Rustbehandling. Igen???

Chassis, døre, klapper og komponenter monteret på karrosseriet.
Besvar
Martinolsen156
Indlæg: 2
Tilmeldt: 01 okt, 2004 21:43
Geografisk sted: Danmark

Rustbehandling. Igen???

Indlæg af Martinolsen156 » 11 okt, 2004 00:35

Da jeg for lidt over et år siden anskaffede mig min elskede 156-er (fra 99), havde jeg jo selvfølgelig hørt om rustproblemer og italienske biler. Derfor skyndte jeg mig at få vognen en tur til Dinitrol. Her fik den en dobbelt rustbehandling, og jeg fik at vide at vognen var i fin stand og uden problemer.
Så her et år efter bliver man kaldt til et gratis tjeck af bilen igen, og her havde man dårlige nyheder. Bilen har nu ifølge Dinitrol behov for hurtigst muligt at få en "dobbelt ml-behandling". En behandling som er endnu dyrere end den første.
Nu har jeg ikke forstand på rustbehandling - men hvad var det lige jeg fik ud af min første investering når jeg nu allerede et år efter er nødt til at have en endnu dyrere behandling???
Svaret fra Dinitrol var at alfa-er bare ruster, ruster og ruster.
Er der nogen af jer, som har rustproblemer - og hvad gør I ved det?

Hilsen Martin.



Lars Sørensen
Indlæg: 239
Tilmeldt: 08 jul, 2004 00:41
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Lars Sørensen » 11 okt, 2004 01:04

Hej Martin

Da jeg købte min 156´er i 2002 og godt et år gammel, fik den den komplette behandling fra Dinitrol. Jeg har fået serviceret bilen to gange siden og har hver gang bedt om en udtalelse omkring den rustbeskyttelse der er påført.
Der har ikke været nogen bemærkninger overhovedet, tværtimod er der blevet stemplet "virkelig flot vogn" i servicebogen.
Den er ikke endnu blevet efterbehandlet.
Så ærlig talt lyder dit værksteds udtalelse som om arbejdet ikke er gjort godt nok fra start, eller også har der været rustangreb inden behandlingen som har været kritiske.
Få en konkret udtalelse fra værkstedet og tal så med FDM omkring en reklametion, eller bedre få dem til at bekræfte at tingene er så problematiske som det påpeges.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 11 okt, 2004 03:51

Hej Martin - Alfa ydede 8 års rustgaranti på din 156. Bagerst i Servicehæftet et 2 rubrikker som forhandleren skal stemple efter hhv. 3 og 5 år, man modtager en indkaldelse nogen tid før tidspunkterne, hvis man har udfyldt ejerskafte på aller sidste side i hæftet og sendt det til Alfa.
"Svaret fra Dinitrol var at alfa-er bare ruster, ruster og ruster." er en gammel sejlivet skrøne. Alfa'er har længe haft galvaniserede kassosseri og ruster ikke mere end andre moderne biler. Hvis en moderne bil skal holde længe skal den yderligere rustbeskyttes som du fik gjort. Jeg ved ikke om Dinitrol yder en garanti (ud over Alfas), men noget tyder på, at 1. behandlig ikke er foretaget rigtigt.
Jeg ville tage regningen fra 1. behandling med til Dinitrol forhandleren og bede ham vise dig de rustskader han mener kræver en ny behandling. Hvis han har ret i at bilen har rustskader, ville jeg vise ham regningen og bede ham udbedre dem, da arbejdet ikke kan være korrekt udført 1. gang. Hvis der ikke er rustskader (og forudsat der ydes en garanti), må han stemple garantibeviset. Hvis forhandleren ikke vil enten udbedre fejlene eller stemple beviset, ville jeg kontakte Dinitrol Danmark og klage.
Siden ville jeg finde en anden Dinitrol forhandler og få foretaget efter behandlinger og tjek hos.

Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 11 okt, 2004 03:54

Tænk at en mand fra Dinitrol kan stå og sige at Alfa bare ruster og ruster.Det er sgu' da sørgeligt at en mand som netop beskæftiger sig med rustbeskyttelse af biler,kan være SÅ uvidende.Tror nogen fra toppen af Dinitrol "koncernen" burde høre om hans udtalelse,-og gerne mandens navn.

Det lyder jo underligt at der pludselig et år efter den har fået tip-top karakter,er alvorlige ting der kræver extra behandling.Få nøjagtigt at vide hvor det skulle være galt,og få det undersøgt af en uvildig.Andet er der vel ikke at gøre ved det.

