Fejl på VDC

Elektrisk og elektriske/elektroniske komponenter
Besvar
KurtChr
Indlæg: 13
Tilmeldt: 18 dec, 2007 19:40
Geografisk sted: Danmark

Fejl på VDC

Indlæg af KurtChr » 20 aug, 2011 06:30

<p>Hej er der nogen der kan hjælpe.  Jeg har skiftet blinkrelæet i ratsøjlen, men derefter bliver der meldt fejl på VDC og bilen bremser på skift på flere hjul lige når jeg starter, men efter en 2-3 nedbremsninger går displayet i fejl, og den differencerede bremsning ophører, og ASR lampen lyser konstant.  Jeg  har fået fortalt, at det kan være styre-censorerne i ratsøjlen der ikke er justeret rigtigt efter relæskiftet !  Er der nogen der kan hjælpe med lidt vejledning. </p><p>Hilsen KurtChr.       PS. Det er en 156 SW fra 03</p>



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 20 aug, 2011 06:50

Jeg må indrømme, at jeg ikke fatter hvad du skriver om, men da det er elektronik, så få udlæst en fejlrapport fra den den ECU, som styrer den pågældende elektronik.
Blinkrelæet, er du sikker på, at det er det rigtige (den tid hvor man bare satte et nyt i, er åbenbart forbi).

KurtChr
Indlæg: 13
Tilmeldt: 18 dec, 2007 19:40
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af KurtChr » 20 aug, 2011 07:38

Det er da formuleret lidt kringlet, skyldes min manglende viden. Blinkrelæet skiftede jeg fordi alle blinklysene lyste konstant ! så jeg købte et nyt relæ og fik monteret det inde i ratsøjlen bag airback m.m. det var så ikke der fejlen lå, men så fik jeg efterfølgende fejlmelding på displayet om VDC fejl og lampen på ASR lyste konstant, samtidig med at den bremser lidt på forskellige hjul lige når jeg starter.     Alfa i Nykøbing har haft den under behandling hele dagen og fundet fejlen på blinket, det var et nedsmeltet relæ ude ved højre bagparti som styrer blinket ved centrallåsen ! Men VDC fejlen mener de skyldes at de styrercensorer der sidder i ratsøjlen er blevet drejet forkert da jeg satte nyt relæ i ! så den fejl er ikke lavet - og derfor dette lille nødråb. Håber du forstår dette lidt kringlede og sikkert ikke proffesionelle sprog. Hilsen Kurt

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 20 aug, 2011 22:32

Jeg har googlet VDC og fundet dette:
Vehicle Dynamics Control or Electronic Stability Control, an electronic means of aiding vehicle stability through a combination of a throttle restriction and/or the application of the vehicle's braking system.
Hvis det er det system, så kalder Europæiske bilfabrikker der for EDS eller lignende. Hvis det er det system som viser fejl, ville jeg lade Alfa værkstedet ordne det.
Jeg har solgt min 156 (efter lang og tro tjeneste), så jeg har ikke instruktionsbogen længere. Men jeg husker ikke, at jeg nogen sinde skiftede relæer eller sikringer på min 156

KurtChr
Indlæg: 13
Tilmeldt: 18 dec, 2007 19:40
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af KurtChr » 21 aug, 2011 03:00

<p>Hej Erik.</p><p>Du har helt ret, det er en opgave for værkstedet. I instruktionsbogen er VDC beskrevet som et system til kontrol af bilens stabilitet. med følere på hvert hjul  og en elektronisk styreenhed samt en føler der måler rattets stilling, og det er den sidste der driller, fordi jeg har haft rattet af for at finde den sk... blinkrelæ som alligevel var ok.</p><p>Den ryger på værksted. </p><p>Tak for hjælpen.</p>

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 El-system"