udsættere

Motor, motor-styring og komponenter på motor
MStorm
Geografisk sted: Danmark

udsættere

Indlæg af MStorm » 11 jun, 2007 17:23

Min 156'er er begyndt at skulle have lidt pedal for at starte og man skal holde lidt gas på ved stop da den let går i stå. Dette er ved kold bil. Når den er varm går den lidt ujævnt i tomgang, men går ikke i stå. Jeg har målt på bat./generator i tomgang lader den med 14,1 V og ved slukket motor er der 13,3 V over batteriet.
Nogen gode bud ??
Det er en 1,8TS fra 1999, der har gået 134.000 km. Alt er standard ingen KN-filtere eller ligende..

MStorm

Indlæg af MStorm » 13 jun, 2007 03:27

Så har jeg talt med to værksteder,
Det ene mener at en defekt tomgangsmotor kan være årsagen. Det andet værksted havde en defekt vandtemperatursensor som en mulighed - hvis temp. ikke kendes vil motorstyringen ikke aktivere chookeren og dermed vil der skulle gives ekstra gas ved koldstart.
Tid er booket på det sidste værksted så nu må jeg se.
Input/ideer eller erfaringer fra Jer er jeg dog fortsat interesseret i..

ole
Kontakt:

Indlæg af ole » 13 jun, 2007 03:59

Havde igennem flere år nøjagtigt det samme problem. Løsningen var nye ventilløftere.
Min Motor er en 2.0 16v TS 1997 (altså samme motor).

Hilsen Ole

MStorm

Indlæg af MStorm » 13 jun, 2007 09:22

Hej Ole
tak for dit input, men ventilløftere det lyder dyrt ?
Motorene er ens så vidt jeg ved - boring er blot større i din 2,0.

Var årsagen svær at finde siden der gik så lang tid ? eller blev det værre ?

ole
Kontakt:

Indlæg af ole » 13 jun, 2007 17:59

Ja, det er lidt pebret men hvis du kan vente til næste tandremsskift burde merprisen ikke være ret meget, foruden prisen på løfterne. De kan bestilles billigt her:
http://cgi.ebay.co.uk/16-HYDRAULIC-LIFT ... dZViewItem
Det er MEGET billigere end Fiat Danmark.

Jeg havde prøvet næsten alt før de nye ventilløftere løste mit problem:
Tændspoler, Lambdaprobe, "MAF", tomgangs-actuator, tændrør, lange ture til sydeuropa, Benzin-additiver, olie-additiver, vand og luft temperaturfølere.

Hvis du selv har mod på at skifte tandrem er det ikke noget problem at også lige putte nogle nye ventilløftere i. Jeg, og sikkert også andre, er klar med gode råd.

Hilsen Ole

MStorm

Indlæg af MStorm » 14 jun, 2007 09:42

Min tandrem har kørt ca. 28000 så der er nogle km igen...
Men ventilløftere - jeg kan stadig ikke helt forstå sammenhængen med den modvilig start og udsættere ved stop for rødt lys...
Kan du forklare mig det ?

håber du vil svare eller give mig en link til en illustratation af netop de ventilløftere

ole
Kontakt:

Indlæg af ole » 14 jun, 2007 17:18

Nej som sagt var det heller ikke min første tanke da jeg skulle fejlfinde min egen bil. Men jeg kan da også ta' fejl, jeg er da kun amatør.
Jeg skal lige sige at min ikke havde men problemer ved start.
Har du prøvet at køre uden lufttemp-føler? Har du prøvet at afmontere "tomgangsmotoren" og kigge efter om den kan bevæge sig frit?
Jeg mener prøv først alle de gratis/billige løsninger, ik?

