Allerede ødelagt kobling+svinghjul ved 45tkm

Kobling, Gearkasse, differential, drivaksler
Besvar
PLarsen
Indlæg: 3
Tilmeldt: 03 jun, 2008 07:52
Geografisk sted: Danmark

Allerede ødelagt kobling+svinghjul ved 45tkm

Indlæg af PLarsen » 03 jun, 2008 07:57

Min alfa "hopper" af og til en smule når jeg kobler til i første gear - specielt ved forsigtig tilkobling.

Mekaniker siger at jeg skal have skiftet både kobling og svinghjul. Kender ikke meget til biler generelt, men lyder lidt vildt at den slags er i stykker efter kun 3 år og 45.000 km.

Jeg må jo være totalt spasser til at koble til siden jeg har slidt den så hurtigt.

1. Kan det være rigtigt at svinghjul også skal skiftes?

2. Går ikke ud fra at nogen form for garanti dækker når bilen er 3 år gl?

3. Nogen, der ved hvad sådan en operation må koste?(skift af kobling+svinghjul).



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 03 jun, 2008 17:46

1. Hvis koblingsnavets friktionsmateriale har været slidt helt af, kan der komme riller i svinghjulet. Hvis de er dybe, skal det skiftes, hvis ikke kan svinghjulet drejes af, så overfladen bliver glat igen.
2. Hvis du har fået udført de service, som servicebogen foreskriver, ville jeg kontakte Alfa serviceafd. og forhøre hvordan de stiller sig, det er sket før at man har dækket reperationer, helt eller delvist, efter garantiudløb (pr. kulance)
3. Jeg vil tro, at et koblingssæt koster ca. kr. 2000, et svinghjul ca. det samme og arbejdet ca. 3-4 timer.
Det med om du er dårlig til at koble ud kan kun konstateres ved at køre en tur med dig. Man slider på koblingen når man filer/lader koblinge skride ved igangsætning, gearskift og på bakker holder bilen stille ved at koble lidt ud. Hvis du ikke før har slidt koblinger op hurtigt, tror jeg det ikke.
Jeg har dog oplevet, at dine symtomer er opstået allerede efter 10000 km (ældre nervøs dame)

frimanden
Indlæg: 17
Tilmeldt: 27 mar, 2007 05:04
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af frimanden » 10 jun, 2008 04:11

Hej.

Jeg har haft samme problem, og min lokale Alfa pusher siger at det desværre ikke er ukendt på 147'eren.. mit svinghjul fejlede ikke noget (var selv tilstede ved koblingsskift, og er oprindeligt mekaniker)- jeg spurgte ind til hvad der kan få koblingen til at ruske på en ganske ny bil.. (min havde kørt 30T og var 2 år) - fik desværre ikke noget entydigt svar...
Derudover var der INTET at se hverken på trykfod, belægning eller som sagt svinghjul... der var intet olie spild eller lignende der kunne forklare problemet. den ruskede bare ved forsigtig tilkobling, men hvis jeg kørte bilen hårdt og "bankede" koblingen var der mystik mystik ikke de fjerneste problemer, og koblingen bed som bare... underligt, men man skal være tålmodig med de italienere (jeg er meget glad for min på trods af underlige småfejl)
Nu har min vogn kørt 75T og er næsten 4 år (1/10), og den udskiftede kobling er så småt begyndt at te sig igen... men da garantien er væk lader jeg nok stå lidt til før jeg åbner op igen.. er egentligt også blot et iritationsmoment....
Held og lykke - jeg vil gerne høre nyt i sagen...

Frimanden - Alfa 147

Og Erik... jeg har kørt flere biler, mine koblinger har normaltvis haft en levetid på mellem 150 og 278 tusinde km.. selv på en gammel 12.7 holdt koblingen ca. 200 Tkm.. så jeg mener ikke at jeg filer på mine koblinger, og nej sidst jeg kikkede var jeg ikke en ældre dame HæHæ[:D][:D][;)][:p][}:)]

PLarsen
Indlæg: 3
Tilmeldt: 03 jun, 2008 07:52
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af PLarsen » 10 jun, 2008 06:12

Jeg kører videre foreløbigt. Problemet er ikke så stort lige nu. Af en eller anden årsag.. måske varmen?

Jeg har samme oplevelse af at, når jeg kobler lidt frisk til er der ingen problemer.

Går ikke ud fra at det er farligt at køre med så længe det er så lidt som det er.
Får skiftet koblingen en gang ved lejlighed.

Fik forresten en pris på skift af kobling + svinghjul = 9500 :/

Mange tak for hurtigt input fra jer begge.

PLarsen
Indlæg: 3
Tilmeldt: 03 jun, 2008 07:52
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af PLarsen » 10 jun, 2008 06:13

Jeg kører videre foreløbigt. Problemet er ikke så stort lige nu. Af en eller anden årsag.. måske varmen?

Jeg har samme oplevelse af at, når jeg kobler lidt frisk til er der ingen problemer.

Går ikke ud fra at det er farligt at køre med så længe det er så lidt som det er.
Får skiftet koblingen en gang ved lejlighed.

Fik forresten en pris på skift af kobling + svinghjul = 9500 :/

Mange tak for hurtigt input fra jer begge.

honda750
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29 jan, 2012 23:06
Geografisk sted:

Indlæg af honda750 » 18 feb, 2012 19:01

har det samme problem men det kommer og går mest uden problemer måske vejret

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 18 feb, 2012 20:24

Nu jeg læser denne gamle tråd, kommer jeg i tanker om min 33. Jeg købte den ny, dvs. at den havde stået på forhandlerens lager ca. 1 år, den havde det med at ruske ved igangsætning efter regnvejr eller bilvask. Det viste sig, at en plade over inspektionshullet manglede. Efter en plade blev monteret var rusklerriet væk. Koblingen kan ikke have taget varig skade, koblingen holdt 300k+ km og ca. 12 år (solgte unikummet til en ven).

Besvar

Tilbage til "Alfa 147 Drivlinje"