Dårlig motorgang ved tomgang og lave omdr.
Dårlig motorgang ved tomgang og lave omdr.
Min 33 er begyndt at drille her på det seneste. Den finder nogle gange på at gå virkelig ujævnt i både tomgang, og kørsel ved lave omdr. Så snart man giver den lidt gas forsvinder det igen. Det føles som om den kun går på 3 cylindre. Her igår tjekkede jeg så lige olie proppen, og som jeg havde frygtet var der godt med mayo på den. Tænkte så at det måtte være en toppakning, og besluttede mig idag for at lave en komp test. Den viste fra 155-170 psi, så umiddelbart skulle der vel ikke være noget? Derudover bemærkede jeg at alle tændrørene var sådan lidt gule i det, og på et af dem var der faldet et stykke af insulatoren. Dette kan jo ikke være godt, men tror i det kan være skyld i den dårlige motorgang?
33 1.5/1.7 QV
33 1.5/1.7 QV
-
ole fisker
- Geografisk sted: Danmark
Hej Micap
Boxermotoren er meget følsom mht tændrør, så hvis noget af isolatoren er knækket af, kan det sagtens give problemer. Specielt ved lave omdrejninger/lav belastning hvor tændspændingen er højst.
Jeg vil dog tro at dit problem skyldes skidt i en eller flere af tomgangsdyserne. Du har godt nok ikke skrevet hvad det er for en 33-motor (karburator, IE 16V), hvilket gør det svært at komme med råd!. Så husk venligst dette ALLESAMMEN i fremtiden.
Boxermotoren er meget følsom mht tændrør, så hvis noget af isolatoren er knækket af, kan det sagtens give problemer. Specielt ved lave omdrejninger/lav belastning hvor tændspændingen er højst.
Jeg vil dog tro at dit problem skyldes skidt i en eller flere af tomgangsdyserne. Du har godt nok ikke skrevet hvad det er for en 33-motor (karburator, IE 16V), hvilket gør det svært at komme med råd!. Så husk venligst dette ALLESAMMEN i fremtiden.
Hovsa, det havde jeg lige glemt. Det er en 1,7 med karburator. Havde faktisk også selv gættet lidt på tomgangsdyserne, og har også prøvet at hælde noget karburatorrens i benzinen, men det har ikke rigtigt hjulpet. Nu regner jeg med at skifte tændrør imorgen, og så må jeg se om det hjælper.
33 1.5/1.7 QV
33 1.5/1.7 QV
Jeg er helt enig med Ole Fisker (både i det ene og det andet).Hvad angår "mayo" i oliepåfyldningeshullet,kommer det ihvertfald tit ved kørselsmønster med kortere ture,og specielt om vinteren (fugtigt vejr).Og - tror jeg nok - oftest på karburator motorene.
Hvad angår tændrør,har alle så lige så dårlige erfaringer med de "originale" Golden Lodge rør som mig?Jeg er ihvertfald for længst holdt op med at købe dem.Jeg har sågår været ude for at jeg havde problemer med at slå liv i en ny monteret boxer engang.2 sæt Golden Lodge rør brændte af på stedet,uden at jeg egentlig kunne se det var dem.Så jeg fik rodet med lidt af hvert i LANG tid,inden jeg forsøgte med nogle NGK rør.Så spillede den.Jeg prøvede herefter med GL rørene,og de VAR brændt af.(Og ja,det var dem der skulle passe til motoren
).
Hvad angår tændrør,har alle så lige så dårlige erfaringer med de "originale" Golden Lodge rør som mig?Jeg er ihvertfald for længst holdt op med at købe dem.Jeg har sågår været ude for at jeg havde problemer med at slå liv i en ny monteret boxer engang.2 sæt Golden Lodge rør brændte af på stedet,uden at jeg egentlig kunne se det var dem.Så jeg fik rodet med lidt af hvert i LANG tid,inden jeg forsøgte med nogle NGK rør.Så spillede den.Jeg prøvede herefter med GL rørene,og de VAR brændt af.(Og ja,det var dem der skulle passe til motoren
Ja, mayoen vil jeg nok også vælge og tilskrive vejret efter jeg fik lavet kompressionstest. Den gamle jeg havde lavede samme nummer, så det er åbenbart meget normalt.