Hilsen Ole

elp

Indlæg af elp » 14 jun, 2007 21:52

Du skriver: "Det ene mener at en defekt tomgangsmotor kan være årsagen. Det andet værksted havde en defekt vandtemperatursensor som en mulighed - hvis temp. ikke kendes vil motorstyringen ikke aktivere chookeren og dermed vil der skulle gives ekstra gas ved koldstart"
Har værkstederne haft deres motortest udstyr på, PC som udlæser fejlmeddelser fra ECU styreenheden, eller gætter de bare?
Alle Alfa og flere andre værksteder har udstyret.

MStorm

Indlæg af MStorm » 15 jun, 2007 07:45

Ole jeg er også amatør og vil gerne løse problemet billigst muligt ...så jeg tror at jeg forsøger mig lidt i weekenden..
hvormange km havde din 2,0 gået da du skiftede ventilløfterne ?

Elp: det er blot gæt udfra fejlbeskrivelsen. Bilen har ikke været forbi værksted eller en tester endnu. Men det er et tidligere Fiat/Alfa værksted der skal have den ind d. 19/6, og de har det fornødne udstyr efter hvad de selv siger..

MStorm

Indlæg af MStorm » 15 jun, 2007 07:59

Ole jeg er også amatør og vil gerne løse problemet billigst muligt ...så jeg tror at jeg forsøger mig lidt i weekenden..
hvormange km havde din 2,0 gået da du skiftede ventilløfterne ?

Elp: det er blot gæt udfra fejlbeskrivelsen. Bilen har ikke været forbi værksted eller en tester endnu. Men det er et tidligere Fiat/Alfa værksted der skal have den ind d. 19/6, og de har det fornødne udstyr efter hvad de selv siger..

ole
Kontakt:

Indlæg af ole » 15 jun, 2007 17:24

Min havde kørt ca. 160.000 da jeg skiftede ventilløftere.
Det er jo en lidt større operation og der kræves et sæt knastlåse for at sikre at man får stillet timingen rigtigt. Har du sådan et par? Derudover skal remmene skiftes inc. medløberhjul og strammerhjul. evt. også knastforstiller og vandpumpe.

MStorm

Indlæg af MStorm » 15 jun, 2007 21:09

Ole Du er en seriøs amatør ;-)
Jeg har slet ikke planer om selv at skifte ventilløftere - har kun almindeligt værktøj ikke låse for knaster etc. så sådane operationer vil jeg få gjort på et værksted .. men det var disse jeg ville se på/fejlsøge på: "Har du prøvet at køre uden lufttemp-føler? Har du prøvet at afmontere "tomgangsmotoren" og kigge efter om den kan bevæge sig frit?
".

ole
Kontakt:

Indlæg af ole » 15 jun, 2007 21:55

Nåh ok, det er ligetil :-)

PS: Den der "tomgangsmotor" har et slags spjæld der skal lukke mere eller mindre for noget luft. Det skal kunne bevæge sig frit hvis du skubber til til det. Evt. rense men noget petroleum.

Hilsen Ole og god fornøjelse.

MStorm

Indlæg af MStorm » 16 jun, 2007 21:27

hmm idag fungerede bilen uden de førnævnte problemer - eneste forskel er vejret - grå vejr og 16 grader. Sidst jeg oplevede problemet var det høj sol og 25-28 grader.. nogen mulig sammenhæng her ?

Jeg har idag visuelt checket rørforbindelser mellem luftfilterkassen og selve den del hvor speederkablet er forbundet, alt er som nyt ingen revner eller tegn på utætheder . Jeg har kigget efter noget der kunne være lufttemp-føler men har ikke fundet den - hvor sidder den og hvordan ser den ud ?
Jeg har ikke adskilt noget for nu virkede den jo ok ...

ole
Kontakt:

Indlæg af ole » 19 jun, 2007 17:59

Lufttemperatur føleren sidder som det første efter luftfilteret i indsugningsrøret. Den sidder med et lille 2-benet stik.
Deretfer kommer Luftmasseføleren og så "gasspjældet".

Hilsen Ole

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"