Selespeed

Kobling, Gearkasse, differential, drivaksler
Besvar
Roboz
Indlæg: 27
Tilmeldt: 11 okt, 2003 04:58
Geografisk sted: Danmark

Selespeed

Indlæg af Roboz » 17 mar, 2005 07:18

Hej

Jeg overvejer at finde en brugt 147, og en mulighed er jo en 2.0 Selespeed.

Er der nogen, som har erfaring med denne, så som at den holder lige så længe som en alm. gearkasse?

Er der iøvrigt andet jeg specielt skal kigge efter på en 2.0 Selespeed fra 2001?

mvh

Peter



Lars Sørensen
Indlæg: 239
Tilmeldt: 08 jul, 2004 00:41
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Lars Sørensen » 17 mar, 2005 07:46

De første selespeed gearkasser havde lidt problemer. Så vidt jeg har fået at vide havde det noget med kontakterne at gøre.
Der skulle være et multistik på de gamle der sørgede for impulserne til gearkassen ( Groft forklaret ) de er på de senere modeller blevet fuldloddet, så det skulle have løst problemerne.

Men ellers er der de samme ting på motorer som på 156´erne, tandrem m.m.

Sørg for en velplejet bil, motor, servicebog og du skulle være rimeligt hjulpet.

Roboz
Indlæg: 27
Tilmeldt: 11 okt, 2003 04:58
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Roboz » 18 mar, 2005 07:22

Hej Lars

Tak for svaret, jeg går ud fra, at hvis jeg skulle være så uheldig at rende et af de dårlige stik, så er det vel bare det, der skal skiftes, så fungerer selve gearkassen vel helt normalt, dvs. at der ikke er sket noget mekanisk med den, blot fordi elektronikken ikke fungerede?


mvh

Peter

Roboz
Indlæg: 27
Tilmeldt: 11 okt, 2003 04:58
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Roboz » 23 mar, 2005 03:24

Okay, nu har jeg kigget på 2 biler. Den ene (billigste) kørte faktisk fint, men da jeg parkerede til sidst, kom den med "Selespeed SYSTEM FAILURE". Ejeren mente det kunne være en betjeningsfejl fra min side, jeg synes det lyder voldsomt. Han havde faktisk haft den på værksted, fordi den havde sagt noget lignende tidligere, men de kunne ikke finde noget i vejen. Så jeg er i tvivl om, hvor alvorligt det kan være.

Den anden var lige dukket op hos en forhandler, jeg syntes den var længe om at skifte gear, når jeg selv skiftede, forhandleren siger, at Selespeed afpasser sig efter kørerens stil, så den stadig kører efter den tidligere ejer, og at hvis jeg først får kørt lidt frisk til i nogle dage, så vil den ændre det. Er det rigtigt?

Ole Jørgensen
Indlæg: 79
Tilmeldt: 22 okt, 2003 04:14
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Ole Jørgensen » 23 mar, 2005 20:52

Jeg har selv haft fornøjelse af en Alfa 156 Selespeed fra 2000 fra ny og havde efter ca. 75.000 km kun det lille problem, at olien i det hydraliske system til sidst pludselig forsvandt uden at man kunne spore hvorhen. Dette gav sig udslag i, at denne ikke kunne holde 5. gear.

Det er rigtig, at gearskiftet tilpasser sig førerens kørestil, men det er udelukkende afhængig af omdrejninger og skifter hurtigere når omdrejninger overstiger 4-5000 omdrejninger pr. minut.

Mvh
Ole

Besvar

Tilbage til "Alfa 147 Drivlinje"