Lars Sørensen
Indlæg: 239
Tilmeldt: 08 jul, 2004 00:41
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Lars Sørensen » 11 okt, 2004 04:52

Hej igen

På Dinitrol web site er der helt specifikt skrevet hvor meget garanti du kan få med deres behandling.
Citat fra Websitet,

"Vi tilbyder dig optil 15 års garanti imod gennemtæring, når du lader din bil rustbeskytte med DINITROL. For at oprette garantien starter vi med at give din bil en dobbeltbehandling. Herefter bliver det billigere, idet vi skiftevis hvert år behandler bilens bund og hulrum.
(For at opretholde din 15 års garati skal din bil behandles hvert år.)

Se her hvor lang garanti du får:

Bilens alder ved første behandling
Garantilængde

0-6 måneder
15 års

7-24 måneder
12 års

25-36 måneder
10 års"

Linket til siden er : http://www.dinitrol.dk/index.php?ID=24&lang=da

Den kan de trods alt ikke løbe fra..

Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 11 okt, 2004 05:50

Jo,men var bilen ikke over 36 md.'s reglen sidste år,da den fik behandlingen?Fra '99 til sidste år = 4 år? Så det gælder vel ikke her,gør det?

Lars Sørensen
Indlæg: 239
Tilmeldt: 08 jul, 2004 00:41
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Lars Sørensen » 11 okt, 2004 06:14

Så vidt jeg har forstået, gives der garanti såvidt det center der "syner" bilen kan bekræfte at der ikke er vital rustangreb. Er der punkter der er angrebet eller ligger i gråzonen, kan centret undlade at give garantien på bestemte områder indtil disse er udbedret. Men det skal fremgå af det certifikat der bliver udleveret efter behandling.

tbc
Indlæg: 88
Tilmeldt: 29 okt, 2003 20:11
Geografisk sted:

Indlæg af tbc » 11 okt, 2004 23:23

Se, Dinitrol samarbejder jo med FDM og Teknologisk Institut, og ifølge Dinitrols materiale checkes SAMTLIGE undervognscentre af Teknologisk Institut. Man kan evt. betale Teknologisk Institut for at gå bilen igennem, og så konfrontere det aktuelle undervognscenter med resultatet heraf. Men det er jo ikke en gratis løsning, desværre...

Der er noget som tyder på at Dinitrols rådgivning i det aktuelle tilfælde er noget farvet af hensynet til omsætningen; prøv evt. at køre til et andet Dinitrol-center, for at få deres vurdering (altså uden at lade dem vide noget først).

Jeg skal måske lige indskyde at min egen Alfa bliver Dinitrolbehandlet hvert andet år, og jeg er nogenlunde tilfreds, men man kan selvfølgelig altid være uheldig at finde et mindre seriøst rustbeskyttelsescenter.

Mvh. TBC

Martinolsen156
Indlæg: 2
Tilmeldt: 01 okt, 2004 21:43
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Martinolsen156 » 12 okt, 2004 02:35

Tak for de mange svar. Jeg har fået et par gode ideer at gå videre med. Jeg vender lige tilbage når jeg får taget hul på sagen.

Martin

alfalund
Indlæg: 82
Tilmeldt: 30 sep, 2003 02:59
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af alfalund » 08 jan, 2005 19:31

Tror du har helt ret, øget omsætning er lige præcis hvad der driver værket.

Jeg fik min øse Dinitrolbehandlet i 1999 - men de kunne ikke finde ud af at læse boreskemaet, så de ramte ikke de rigtige hulrum. Hullerne er lavet så sjusket at afdækningspropperne ikke kan blive siddende - katastrofe, ganske enkelt.

Var til service umiddelbart efter, hvor værkstedet konstaterede at beskyttelsen ikke sad fast i højre side af vognen - det blev meget betryggende (not!) udbedret med en spraydåse hos Dinitrol.

Var også til kontrol året efter, hvor beskeden var at der var overfladerust forskellige steder og at en efterbehandling var påkrævet - men jeg skulle altså ikke have noget af at lægge flere penge der.

Siden har jeg fået bilen behandlet hos Ebbe Clemens Pedersen hos Helsinge Bilpleje - se det er en mand der kender sin metier. Han laver bore og sprøjteskemaer for diverse importører, plus plasticinderskærme til at erstatte filtsvampene som 156'eren er født med. Der er 10% rabat til medlemmer af Alfaklubben; det er stadig dyrere end Dinitrol men klart pengene værd. Det er grundigt og samvittigshedsfuldt arbejder der...

Han har også en Renault 19 man kan leje billigt som erstatningsbil - efter sådan en oplevelse forstår man hvorfor nogle folk rent faktisk holder sig under 90 km/t på Lyngbyvejen [:D]

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Karrosseri"