trætte fjedre

Fjedre, støddæmpere og ophæng
Besvar
nsonne
Indlæg: 5
Tilmeldt: 03 apr, 2010 04:48
Geografisk sted: Danmark

trætte fjedre

Indlæg af nsonne » 15 jun, 2010 19:47

Hejsa
Min alfa 156 knirker en del når jeg runder bump/huller på vejen.
Jeg tænkte at få dem udskiftet men har ikke en milliard at gøre med.
Ville disse på følgende link virke fint nok?

http://alfastumper.dk/oscommerce_st/cat ... ts_id=2049

Er der evt nogen der bor omkring Randers som kender / har lyst til at hjælpe med at skifte dem billigt? jeg fatter ingenting af mekanik under biler.

Med venlig hilsen
Nicklas Sonne

Og tak på forhånd.



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 15 jun, 2010 20:09

Knirkeri, især fra forvognen, stammer fra slidte/trætte hjulophæng. Øverste ophæng er gerne dem som går til først, men også ofte krængningstabilisatorens befæstninger og led bliver slidte. Nederste ophæng her mere holdbare, men bliver slidt med tiden. Min 156 '98/99 og 206k km har foreløbig kun fået skiftet øverste ophæng.

nsonne
Indlæg: 5
Tilmeldt: 03 apr, 2010 04:48
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nsonne » 15 jun, 2010 20:14

Tak for hurtigt svar.
Så det er slet ikke fjedrene?
Er det også hjulophængenes skyld at et lille hul i vejen føles som en stor fed kantsten?

Er det problematisk for bilen at køre rundt med lidt slidte hjulophæng? og er det dyrt af få skiftet?

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 15 jun, 2010 20:57

Det kan være støddæmperene, som er slidte/trætte, og derfor at slaghuller slår så hård igennem.
Ophængene koster ikke alverden, men det tager noget tid (penge) at skifte. Om det er problematisk, er et spørgsmål om hvor slidte og kan blive farligt. Øverste og nederste ophæng har indflydelse på sporing (og dermed køreegenskaber, som også slidte støddæmpere har) og giver skævslidning af dækkene.
Almindeligvis bliver det aldrig billigere at vente med en reparation (ofte det modsatte), så jeg vil anbefale at for skiftet de slidte dele helere før end senere.
Hvis der er meget slid i ophæng og støddæmpere, bliver bilen langt bedre at køre i, når det er skiftet.

nsonne
Indlæg: 5
Tilmeldt: 03 apr, 2010 04:48
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nsonne » 15 jun, 2010 21:16

Tak for hjælpen :)

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Hjulophæng"