Med hensyn til Golden Lodge har jeg ingen erfaring. På min sidste 33 købte jeg nogle tændrør i Biltema som faktisk fungerede rigtig fint, så dem vil jeg prøve igen.
33 1.5/1.7 QV
Med hensyn til Golden Lodge har jeg ingen erfaring. På min sidste 33 købte jeg nogle tændrør i Biltema som faktisk fungerede rigtig fint, så dem vil jeg prøve igen.
33 1.5/1.7 QV
Så tror jeg faktisk mere eller mindre problemet er løst. Jeg fik hældt noget karburatorsprit på, og lige med det samme kunne jeg mærke en markant forbedring i motorgangen. Fik også skiftet tændrørene, og det har jo nok heller ikke været helt dumt. Den halter dog stadig lidt engang imellem, men det er langt fra ligeså slemt som før. Tror stadig godt tomgangsdyserne kunne trænge til en gang rensning? Nogle bud på hvordan man gør det hurtigst og nemmest?
33 1.5/1.7 QV
33 1.5/1.7 QV
-
ole fisker
<ul><li>Af med luftfilterkassen, 2 møtrikker og en bolt i hver side, som fastholder bøjningerne til karburatorerne. </li><li>Pas på når luftfilterkassen skal løftes af, da de 2 rør til luftindtaget går på hver sin side af ckokerkablet til den højre karburator. Husk også at tage fordelerstykket ud af clipsen. Fordelerstykket sidder på bagsiden af luftfilterkassen. </li><li>Dyserne er placeret som vist på tegningen www.alfasmeden.dk/forumdk/images/33-karburator.jpg </li><li>Skru tomgangsdyserne ud og rens dem med trykluft. Der kræves RENLIGHED, da hullerne er ca 0,5 mm i diameter.</li><li>Afmonter eventuelt hoveddyserne/blandingsrør og pil låget af karburatoren, hvis det er nødvendigt at rense svømmerhuset også (er i nogle tilfælde nødvendigt).</li><li>Saml det hele igen</li><li>Hvis der ikke er monteret benzinfilter på tilgangsslangen, så er det næste skridt inden motoren snurres rundt igen. Ellers er det spildt arbejde</li>
</ul>
</ul>
Mange tak for det Ole. Det vil jeg så prøve imorgen. Jeg var nok også lidt hurtig i min konklusion, for den hakker stadig ved lave omdrejninger. Det er sådan meget on/off. Håber virkelig at det løser sig når jeg får renset tomgangsdyserne. Nu har jeg også fundet den "dårlige" cylinder ved at pille tændkablerne af på skift.
33 1.5/1.7 QV
33 1.5/1.7 QV
Nu har jeg prøvet at rense tomgangsdyserne, godt nok kun med en cykelpumpe, men det lød da som om der var fin luft gennemgang. Det har bare overhovedet ikke hjulpet, så nu er jeg ved at blive lidt desperat. Hvis man skal have fat i nogle nye dyser, hvor køber man så dem henne? Kunne problemet evt. have noget med tændingen at gøre? Altså strømfordeler, rotor, tændkabler osv.?
33 1.5/1.7 QV
33 1.5/1.7 QV
Så tror jeg det lykkedes. Efter for anden gang at have haft tomgangsdyserne ude, og denne gang pustet lidt i dem med munden, kører den faktisk ok igen. Tror nu alligevel godt de kunne trænge til at blive blæst ordenligt igennem sammen med hoveddyserne, men det må blive et projekt i weekenden.
33 1.5/1.7 QV
33 1.5/1.7 QV
-
Peter Dyrelund
Jeg har også kun dårlige erfaringer med Golden Lodge. Typisk kører bilen på 3 cylindre kort efter start, og så giver den et "hik", når man kører om et gadehjørne i 2. gear og vil accelerere igen.
Prøv noget andet, men pas på med glødetal. NGK har altid fungeret fint. De skal hedde B7ES eller eventuelt BP7ES (har fremskudt elektrodespids). Andre biler kører typisk på BP5ES, og det går ikke i Alfa'en.
