Lambda og Iresa

Motor, motor-styring og komponenter på motor
MadsJ
Indlæg: 77
Tilmeldt: 24 mar, 2004 02:22
Geografisk sted: Danmark

Lambda og Iresa

Indlæg af MadsJ » 02 feb, 2005 17:46

Jeg er en af de heldige der kører rundt med 16v Iresa-systemet på min 33'er, men jeg kører hverken med cat. (naturligvis) eller lambda. Efter en mere eller mindre seriøs chat [:o)] på cuoresportivo.dk igår, er jeg dog blevet enig med mig selv om, at det nok vil være en god idé at sætte en lambda-fætter på! Er der andre end mig der kører uden lambda på Iresa-systemet?? Og hvis der er, hvad er så jeres erfaring med dette..?



Thomas H
Indlæg: 30
Tilmeldt: 21 aug, 2003 05:24
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Thomas H » 05 feb, 2005 08:58

Ja, jeg kører også uden cat. og lambda på mit Iresa System. Har ikke erfaret nogle problemer - hvorfor vil du montere det på?

MadsJ
Indlæg: 77
Tilmeldt: 24 mar, 2004 02:22
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af MadsJ » 05 feb, 2005 09:02

Jeg vil kun montere lambda'en..Hovedårsagen er, at den forurener en del mere end den må til syn, og jeg håber at lambda'en kan hjælpe lidt på det! Den skal synes d. 18, såå.. [:D]
Derudover tror jeg måske, at det er/var årsagen til min ikke ville starte på et tidspunkt. Grunden til startproblemet var, ifølge min mekaniker, højest sandsynligt at tændrørene var sodet til.
Og til sidst, så har jeg ladet mig fortælle (ThomasG [:)]), at det ikke vil skade på nogen måde at sætte lambdaen til!

Derfor! [;)][8D]

Peter Dyrelund
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jun, 2003 21:38
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Peter Dyrelund » 05 feb, 2005 11:42

Hej Mads

Jeg forstår ikke, hvad du mener med, at den forurener en del mere, end den må til syn.
Din 88-model må give 3,5% CO i tomgang, og hvis den ikke kan klare det, er der noget helt galt.
Husk, at der skal være et lille "relæ" med en jumper, der kan sættes i 4 forskellige stillinger: 98 eller 95 oktan og med eller uden kat. Hvis den er sat til kat., vil bilen køre på nødprogram, når der ikke er nogen lambda-føler.

mvh
Peter

MadsJ
Indlæg: 77
Tilmeldt: 24 mar, 2004 02:22
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af MadsJ » 05 feb, 2005 18:51

Hej Peter,

Det jeg mener er, at den forurener 7.0 % lige pt...[xx(] Troede kun det var 2,5 % de måtte forurene, men det er måske anderledes når det er en gammel model? Anyways, det er ihvertfald for meget!!

Jeg går stærkt ud fra, at den omtalte jumper står til at køre med kat., og at det er derfor den bare spytter så meget benzin ind som muligt! Sidder jumperen/relæet ikke inde i selve ECU'en? Jeg kunne selvfølgelig prøve at sætte jumperen til at køre uden kat., og så se om det ville hjælpe, men ville det mest rigtige ikke være at sætte en Lambda på?

Peter Dyrelund
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jun, 2003 21:38
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Peter Dyrelund » 05 feb, 2005 19:03

Hej Mads

Jeg har aldrig haft en Alfa 33, og jeg har aldrig set det omtalte relæ (som ikke sidder inde i computeren), men så vidt jeg ved, sidder det i kabinen under instrumentbrædtet foran passageren. Men der må være nogle andre på forum, der kender til dette.

Da din bil er ombygget, kan det være, at det er anderledes.

Og nej, hvis du ikke har katalysator, skal du helt bestemt se at få stillet den i stilling for "ikke-katalysator", for ellers kører bilen i nødprogram, fordi den mangler signalet fra lambda-sensoren. Bilen har i øvrigt 5 hk mere uden katalysator, og det skyldes IKKE, at katalysatoren er en "prop" i hullet, men at fuldgas tillades lidt federe.

