Tuning af 1,5'er (105 HK)
Tuning af 1,5'er (105 HK)
Kan blokken bores op så 33-stempler (86 mm) kan monteres og kan topstykker inkl. stempler og knaster fra 33'er 1,7 monteres på blokken. Kan det anbefales eller skal jeg hellere tage skridtet og montere en 1,7? Der er jo div. modifikationer (bl.a. på gearkassehuset a.h.t. bremsekalipre)forbundet med 1,7'eren.
Morten
Morten
Hvis din 1,5 er en 105 hk udgave (som du skriver),kan du bare montere en 1,7 QV motor (fra 33 serie 2,'86 til '89,118 hk),så holder du dig inden for 20% reglen.Og på denne skulle der ikke være noget i vejen for at bibeholde din gearkasse med indenbords bremser.Den er lidt lavtgearet ift. at arbejde sammen med en 1,7 QV motor,men desto mere sjov.Har selv prøvet det engang [:D] .Men det kommer lidt an på hvad du bruger bilen til,for den bliver selvsagt lidt lavere gearet.Kører du meget i den til daglig / motorvejskørsel,bliver det nok lidt anstrengende i længden.Men er den mere til sjov,er det helt kanon ! ! ! ! Hvis du sætter en 33 gearkasse på (dvs. udenbords bremser),skal du også til at skifte bagbroen til model 33,dvs. hele undervognen.Det er pga. at Sud har håndbremse på de forreste kalibre (indenbords),og skifter du dette til 33,vips,-ingen håndbremse [:p].Men skift du bare trygt til en 1,7 QV motor,men behold gearkassen.Ellers er det en komplet 33 undervogn.
Tusind tak for jeres tips! Jeg havde tænkt at deltage med Sud'en i HMS's bakkeløb, så måske jeg skulle kombinere den nuværende gearkasse med en 1,7-motor. Det er selvfølgelig klart, at de rimelige priser der (endnu) er på en komplet 1,7-motor/gearkasse nok resulterer i, at jeg køber en sådan. Topstykkerne er planet og med skrappere ASSO-knaster og jeg har også nogle portede 40mm-Dellorto.
-
- Indlæg: 88
- Tilmeldt: 17 jun, 2003 21:38
- Geografisk sted: Danmark
Vedrørende godkendelsesattest til ombygning af Alfasud til 33-undervogn, skal du maile til mig
redaktoer@alfaklub.dk
Du skriver, at du (allerede) har topstykker, der er planet og med skrappere ASSO-knaster samt nogle portede 40 mm Dell'Orto.
Husk, at hvis det er 1.5-topstykker, kan de ikke monteres på den 1.7-motor, som er den bedste/billigste løsning. Det vil give kompressionsforhold oppe i nærheden af en diesel. 1.7'eren har forbrændingskammer delvist i topstykkerne, mens 1.5'eren har plane topstykker og kun forbrændingskammer i stemplerne.
Vedrørende gearkasse skal du være opmærksom på, at lige præcis Alfasud 1.5 ti QV 105 hk har den gearkasse med de dårligste udvekslingsforhold. Det er en "overgears-gearkasse", der har fået ændret udvekslingen i differentialet, så 5. gear ikke længere er overgear, men svarer til et 4. gear (eller 5. gear på mere sædvanlige Alfa'er). Det betyder imidlertid, at alle gear er reduceret. I 1. gear kommer man derfor nærmest ikke ud flækken - og det hele går op i hjulspin, og omdrejningsfaldet ved hvert gearskift er lige så stort som på en almindelig 4-trins gearkasse (eller 5-trins overgears-gearkasse). Man bør derfor finde en ældre Sud-gearkasse eller gå over til en 33-gearkasse fra efter 1986 (de første 33-gearkasser er nemlig også med udvekslingsforholdene med den store spredning).
mvh
Peter
redaktoer@alfaklub.dk
Du skriver, at du (allerede) har topstykker, der er planet og med skrappere ASSO-knaster samt nogle portede 40 mm Dell'Orto.
Husk, at hvis det er 1.5-topstykker, kan de ikke monteres på den 1.7-motor, som er den bedste/billigste løsning. Det vil give kompressionsforhold oppe i nærheden af en diesel. 1.7'eren har forbrændingskammer delvist i topstykkerne, mens 1.5'eren har plane topstykker og kun forbrændingskammer i stemplerne.
Vedrørende gearkasse skal du være opmærksom på, at lige præcis Alfasud 1.5 ti QV 105 hk har den gearkasse med de dårligste udvekslingsforhold. Det er en "overgears-gearkasse", der har fået ændret udvekslingen i differentialet, så 5. gear ikke længere er overgear, men svarer til et 4. gear (eller 5. gear på mere sædvanlige Alfa'er). Det betyder imidlertid, at alle gear er reduceret. I 1. gear kommer man derfor nærmest ikke ud flækken - og det hele går op i hjulspin, og omdrejningsfaldet ved hvert gearskift er lige så stort som på en almindelig 4-trins gearkasse (eller 5-trins overgears-gearkasse). Man bør derfor finde en ældre Sud-gearkasse eller gå over til en 33-gearkasse fra efter 1986 (de første 33-gearkasser er nemlig også med udvekslingsforholdene med den store spredning).
mvh
Peter
Hej Thomas og Peter
Det er interessante svar! Mine topstk. er fra en 1,7 og de stempler jeg har liggende (målt dia. ca. 86,4 mm) også fra denne. Jeg ville egentlig have boret 1,5-blokken op, men det er sikkert dyrt i.f.t. at investere i en komplet 1,7 (karb.model m. hydr. ventilløftere)m. gearkasse og skifte til 33-undervogn??
Mvh. Morten
Det er interessante svar! Mine topstk. er fra en 1,7 og de stempler jeg har liggende (målt dia. ca. 86,4 mm) også fra denne. Jeg ville egentlig have boret 1,5-blokken op, men det er sikkert dyrt i.f.t. at investere i en komplet 1,7 (karb.model m. hydr. ventilløftere)m. gearkasse og skifte til 33-undervogn??
Mvh. Morten