, er ikke nødvendigvis tegn på fejl eller slidtage. Alle motorer har forskellige tilpasninger af tollerancer, tætningsringe på ventilstammerne bliver med tiden lidt mindre effektive, så derfor er variationer helt normalt.
Olie bliver tyk og grynet når den gemmen lang tid ikke er gennemvarm. Du skal også være opmærksom på, at (iht. Selenia) ikke indeholder så mange/meget rensende additiver, at den skal skiftes hver 10000 km.
Olieforbrug udover normen, Alfa TS 16v, 1l/10000, V6 24v, 2l/10000, er ikke nødvendigvis tegn på fejl eller slidtage. Alle motorer har forskellige tilpasninger af tollerancer, tætningsringe på ventilstammerne bliver med tiden lidt mindre effektive, så derfor er variationer helt normalt.
@Roboz : Rolig nu, er ikke os alle samme der er sproglige genier
@Elp :
Er godt klar over at 10/40 (måske endda 5/40) er efter de proffe's mening den optimal til mit kørsel.
Men da bilen har kørt på den type olie (10/60), i den tid den foregående ejer havde
den har jeg valgt at forsætte med det, mener personligt ikke man skal skifte for
meget rundt samt det er det rigtige valg til min motor. ( men det er jo lidt religion )
Olieskift interval er ingen problem da jeg skifter olie + filter 1 gang årligt eller for
hver 10000 km alt efter hvad jeg når først.
Vi er helt enige om at det er tolerancer i motor der afgør olie forbruget..
Men der må også være en afgørende faktor i tykkelse af olien man bruger
samt ens kørselsmønster.
@Elp :
Er godt klar over at 10/40 (måske endda 5/40) er efter de proffe's mening den optimal til mit kørsel.
Men da bilen har kørt på den type olie (10/60), i den tid den foregående ejer havde
den har jeg valgt at forsætte med det, mener personligt ikke man skal skifte for
meget rundt samt det er det rigtige valg til min motor. ( men det er jo lidt religion )
Olieskift interval er ingen problem da jeg skifter olie + filter 1 gang årligt eller for
hver 10000 km alt efter hvad jeg når først.
Vi er helt enige om at det er tolerancer i motor der afgør olie forbruget..
Men der må også være en afgørende faktor i tykkelse af olien man bruger
samt ens kørselsmønster.