Hvis du sætter lambda-sonde på, og ikke har katalysator, er blandingen ved dellast unødig fed, og forbruget derfor unødigt højt. Da du må køre uden katalysator, er der absolut ingen grund til at indstallere en sådan.

mvh
Peter

MadsJ
Indlæg: 77
Tilmeldt: 24 mar, 2004 02:22
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af MadsJ » 05 feb, 2005 19:49

Okay..dvs. du mener, at jeg skal sætte jumperen til at køre uden kat., og så undlade at montere en lambda? Det er også det billigste! [:D]

Mht. hvor relæet er placeret, så sidder det helt sikkert ikke det samme sted som på en Nuova, for jeg har placeret ECU'en på ydersiden af kabinen - lige bag batteriet - og har slet ikke noget af motorstyringen inde i kabinen.. Ved du hvordan det omtalte relæ ser ud?? Eller har du evt. en mail-adresse til den tekniske konsulent for 33'ere i klubben, Michael Schmidt? Jeg har prøvet at ringe til ham, men uden held...Det lader dog til, at det ene nummer er et mob. nr., så jeg kan jo sende ham en SMS, men en mail ville nu være rarere..

Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 06 feb, 2005 07:02

????Peter,måske er der noget jeg har misforstået,men lambdasonden har vel ikke noget at gøre med om der er monteret kat eller ej.Den sidder før kat'en,,og dens funtion er vel at observere motorens blandingforhold,ved at måle på bla. CO,så ECU'en kan stille det rette blandingsforhold herefter.Alle moderne indsprøjtningsmotorer har vel brug for lambda'en,-virker den ikke,eller er den ikke monteret,går ECU'en da i nødprogram,eller kører ihvertfald ikke rigtigt.

Eller hvad? [:)][:)]

Peter Dyrelund
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jun, 2003 21:38
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Peter Dyrelund » 07 feb, 2005 06:18

Hej Thomas

Nej, Lambda-sonden har selvfølgelig ikke direkte noget at gøre med, om der er kat. eller ej, da den jo ganske rigtigt sidder før kat.'en, og den måler ildindholdet i udstødningen.

Men for at en kat. kan virke (omdanne bl.a. CO, CHx og NOx til CO2 og H2O samt N2) skal blandingen være federe end den, som man ellers ville køre med ved dellast for at få bedst økonomi. Omvendt ved fuld gas. Der tillader ikke-kat.-motorstyringer ofte en større overfedning end kat.-motorstyringer).

Alfa 33 16V kan fås både med og uden kat., og motorstyringen er forberedt for dette (altså om den forventer et signal fra en lambda-sonde eller ej). Man skal blot flytte jumperen i relæet (som jeg altså stadig aldrig har set selv).


mvh
Peter

MadsJ
Indlæg: 77
Tilmeldt: 24 mar, 2004 02:22
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af MadsJ » 07 feb, 2005 20:58

På denne side www.sanderfamily.com er beskrevet hvordan switchen ser ud og hvor den skulle sidde henne, men nu har jeg stået på hovedet i bilen, og jeg kan ikke finde den!! [:(!]

Ville lambda-løsningen ikke være den mest "moderne" løsning? Anyways, jeg tror der kommer lambda på nu, for jeg havde godt nok mine problemer da jeg skulle hjem fra Als igår!!
Da jeg hentede den i torsdags var de nye NGK rør kommet i, og turen ned til Als i lørdags gik flyvende.. [;)]Men på turen hjem, efter ca 100 km, begyndte bilen at "hugge". Præcis som den gjorde da jeg kørte P4'eren hjem fra Tyskland, bare værre! Nå, jeg kørte ind på den første rasteplads og pillede alle tændkablerne af og rensede dem i begge ender, og så gik det igen fint de næste 10-15 km, men så var den gal igen. Ind til siden og samme tur igen...det hjalp lidt, men det var ikke optimalt, så jeg blev nødt til at hugge hjem. Nok ikke det bedste for motoren, men sådan er det. Når den kørte i tomgang gik den kun på 3 cylindre, og skulle lige have lidt gas eller en ganstart før alle 4 var der.
Min mekker sagde, at det højst sandsynligt skyldes at de nye rør sodede til pga. en forkert blanding, som igen skyldes en manglende lambda eller en anden defekt sensor. Han anbefalede at jeg hurtigst muligt fik en lambda på, og muligvis også en ny temperatur-føler, da han før havde oplevet, at hvis den sendte bare ét forkert signal, så gik ECU'en på nødprogram. Så er der bare lige prisen på lambda'erne.. [V]Den han ville sætte på, til en Peugoet 405, koster omkring 1500 kr og har en forholdvis lang ledning på. Dette skulle være nødvendigt, da lambdaen skal sidde forholdsvist langt tilbage på Iresa-systemet. Men, men kan få en "original" NTK lambda på nettet til 63 £, men jeg ved ikke hvor lang ledningen er på sådan en. Kan I svare mig på det??

jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 08 feb, 2005 07:28

Mads,

Angående en lambda sonde, så købte jeg en Bosch lambda sonde hvor stikket passede direkte på min 75'er for kr. 600 hos Mekonomen for ca. 8 måneder siden.

