klonk-lyd fundet og fjernet!

Fjedre, støddæmpere og ophæng
Besvar
christiansen1968
Indlæg: 37
Tilmeldt: 19 okt, 2005 03:20
Geografisk sted: Danmark

klonk-lyd fundet og fjernet!

Indlæg af christiansen1968 » 03 nov, 2005 06:44

Så lykkedes det langt om længe at få fjernet den lede klonk-lyd![:D]
Det viste sig at være en defekt støddæmper. Taget i betragtning af at den er 195000km "gammel", er det vel ok, at den har opgivet gejsten?! Pris? ca. 2500,- for et sæt Monroe gasdæmpere. Det skulle <u>jeg</u> dog ikke betale, da garantien stadig dækker.[:D]

Støddæmpere kan altså åbenbart også sige "KLONK"...

<hr noshade size="1">

Alfa 156 1,6 ts SW



Lars Sørensen
Indlæg: 239
Tilmeldt: 08 jul, 2004 00:41
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Lars Sørensen » 03 nov, 2005 19:08

[:D] Total griner [:D]

Ja med 195000 km på klokken så er det vist på allerhøjeste tid at skifte støddæmper og fjedre [;)] sgu imponerende at de har holdt så lang tid [:p]

Men mon ikke du vil få en større overraskelse af de gode når du får Bella tilbage. Ingen tvivl om at det er en meget mere skarp og lækker vogn med delikate køreegenskaber efter den foryngelseskur [:p]

Måske du skulle kikke den efter i sømmene nu du er i gang. Jeg tænker på diverse bøsninger. Men du vil helt sikkert værdsætte den forandring i undervognen.

christiansen1968
Indlæg: 37
Tilmeldt: 19 okt, 2005 03:20
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af christiansen1968 » 04 nov, 2005 05:15

Det kan bare mærkes BIG TIME! Jeg sytes den kørte godt før- men nu...DAHM!
Mekkeren sagde, at han kunne se, at meget af det andet undervognsgrej er blevet skiftet tidligere, så jeg regner med at kunne køre en tid nu uden værkstedsbesøg( banker lige under bordet ).

Man forstår lige pludselig hvor godt en bil skal køre, når man bliver tvunget til at tøffe og slingre rundt i en vectra fra ´91...

Lars Sørensen
Indlæg: 239
Tilmeldt: 08 jul, 2004 00:41
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Lars Sørensen » 04 nov, 2005 07:24

[:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p]

Når man skal købe ny/brugt bil er det altid en kæmpe fordel at prøvekøre en del af samme model for at sammenligne. På den måde er det hurtigt muligt at lokalisere eventuelle fejl og mangler på netop den bil man står og bedømmer før et køb.
I mit tilfælde havde jeg haft min fars 156´er (købt fra ny i 1999) og små 2 år gammel da jeg stod og skulle købe min Bella. Så jeg tog ud og kikkede på temmelig mange "vrag" inden jeg fandt en næsten ny og meget flot vogn ved en ikke autoriseret forhandler. Og netop dette havde været et must for mig p.g.a. garanti og sandfærdighed [xx(] Men efter besøg ved talrige forhandlere fandt jeg ud af at ordet "service" ikke var en del af den pakke de havde forhandlet på plads da de blev autorisret forhandler. Silkeborg og dengang Holstebro blev jeg virkelig skuffet over og det viste sig da også at Holstebro lukkede et år senere.
Mit krav var en fejlfri bil, mørkmet. lakering, så lavt kilometertal som muligt og klimaanlæg.
Jeg endte med en vogn der var genopbygget efter et uheld. D.v.s. at den originale bil var skrottet, en bil med 4500 km var købt uden afgift og den gamle motor lagt i og afgifter betalt. Det var en sælger fra Valby autoforum der havde totaltskadet bilen og "Ide Biler" i Skjern der havde bygget bilen op igen. Den er fra 2001 har komplet originalt Sportskit, vinterpakke, "+" udstyr samt den sidste motor før JTS modellerne, altså en euro 3.
Jeg har nu kørt 40000 km i bilen siden 2002 og har kun haft positive oplevelser (<i>ok - lige bortset fra at Dinitrol havde højtryksrenset mit motorrum og derved sprøjtet vand ned til mine tændrør[:(!] Det kostede nye rør og en masse grå hår inden</i>) Så tjek din for vand i tændrørsbrøndene, det er en hyppig fejl.

Nå men det var et sidespring - det jeg ville sige var, at du altid er godt tjent med at prøve andre biler, om ikke andet så for sjov for at sammenligne køreegenskaber og træthedssyntomer.
For som du nu selv har oplevet kan der være en kæmpe forskel, ikke bare fra Vectra´en (som jo gi´r sig selv [;)]) men også fra den ene bil til den anden. Og ikke mindst den samme bil med anderledes opsæt.

Men kik forbi til et af træffene, der er garanteret en eller flere der hellere end gerne vil vise dig eller lade dig prøve deres biler for at kunne sammenligne og drøfte erfaringer.

Men dejligt at høre at du har fået smilet tilbage [:p]

christiansen1968
Indlæg: 37
Tilmeldt: 19 okt, 2005 03:20
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af christiansen1968 » 06 nov, 2005 02:35

Hej Lars!

Ja, du kan tro at smilet er kommet tilbage og tak for de gode råd i øvrigt!

Prøvede faktisk to 156´ere, inden jeg besluttede mig for den, jeg nu har. Selv om de begge havde kørt mindre, virkede de mere slidte. Den jeg har stående i garagen nu havde 192000km på tælleren da jeg købte den, men den fik ny motor og kobling efter 183000km og nye eibachfjedre v. 151000km. Desuden var den dinitrolbehandlet. Tjekkede tændrørsbrøndene første dag jeg fik den hjem og der var hverken rust eller vand - Pyha!

Vil HELT SIKKERT komme til træf! Glæder mig til at møde andre der værdsætter og passer på deres
Alfa´er.

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Hjulophæng"