Jeg tror bestemt også, at dit tomgangs- og langsomtkøreproblem skyldes skidt i en tomgangsdyse. Det kan være meget svært at få bugt med og kommer igen og igen. Det kan også have indflydelse under kørsel, helt op til 100 km/t.
Jeg måtte for nylig tørlægge en ene karburator helt og puste den igennem med trykluft, førend det hjalp afgørende. I værste fald kan man komme til at afmontere for at rense den.
mvh
Peter
Prøv noget andet, men pas på med glødetal. NGK har altid fungeret fint. De skal hedde B7ES eller eventuelt BP7ES (har fremskudt elektrodespids). Andre biler kører typisk på BP5ES, og det går ikke i Alfa'en.
Jeg tror bestemt også, at dit tomgangs- og langsomtkøreproblem skyldes skidt i en tomgangsdyse. Det kan være meget svært at få bugt med og kommer igen og igen. Det kan også have indflydelse under kørsel, helt op til 100 km/t.
Jeg måtte for nylig tørlægge en ene karburator helt og puste den igennem med trykluft, førend det hjalp afgørende. I værste fald kan man komme til at afmontere for at rense den.
mvh
Peter
Hej Micap
Min sidste 33'er (Ti) med dobbeltkarburatorer døjede en del med dårlig motorgang som følge af skidt i karburatorerne. Egne forsøg på at blæse tomgangsdyserne rene hjalp som regel ikke, så derfor måtte den på værksted. Da de vidste hvad de havde med at gøre (Alfa værksted) tog det ikke så lang tid at rense karburatorerne, men selv med nyt benzinfilter varede lykken som regel ikke ved mere end nogle måneder (hvor den til gengæld kørte som en drøm).
Inden jeg fandt ud af at det var kaburatorerne der var skyld i den dårlige tomgang, skiftede jeg også tændrør, rensede strømfordeler og alt det der, men uden resultat.
mvh
Lars
Min sidste 33'er (Ti) med dobbeltkarburatorer døjede en del med dårlig motorgang som følge af skidt i karburatorerne. Egne forsøg på at blæse tomgangsdyserne rene hjalp som regel ikke, så derfor måtte den på værksted. Da de vidste hvad de havde med at gøre (Alfa værksted) tog det ikke så lang tid at rense karburatorerne, men selv med nyt benzinfilter varede lykken som regel ikke ved mere end nogle måneder (hvor den til gengæld kørte som en drøm).
Inden jeg fandt ud af at det var kaburatorerne der var skyld i den dårlige tomgang, skiftede jeg også tændrør, rensede strømfordeler og alt det der, men uden resultat.
mvh
Lars
Jeg har også fundet ud af det næsten kun kan være mine karburatorer. Hver gang jeg renser dyserne kører den fint, men det varer sjældent særlig lang tid. Nu går den rigtig dårligt igen, så jeg tror ikke der er andet at gøre end at give begge karburatorer den helt store tur. Forresten Peter, når du skriver du tørlægger en karburator, hvad går det så helt præcis ud på? Laver du det med karburatoren på bilen eller skal den helt af? Går ud fra jeg skal have fat i et renovationssæt før jeg går igang, og evt. nye tomgangsdyser.
33 1.5/1.7 QV
33 1.5/1.7 QV
Da jeg i gamle dage monterede 2 dobbelte Webere fra en ældre "sag" (Fiat 124 Sports Coupe), havde jeg samme problem, som I skitsere. Jeg kunne blæse dyser evig og altid - hjalp kun ganske kort tid.
Indtil dén dag jeg smed det gamle bras ud og fik fat i nogle splinternye karburatorer. Så var der ikke mere ballade med det. Jeg tror, I har ret i, at et rep.sæt kan gøre det.
/Mogens
Tidligere tunet Fiat 125 Special
Indtil dén dag jeg smed det gamle bras ud og fik fat i nogle splinternye karburatorer. Så var der ikke mere ballade med det. Jeg tror, I har ret i, at et rep.sæt kan gøre det.
/Mogens
Tidligere tunet Fiat 125 Special