Hvis du ikke kan find det nævnet relæ (som også findes på 75'eren) er der så et stik hvor en eventuel lambda sonde kan tilsluttes?

Har du forresten overvejet at der kunne være andre sensorer til din motorstyring, der kunne være skyld i det øgede benzinforbrug - såsom luftmændgemåler og temperaturfølere?

MadsJ
Indlæg: 77
Tilmeldt: 24 mar, 2004 02:22
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af MadsJ » 08 feb, 2005 20:12

Jens,

Jeg har fundet relæet! [:)] Går jeg ud fra ihvertfald...

[file]100_1922.JPG,260,,0[/file]

Og ja, der er stik til lambdaen! [;)] Jeg er desuden blevet 100% sikker på der skal lambda på (i stedet for at skifte relæet), da det vil gøre det nemmere at chippe motoren! Og det skulle den jo meget gerne når vejene engang bliver lidt tørrere... [8D]

Mht. hvilken lambda der skal på, så er jeg stadig lidt i tvivl. Jeg har dog fundet ud af, at NTK's sensor til en 16v'er har en ledning på ca 140 cm, så det bliver nok den. Både Bosch og NTK sensore kan fåes til mellem 60 og 70 £ på nettet, men jeg tjekker lige hvad mekonomen eller FTZ skal have for dem herhjemme! Vil I anbefale Bosch eller NTK?? Der er kun 2-3 £ forskel i prisen...

Jeg har overvejet at det høje benzinforbrug kan skyldes andre ting end lambdaen! Jeg tror også jeg nævnte i et af de andre indlæg under dette emne, at jeg også skifter vandtemp. føleren og tjekker de andre temp. følere. [:)]

jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 09 feb, 2005 01:49

Mads,

Ja, det relæ ligner ihvertfald der der også sidder på en 75'er, så jeg tror du er på rette spor.

Angående kaliteten af lambda sonden, så tror jeg altså ikke der er den store forskel, og i bund og grund kommer de måske alle fra 2-3 store producenter. Vær også opmærksom på, at du sikkert skal have fat i en grave med genvind, som skal svejses på udstødningen.

MadsJ
Indlæg: 77
Tilmeldt: 24 mar, 2004 02:22
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af MadsJ » 09 feb, 2005 04:04

Okay...jeg bestiller en imorgen så! Er du tilfreds med Bosch'en?

Jeg er godt klar over jeg skal have fat i en svejsemøtrik, men det kan man vidst ikke få på den side hvor jeg har fundet sensorene. Må finde en herhjemme så...

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 09 feb, 2005 20:54

Hej Mads - jeg kender ikke Iresa systemet, men på min tidl. 33 IE 8v (som kørte uden lambda og CAT) kom en mekaniker til at kortslutte ledningerne til/fra lampda sonden. Det bevirkede, at bilen opførte sig lidt som du beskriver. Efter kortslutningen blev taget fra indanden (han havde forbunde de to ledninger med hinanden) var ECU (Bosch) gået i nødmode og blandingsforholdet alt for fedt (ca 10% CO), men ellers kørte den rimeligt mormalt, svinede ikke tændrør etc, brugte blot for meget benzin.
Mekkeren og jeg var uenige om hvem som var skyld i/ansvarlig for kortslutningen, da man ikke kunne komme i kontakt med ECU'en efterfølgende og den derfor skulle udskiftes formedes mange kr.
Jeg er i IT branchen og en dag kom jet til at tænke på, at når en PC går komplet i udu, så afmonterer man bios backup batteriet og når man efter nogen tid sætter det til igen, er bios gået tilbage til standard opsætning (default). Jeg prøvede det samme med 33'eren og det hjalp, benzinforbruget vendte tilbage til det normale. Senere blev der monteret lampda og Cat på den og den gik igennem et syn kort efter og senere med < 0,5% CO. Jeg fik aldrig senere afprøvet, om man kunne komme i kontakt med ECU, men det var heller ikke nødvendig.

Besvar

Tilbage til "Alfa 33 Alle modeller Motor"