tikker
tikker
jeg har en alfa 156 2.0 ts, der har gået 335000km. Den er pludseligt begyndt at tikke i motoren. Der er ikke noget i tomgang, men lyden kommer når man giver gas. Er ret overbevist om, at det er et defekt plejlleje, men vil bare høre om det evt. kan være noget andet. Det er en ret hård metalisk lyd.
Det er klart, at du frygter, at det er et plejlleje, som er ved at stå af. Det hører man en del om. Men det kan være en del andre dele, som kan give sig til at give lyd fra sig. Defekt ventilløfter eller knast(er) på knastakslerne, stempelpind eller bøsningen, knækket stempelring for at nævne nogle.
Defekt plejlleje eller hovedleje giver bankelyd (høj), de øvrige er mere klikke eller tikke lyde.
Hvis du håber, at motoren ikke behøver byttes eller hovedrenoveres, så lad være med at starte den. Alt efter hvad som er mest sandsynligt, så tjek knastakslerne og løfterne først, kun ventildækslerne skal afmonteres. Plejllejer kan kan kontrolleres ved at tage bundkaret af og afmontere plejlstængernes tilholdere. Hvis der allerede er dybe riller i en eller flere plejlsøler på krumtappen, så skal motoren ud og krumtappen afmonteres og lejesølerne slibes.
Stemplerne kræver under alle omstændigheder adskillelse af motoren, men man kan afmontere topstykket og først tjekke om der er riller i cylinderne.
Du ved selv hvordan motorens generelle tilstand er, men efter 335k km skal det selvfølgelig stærkt overvejes, om bilen er en dyr reparation værd. Hvis du overvejer en brugt motor, så ville jeg kun købe en, jeg kan høre startet op. I øvrigt kan man købe renoverede motorer i f.eks. Tyskland relativt billigt, prøv http://www.ebay.de/sch/Antrieb-Motor-Ge ... 513&_pgn=1
Held og lykke.
Defekt plejlleje eller hovedleje giver bankelyd (høj), de øvrige er mere klikke eller tikke lyde.
Hvis du håber, at motoren ikke behøver byttes eller hovedrenoveres, så lad være med at starte den. Alt efter hvad som er mest sandsynligt, så tjek knastakslerne og løfterne først, kun ventildækslerne skal afmonteres. Plejllejer kan kan kontrolleres ved at tage bundkaret af og afmontere plejlstængernes tilholdere. Hvis der allerede er dybe riller i en eller flere plejlsøler på krumtappen, så skal motoren ud og krumtappen afmonteres og lejesølerne slibes.
Stemplerne kræver under alle omstændigheder adskillelse af motoren, men man kan afmontere topstykket og først tjekke om der er riller i cylinderne.
Du ved selv hvordan motorens generelle tilstand er, men efter 335k km skal det selvfølgelig stærkt overvejes, om bilen er en dyr reparation værd. Hvis du overvejer en brugt motor, så ville jeg kun købe en, jeg kan høre startet op. I øvrigt kan man købe renoverede motorer i f.eks. Tyskland relativt billigt, prøv http://www.ebay.de/sch/Antrieb-Motor-Ge ... 513&_pgn=1
Held og lykke.
<p>tak for hjælpen. Jeg vil da prøve at tage vent.dækslet af og kigge. jeg standsede motoren og har ikke startet den siden. Jeg er bange for at jeg ikke tar fejl af lyden, har nok hørt for mange motorer med lejestøj gennem tiden..træls lyd! håbede bare at det kunne være noget andet specifikt ved Alfa`en. Jeg har en hel bil til at stå, med en god motor. Tror jeg lægger den i og prøver at prøver at renovere den anden. Tak for hjælpen endnu en gang </p>