Stoplys

Elektrisk og elektriske/elektroniske komponenter
Besvar
nhed
Indlæg: 100
Tilmeldt: 12 mar, 2009 18:20
Geografisk sted: Danmark

Stoplys

Indlæg af nhed » 22 sep, 2013 18:41

<p>Hej</p><p>Havde i foråret den oplevelse, at displayet meldte om ABS/VDC fejl, go to dealer. Gjorde dette, og en ECU læsning fortalte, at sikring til stoply vr gået! den blev skiftet, glad var jeg. Det skete så igen en måned senere, efter 1 times kørsel, ny i igen, og jeg kørte hjem. Talte med en mekanikker, som så jeg havde hængertræk på og foreslog at jeg fik ledninger skiftet, da der kunne være for stor modstand. Fik det skiftet, men det hjalp heller ikke. Har nu konstateret, at sikringen kan spring, hvis jeg kører over vejbump, eller efter ca. 1/2 times kørsel! Hvem tænker I kan hjælpe? Forslag til problemløsning?</p><p>På forhånd tak</p>



olef
Indlæg: 4
Tilmeldt: 09 dec, 2003 20:07
Geografisk sted:

Indlæg af olef » 24 sep, 2013 08:25

Hej Nhed
Jeg ville nok prøve følgende som indledende manøvrer:
1) Start med at tjekke at der ikke er noget som kan kortslutte ved bremselys-kontakten.
2) Tjek stoplyspærerne, både i baglygterne og i den tredje stopplygte. Udskift eventuelt konsekvent pærerne (evt afmonter den tredje stoplygte da der idder mange pærer i).
3) Der er monteret en boks på ledningsnettet til udtag for anhænger-trækket. Prøve at frakoble boksen. Det kan være den der er en eller anden form for periodevis kortslutning i.
4) Der kan være svejst i bunden på bilen, hvilket kan have medført en perforering af ledningen til stoplyset, eller der kan være gnavet hul. Ved godt at følgende ikke er helt OK; men du har jo heller ikke stoplys når sikringen springer: Med frisk sikring, Klip ledningen til stoplyset, start i bagagerummet og bevæg dig med passende intervaller (1 meter) fremad gennem kabinen. Sørg for at isolere enden af ledningen, så den ikke kan kortslutte til stel. Tjek med passende tidsrum om sikringen er sprunget (efter du har kørt med samme intervaller som tidligere når sikringen sprang). Måske finder du det område hvor der kan være en fejl på ledningen.
Hvis du gerne vil have bremselys på under forløbet, kan du luse uden om det afbrudte stykke ledning.

Håber det lykkes for dig at finde fejlen.

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 El-system"