Insprøtnings- fejl-lampe

Elektrisk og elektriske/elektroniske komponenter
Besvar
kimagnusb
Indlæg: 6
Tilmeldt: 08 feb, 2012 01:33
Geografisk sted:

Insprøtnings- fejl-lampe

Indlæg af kimagnusb » 08 feb, 2012 02:04

<p>Hej alle.</p><p>Vi har et problem med vor elskede Sportswagon som vi desværre lige skal til at sætte til salg :-(</p><p>Efter at den har kørt uporklageligt i ca. 3 - 5 min. slukker motoren prombte!</p><p>- Min kone har gennem en lille månedstid meddelt mig at den af-og-til af lydt som om at den sporadisk</p><p>har fungeret som om den kørte på 3 cylindre - men kun i 10 - 20 sekunder af gangen</p><p>på de sidste ture inden problemet opstod???</p><p> </p><p>Når så den slukker - lyser insprøjtnings- advarselslampen, og den starter ej. - Efter ca. 5 minutter er den klar</p><p>igen til at køre i 2 - 3 min?????????? </p><p> </p><p>Har forsøgt at rense for overløbs-el på kabler m.m. men ak? Måske det ville hjølpe at</p><p>skifte tændrør - I don´t know?</p><p> </p><p>Er der nogen der har et godt råd hvis, i så fald, man skal undgå en af de her el- automekanikere</p><p>med opstart timeløn på lidt over kr. 850,- som måske slår ud med armene i sidste ende</p><p>og beklager ikke at kunne løse opgaven, hvem ved? [V]</p>



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 08 feb, 2012 02:31

Til at begynde med kan du afmontere det øverste plastdæksel på motoren.
Mens en prøver at starte motoren, kan du i mørket se, om der springer gnister rund mellem tændspoler og kabler.
Hvis ikke, vil jeg anbefale at få udlæst en fejlrapport fra motorstyreenheden (ECU) frem for at skifte forskellige dele indtil man tilfældigt rammer rigtigt.

kimagnusb
Indlæg: 6
Tilmeldt: 08 feb, 2012 01:33
Geografisk sted:

Indlæg af kimagnusb » 08 feb, 2012 03:46

<p>Yes, kanon. Det vil jeg straks forsøge. Er Du tilfældigvis bekendt med et okey sted at få foretaget en </p><p>sådan test? [:)] - Og tak for Din respons! </p>

svendm
Indlæg: 169
Tilmeldt: 08 aug, 2005 11:15
Geografisk sted:

Indlæg af svendm » 08 feb, 2012 03:51

Jeg fik en pris, jeg tror det var ved quick pot, på 650,-kr for en fejludlæsning.

kimagnusb
Indlæg: 6
Tilmeldt: 08 feb, 2012 01:33
Geografisk sted:

Indlæg af kimagnusb » 08 feb, 2012 21:46

Det er super. Jeg vil kontakte Quick Pot i så fald Elp´s råd ikke løser problemet. Tak for rådgivningen :-)

kimagnusb
Indlæg: 6
Tilmeldt: 08 feb, 2012 01:33
Geografisk sted:

Indlæg af kimagnusb » 14 mar, 2012 00:58

<p>Ja så havde vi vor Sportswagon til Quickpot som forslået, og det endte såmend med</p><p>at de slog ud med armene og foreslog at vi skiftede motoren (selv om selvsamme motor blev skiftet sidste år???) Problemet - som jeg fik oplyst af en ellers flink mekaniker - </p><p>at omdrejningsføleren skulle skiftes - en sådan ville koste et par tusinde samt en 5 - 10 timers arbejdsløn oveni, så det var nok bedst at skifte hele motoren. Og så faldt 10 øren ellers - skal vi bare gå i gang? " Vi har en motor til små 10.000 liggende", lød det! - Og så vil den jo køre som en drøm i mange år frem, fik jeg oplyst! hmm... :-) </p><p>Er der nogen herinde som har et fornuftigt forslag, eller skal vi bare sælge den smukke bil til halv pris øjeblikkeligt, selvom vi har lagt den i bundlejet af tilsvarende modeller med samme udstyr m.m.? HJÆLP.... </p><p>- Kunne iøvrigt køre den til Quickpot uden besvær - til gengæld forgik det i Tom Kristensen tempo for rigtigt at blæse den igennem.  Mvh Magnus</p>

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 14 mar, 2012 01:54

Så vidt jeg kan se på tegningen på reparations CD'en sidder tænding timeren under starteren. Den holdes af én bolt og skiftes med ledningen.
Det kan være ledningens stik er irrede eller dårlige.
Quickpot, jeg forstår ikke at I kører til Quickpot og lignende steder; de lever af at skifte udstødning og lign. til billige penge, de har sjældent særlig forstand på biler, og slet ikke Alfa. Med problemer af denne art, kør til et Alfa værksted, autoriseret eller specialist. De har set og oplevet alt med Alfa 156'er, og ved hvad de har med at gøre.
Selvfølgelig smider man ikke en motor væk, fordi den ind i mellem ikke kan starte. Man fejlfinder metodisk ud fra erfaring og finder årsagen. Det er så de fleste gange en mindre del, som skal skiftes, andre gange så stor og arbejdskrævende en sag, så det er billigere at skifte motoren.
Når motoren ind i mellem starter og kører og trækker fint, så fejler de ædle dele ikke noget.

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 El-system"