Startspærreboks defekt!

Elektrisk og elektriske/elektroniske komponenter
Besvar
Tjaller
Geografisk sted:

Startspærreboks defekt!

Indlæg af Tjaller » 16 maj, 2010 19:56

Hej Alfister.

Jeg er den i denne situation "uheldige" ejer af en Alfa 156 2.0 TS. Min Alfa har nu for anden gang på under en uge smidt koden til startspærren. Det første besøg på værkstedet kostede 1200,- for udlæsning af fejl samt indstilling af koden påny, og på afregningen stod bl.a. "Startspærreboks muligvis defekt". Bilen holder nu i indkørslen og inden jeg gør mere vil jeg lige høre mig til råds. Jeg spurgte på Alfa-værkstedet om det ikke kunne betale sig at købe en brugt, han sagde prompte nej - og at det var svært når den brugte startspærreboks allerede havde været indstillet til en anden bil - så løsningen var en ny til 3000 + moms og indstilling påny.
Er der noget om snakken? Ville være temmelig træt af at skulle bruge 4500,- på det. Hvad koster udstyr så man selv kan udlæse fejl og indstille startspærre mv? :D

ole fisker
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af ole fisker » 16 maj, 2010 20:20

Hej Tjaller

Du kan købe en del billigt udstyr til udlæsning af fejlkoder på motorstyring, nogle tager også ABS andre boxe; men lige præcis udlæsning af fejlkoder på startspærre, som dog ligger i motorstyringen, der mener jeg du skal op i de dyrere testere, dem jeg kender til er oppe i ca. 20.000,-. Og med dem tror jeg ikke du får lov til at lægge nye koder i til startspærren, der er jeg overbevist om at man skal have Alfa/Fiat Examiner-tester.

Tjaller
Geografisk sted:

Indlæg af Tjaller » 16 maj, 2010 22:55

Har til min store overraskelse konstateret her ca. 3 timer senere, at bilen nu igen kan starte, og altså ikke viser "code"-fejl. Kan startspærreboksen midlertidigt miste en kode, eller er der større risiko for at det er en nøgledefekt? (mig bekendt har chippen intet med batteriet at gøre)... Undrer mig virkelig nu, eftersom alfa-værkstedet for 3 dage siden sagde at den havde smidt koden og derfor blev der udlæst fejl og bilen kodet igen.

vad

Indlæg af vad » 17 maj, 2010 02:48

Hallo

Min 155 har også lysende kode, men starter fint alligevel, også med andre nøgler mv. Hvis jeg ikke gider at den lyser mens jeg kører, så skal jeg bare lige så tændeingen fra og til igen og derpå starte, så er den fin! Jeg ved ikke hvad det er med din, og jeg har min tvivl med de dér udlæsninger, for hvad nu hvis det er en periodevis elektrisk fejl i ledningssystemet, så vil den bare finde en masse af de andre fejl på bilen, som alligevel ikke betyder noget i praksis, og som du sikkert helt har glemt findes. Jeg ville måske prøve at nul-stille boksen, og så se hvad der sker (ved dog ikke hvordan man gør på en 156, men det er der sikkert andre der gør herinde!?)!

elp

Indlæg af elp » 17 maj, 2010 03:16

Jeg tror at autoelektrikkere generelt har mere forstand på startspærre og lign. end alm. mekker værksteder, det er min erfaring med i sær Bosch serviceværksteder.

Tjaller
Geografisk sted:

Indlæg af Tjaller » 17 maj, 2010 04:54

Så dit foreslag er, at jeg kører til et BOSCH autoværksted? .. Skal jeg bare køre videre nu og vente til jeg pludselig ikke kan starte bilen et sted, eller skal jeg blot kontakte dem nu? .. Tænker om det er muligt for dem at finde ud af noget, når bilen ikke viser fejlen?

Tjaller
Geografisk sted:

Indlæg af Tjaller » 17 maj, 2010 05:11

Mig bekendt er chippen i nøglen ikke afhængig af batteriet i nøglen. Vil jeg derfor ikke HELT kunne udelukke at det er et nøgleproblem?

Tjaller
Geografisk sted:

Indlæg af Tjaller » 18 maj, 2010 02:00

Sidste nyt i denne sag:

Bilen kører stadigvæk, den har ikke vist "code"-fejl siden.

Jeg har nu fået fat i en anden brugt original Alfanøgle med funk. - og har flyttet alt indmaden over i min egen nøgle. Nu er nøglen intakt, men når jeg trykker på knappen til fj. centrallås sker der ikke andet, end at den lille røde indikator-diode blinker.. Prøvede at sætte nyt batteri i, men det hjalp heller ikke.
Skal den nye indmad i nøglen kodes til min bil? - eller sidder der en modtager på bilen som kan være defekt? (eller mangle strøm?) :)

Tjaller
Geografisk sted:

Indlæg af Tjaller » 18 maj, 2010 04:23

Hej igen. Jeg kan vist bedst selv svare, jeg er vel efterhånden nøgle-ekspert og står til rådighed for spørgsmål omkring det :P .. Jeg satte efterfølgende min gamle indmad i nøglen, nyt batteri og ny gummiknap, og nu fungerer nøglen perfekt :)
Det kan hermed konkluderes, at ens bil skal være kodet til nøglen :D ..

elp

Indlæg af elp » 18 maj, 2010 04:46

Jeg synes det er flot at du rapporterer hvordan du får ordnet problemet.

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 El-system"