Hej med jer,
alfa 33 16v motoren har jo ikke så megen trækkraft i lave omdrejninger, som I jo nok alle er klare over. Så tænkte jeg, om det mon var godt for motorens levetid? Man kommer vel til at sparke mindre til den i det store hele?
Hvordan er levetiden (i kilometer, hvis muligt) på sådan en 16v motor? Overvejer nemlig at købe en, der har gået 190.000.
Tak for det!
motor km og alder
Sparke mindre til den?? Tværtimod... [:D] Det er rigtigt, at momentet ikke føles så voldsomt ved lave omdrejninger i 16v'eren som i 8v'eren, men det er der! Og desuden kan det ryk der kommer ved 4000-4500 omdr. med 16v'eren slet ikke sammenlignes med 8v'eren. Jeg kører helt klart min 16v'er hårdere end jeg gjorde med min 8v'er, netop fordi forskellen på dem ligger ved de høje omdrejninger. Ellers kunne jeg ligeså godt have beholdt min 8v'er...
Desuden har jeg ladet mig fortælle, at 16v'eren "skal" køres hårdt, da den er sat op til det. Ellers risikerer man at ende med en motor som bliver sløvere og sløvere.
En anden forskel er også, at 8v'eren stopper med at trække ved omkring 6000 omdr - 16v'eren bliver ved indtil begrænseren slår til, og det gælder for så vidt alle gear. Jeg har umiddelbart ikke noget problem med at nå begrænseren i 4. gear i min (ikke fordi det er noget jeg gør tit), og selvom jeg har ikke turde prøve, så tror jeg også godt jeg ville kunne nå den i 5.!
Mht. levetiden på dem, så er min erfaring, at det udelukkende handler om hvordan de er blevet vedligeholdt! Olieskift, tandremsskift osv. Jeg købte en 16v'er der havde gået 150.000, og da den blev skilt af viste det sig, at den havde kørt med for lang tid mellem olieskiftene. Det havde resulteret i nogle smadrede plejlstangslejer, en ødelagt knast og 8 ødelagte løftere samt nogle andre småting. Desuden har jeg efterfølgende måtte skifte oliepumpen, da den var gået sig en tur også - formentlig også pga olieskiftene, eller pga metalflager fra enten knasten eller løfterne. Det er desværre ikke helt til at høre om knasten eller lignende er slidt, da det jo er hydraliske løftere, så med mindre skidtet er helt væk, kan man ikke mærke det da tomrummet bare bliver udlignet af olietrykket...
Men er den blevet passet ordenligt, og ikke kørt hårdt med kold olie, så skulle der efter min mening ikke være noget galt med en der har kørt 190.000.
Jeg håber det hjalp lidt, men ellers er du velkommen til at skrive igen! [:)]
Desuden har jeg ladet mig fortælle, at 16v'eren "skal" køres hårdt, da den er sat op til det. Ellers risikerer man at ende med en motor som bliver sløvere og sløvere.
En anden forskel er også, at 8v'eren stopper med at trække ved omkring 6000 omdr - 16v'eren bliver ved indtil begrænseren slår til, og det gælder for så vidt alle gear. Jeg har umiddelbart ikke noget problem med at nå begrænseren i 4. gear i min (ikke fordi det er noget jeg gør tit), og selvom jeg har ikke turde prøve, så tror jeg også godt jeg ville kunne nå den i 5.!
Mht. levetiden på dem, så er min erfaring, at det udelukkende handler om hvordan de er blevet vedligeholdt! Olieskift, tandremsskift osv. Jeg købte en 16v'er der havde gået 150.000, og da den blev skilt af viste det sig, at den havde kørt med for lang tid mellem olieskiftene. Det havde resulteret i nogle smadrede plejlstangslejer, en ødelagt knast og 8 ødelagte løftere samt nogle andre småting. Desuden har jeg efterfølgende måtte skifte oliepumpen, da den var gået sig en tur også - formentlig også pga olieskiftene, eller pga metalflager fra enten knasten eller løfterne. Det er desværre ikke helt til at høre om knasten eller lignende er slidt, da det jo er hydraliske løftere, så med mindre skidtet er helt væk, kan man ikke mærke det da tomrummet bare bliver udlignet af olietrykket...
Men er den blevet passet ordenligt, og ikke kørt hårdt med kold olie, så skulle der efter min mening ikke være noget galt med en der har kørt 190.000.
Jeg håber det hjalp lidt, men ellers er du velkommen til at skrive igen! [:)]
-
- Indlæg: 88
- Tilmeldt: 17 jun, 2003 21:38
- Geografisk sted: Danmark
Mads har ret. Når motorens bedste trækkraftområde er ved forholdsvis mange omdrejninger, så vil det - alt andet lige - få ejerne til at køre mere i dette område, og det giver mere slid.
Men det med sliddet er jo meget mere afhængigt af andre ting som olieskift, olietype, forsigtig koldkørsel osv. Dertil lidt held i form af, om man har fået nogle af de knaster, der ikke er hærdet dårligt osv.
Jeg tror sagtens, at de kan køre over 300.000 km, uanset de bliver kørt hårdt, hvis alle andre parametre er korrekte/heldige. Jeg mindes Birger Sørensen (tidl. formand/næstformand i den jyske sektion), der havde sådan én, og jeg tror, at den kørte omkring 300.000 km, førend han solgte den. Og den blev virkelig brugt til at jagte BMW'er og Ferrari'er!! i Tyskland. Birger fortalte ofte, hvordan den som en mis løb 230 km/t på speedometeret.
mvh
Peter D
Men det med sliddet er jo meget mere afhængigt af andre ting som olieskift, olietype, forsigtig koldkørsel osv. Dertil lidt held i form af, om man har fået nogle af de knaster, der ikke er hærdet dårligt osv.
Jeg tror sagtens, at de kan køre over 300.000 km, uanset de bliver kørt hårdt, hvis alle andre parametre er korrekte/heldige. Jeg mindes Birger Sørensen (tidl. formand/næstformand i den jyske sektion), der havde sådan én, og jeg tror, at den kørte omkring 300.000 km, førend han solgte den. Og den blev virkelig brugt til at jagte BMW'er og Ferrari'er!! i Tyskland. Birger fortalte ofte, hvordan den som en mis løb 230 km/t på speedometeret.
mvh
Peter D