Føler til speedometer?
Føler til speedometer?
Jeg har problemer med mit speedometer på min 33 (16V), idet det periodisk slår fra. Dvs. at det virker i nogle uger hvorefter det i andre uger ikke virker og her står nålen konstant på 0 km/t. (Viseren svinger ikke op og ned men står bare stille).
Måske nogen i dette forum har nogle løsningforslag? Hvor sidder føleren til speedometeret, på gearkassen eller? Måske er det en dårlig forbindelse et eller andet sted... hmm..
Noget tyder på, at speedometeret er svagt punkt på 33´erne. Har selv haft to andre 33´ere hvor der også var bøvl med det. Her fandt jeg dog aldrig problemet....
Måske nogen i dette forum har nogle løsningforslag? Hvor sidder føleren til speedometeret, på gearkassen eller? Måske er det en dårlig forbindelse et eller andet sted... hmm..
Noget tyder på, at speedometeret er svagt punkt på 33´erne. Har selv haft to andre 33´ere hvor der også var bøvl med det. Her fandt jeg dog aldrig problemet....
Hej
Problemet kan være tre steder :
1. Føleren ved gearkassen
2. Stiksamlingen ved motorrummet ( ved batteriet )
3. Instrumenthuset.
Det nemmeste er at checke stiksamlingen...hvis ikke det er der fejlen er så kig i instrumenthuset - der sidder et stik bagpå som du skal tage af og lige checke om forbindelsen er ok.
Mvh. Michael
Problemet kan være tre steder :
1. Føleren ved gearkassen
2. Stiksamlingen ved motorrummet ( ved batteriet )
3. Instrumenthuset.
Det nemmeste er at checke stiksamlingen...hvis ikke det er der fejlen er så kig i instrumenthuset - der sidder et stik bagpå som du skal tage af og lige checke om forbindelsen er ok.
Mvh. Michael
Hej - havde problemet på min 33. Det var føleren som var defekt. Den sidder på differancialet lidt til højre fra midten.
Føleren så OK ud, så ledningssamling og instrument printplade blev efterser (instrumenthuset taget ud og sendt til specialist og loddet om osv), det hjalp bare ikke. Så skiftedes føleren (kan man gøre selv) og så virkede det igen - sådan ca. 50000 km, men da havde jeg solgt den.
Det mærkelige var, at da inst.huset ikke var mont. så ladede bilen ikke. Da hverken mekanikkeren eller jeg tidligere havde oplevet dette, skiftede jeg generatoren, det hjalp bare ikke. Men da huset blev sat i igen, så ladede bilen igen. Så foruden udgift til instrument specialist osv samt generator så skulle jeg bare have skiftet den sxxxx føler til kr. 400 med det samme - pxx.
Føleren så OK ud, så ledningssamling og instrument printplade blev efterser (instrumenthuset taget ud og sendt til specialist og loddet om osv), det hjalp bare ikke. Så skiftedes føleren (kan man gøre selv) og så virkede det igen - sådan ca. 50000 km, men da havde jeg solgt den.
Det mærkelige var, at da inst.huset ikke var mont. så ladede bilen ikke. Da hverken mekanikkeren eller jeg tidligere havde oplevet dette, skiftede jeg generatoren, det hjalp bare ikke. Men da huset blev sat i igen, så ladede bilen igen. Så foruden udgift til instrument specialist osv samt generator så skulle jeg bare have skiftet den sxxxx føler til kr. 400 med det samme - pxx.
-
- Indlæg: 88
- Tilmeldt: 17 jun, 2003 21:38
- Geografisk sted: Danmark
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Citat:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Oprindleigt skrevet af Peter Dyrelund</i>
Det med generatoren kender jeg. Hvis ikke, der er forbrug på ledningen til ladekontrollampen, slår den slet ikke over og begynder at lade. Når motoren skal lidt op i omdrejninger, førend ladekontrollampen slukker, hjælper det at isætte en pære med større forbrug!
mvh
Peter
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vil det sige, at hvis man sætter en pære i, bag generator-indikatoren i instrumenthuset, med et større forbrug (watt??), så slipper man for at skulle give bilen nogle omdrejninger før generatoren begynder at lade..??
Det med generatoren kender jeg. Hvis ikke, der er forbrug på ledningen til ladekontrollampen, slår den slet ikke over og begynder at lade. Når motoren skal lidt op i omdrejninger, førend ladekontrollampen slukker, hjælper det at isætte en pære med større forbrug!
mvh
Peter
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vil det sige, at hvis man sætter en pære i, bag generator-indikatoren i instrumenthuset, med et større forbrug (watt??), så slipper man for at skulle give bilen nogle omdrejninger før generatoren begynder at lade..??
-
- Indlæg: 88
- Tilmeldt: 17 jun, 2003 21:38
- Geografisk sted: Danmark
Ja, sådan siger min el-kyndige kammerat.
Min bil skal op på ca. 1.800 o/m, førend lampen slukker, og det skulle kunne reduceres. Jeg har ikke fået skiftet pæren endnu for at se, om det er rigtigt. Men jeg tror på det.
Sagen er, at vi havde et problem med, at min nylavede bil med computerindsprøjtning kun kunne køre tomgang i starten (gasspjældspotentiometeret var ikke tilsluttet). Så kunne vi jo ikke få generatoren til at lade (mens vi eksperimenterede og lod motoren køre tomgang), men ved at sætte lidt kunstigt forbrug på forbindelsen (til ladelampen), fik vi ladelampen til at slukke og generatoren til at lade, uden at motoren overhovedet havde været over tomgang!
mvh
Peter
Min bil skal op på ca. 1.800 o/m, førend lampen slukker, og det skulle kunne reduceres. Jeg har ikke fået skiftet pæren endnu for at se, om det er rigtigt. Men jeg tror på det.
Sagen er, at vi havde et problem med, at min nylavede bil med computerindsprøjtning kun kunne køre tomgang i starten (gasspjældspotentiometeret var ikke tilsluttet). Så kunne vi jo ikke få generatoren til at lade (mens vi eksperimenterede og lod motoren køre tomgang), men ved at sætte lidt kunstigt forbrug på forbindelsen (til ladelampen), fik vi ladelampen til at slukke og generatoren til at lade, uden at motoren overhovedet havde været over tomgang!
mvh
Peter
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Citat:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Oprindleigt skrevet af elp</i>
Hej Henrik - jeg købte min hos en forhandler.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Prøver lige at live denne gamle tråd op igen. Jeg mangler nemlig også sådan en føler. Nogen der ved hvor man kan få den henne?
Hej Henrik - jeg købte min hos en forhandler.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Prøver lige at live denne gamle tråd op igen. Jeg mangler nemlig også sådan en føler. Nogen der ved hvor man kan få den henne?
Som jeg skrev tidligere i tråden kan den købes hos Alfa forhandlere. Tror ikke det er en del som fås uoriginalt.
Den er ret let at skifte selv, på min (tidligere) IE 8 ventilede sad der ikke noget i vejer. Den sidder ovenpå differencialehuset (lige efter koblingshuset). Husker ikke om der sad en lås på, men ellers lige til at trække op.
Den er ret let at skifte selv, på min (tidligere) IE 8 ventilede sad der ikke noget i vejer. Den sidder ovenpå differencialehuset (lige efter koblingshuset). Husker ikke om der sad en lås på, men ellers lige til at trække op.