Jeg skulle til KTI i lørdags med ARKD. Tænkte om morgenen: "Mmmm, nu må jeg hellere LIGE checke min motorolie. [:D] Det så ikke så godt ud (lidt for meget under MIN!) [:0]
Det hele gik lidt hurtigt og jeg fyldt for meget på. [V] Hvor dum kan man være? DOH! (À la Homer Simpson)
Jeg læst her eller på CS at det ikke er så godt (ikke mere end 2 til 3 mm er tilladt over MAX har jeg læst). I bogen som fyldte med står der også advarsler som ikke kan misforstås. Jeg fik så en BAD TRIP igår og tog en beslutning. Det skal bare ud ... NU!
Kørte til Jensen Auto i Gentofte i morges (det ser ud til at de er ved at få en fast kunde! [:)]). De kunde godt hjælpe mig med det samme. [:D]
I følge dem kunne jeg sagtens køre med det indtil jeg skal til service hos dem (på mandag - den 4. december). Oliestanden er altså en ½ cm oppe på den "spiral" som sidder ovenpå den flade målepind. De sagde at der var højst tale om en ½ liter for meget. "Folk kommer nogle gange en liter for meget på når de kører med campingvogn.".
Tja ... så kan man bare se. Jeg var bare bange der ville ske noget ALVÅRLIGT! Nu kan jeg bare fyre min 156'er af igen! [8D]
For meget motorolie
Hej...
Lidt for meget olie kan de fleste motorer vel tåle, der er indbygget en vis idiotsikkerhed (læs sikkerhedsmargin), så et par mm over max ikke betyder noget. Problemet opstår, hvis oliespejlet står så højt, at bunden af plejlstængerne rammer olien når motoren roterer. Så bliver der virkelig smidt noget olie rundt, det er jeg ikke sikker på maskinen kan klare. Afhængig af krumtapudluftningens opbygning, kan der slynges olie med op i udluftningsslangen, hvorefter det så suges ind i cylindrene og forbrændes her. Det vil en katalysator ikke være glad for.
Lidt for meget olie kan de fleste motorer vel tåle, der er indbygget en vis idiotsikkerhed (læs sikkerhedsmargin), så et par mm over max ikke betyder noget. Problemet opstår, hvis oliespejlet står så højt, at bunden af plejlstængerne rammer olien når motoren roterer. Så bliver der virkelig smidt noget olie rundt, det er jeg ikke sikker på maskinen kan klare. Afhængig af krumtapudluftningens opbygning, kan der slynges olie med op i udluftningsslangen, hvorefter det så suges ind i cylindrene og forbrændes her. Det vil en katalysator ikke være glad for.