Udskiftning af tandremme på 1,7IE
Udskiftning af tandremme på 1,7IE
Jeg skal til at skifte min vandpumpe på min 1,7IE (8v),og vil i den forbindelse skifte tandremme samtidig,da det er lidt usikkert hvornår de er skiftet.Vil bare lige høre om der er noget jeg skal være specielt opmærksom på ved denne "operation"?Nye remme og strammere,-er der nogen der ca. ved hvad det koster?Ja jeg finder jo ud af det på mandag,men det kunne være sjovt at vide nu.
Remmene koster omkring 180-200 mener jeg, og remstrammerne er ret dyre. Mener det var omkring 3-400 kr stykket jeg fik at vide dengang jeg skulle skifte vandpumpe på min egen. Det er meget nemt at skifte tandremme, bare sørg for at mærke op inden du piller de gamle af, så er der ikke noget svært i det. Det sværeste er næsten at få pumpen ud. Jeg fik min ud ved at hamre mellem blokken og pumpen med et stemmejern oppefra. Derved fik jeg brækket nogle stykker af pumpen, og til sidst kunne den vrides ud med en rørtang.
Jeg brugte en gang en halv dag på at få den forbandede vandpumpe ud af blokken på min daværende 33'er. Med hammer og mejsel.
Efterfølgende har jeg læst at man bare skal bore pumpen ud, forstået på den måde at du tager en boremaskine med et seriøst bor og derefter borer pumpen i atomer. Skulle der komme lidt borestøv ind i kølesystemet, så gør det ikke noget for du kan nemt skylle systemet igennem med en vandslange når du er færdig.
Efter at have skiftet pumpen kom jeg til at sætte den ene tandrem forkert på, men det er en anden historie.... Take care
Lars
98 Alfa 156 2.0 TS
Efterfølgende har jeg læst at man bare skal bore pumpen ud, forstået på den måde at du tager en boremaskine med et seriøst bor og derefter borer pumpen i atomer. Skulle der komme lidt borestøv ind i kølesystemet, så gør det ikke noget for du kan nemt skylle systemet igennem med en vandslange når du er færdig.
Efter at have skiftet pumpen kom jeg til at sætte den ene tandrem forkert på, men det er en anden historie.... Take care
Lars
98 Alfa 156 2.0 TS
-
jensebhansen
- Geografisk sted: Danmark
Jeg lavede lige en lille hurtig søgning på nettet og fandt følgende trin-for-trin beskrivelse af seancen: http://www.alfaclub.org.au/philstorr/al ... udcool.htm .
Jeg har lige skimmet teksten igennem og den lyder ganske fornuftig og passende detaljeret.
Jeg har lige skimmet teksten igennem og den lyder ganske fornuftig og passende detaljeret.
Hello i Klubben..
Har tit skiftet disse dele -dog uden de store "armbevægelser" og problemer.. husk at give pumpen evt. lidt kobberfedt inden samling.. jeg bruger ca. 2-3 kg af skidted pr. år. ..det hjælper....Det er nok nemmest at tage ventildækslerne af da der er gode mærker på knast og i topstykkerne, så er man ikke i tvivl, ...og husk altid at tørne motoren een omgang håndkraft...med nøgle... inden man vrider starteren.... det kan redde et kiks....
Go´fornøjelse...
Har tit skiftet disse dele -dog uden de store "armbevægelser" og problemer.. husk at give pumpen evt. lidt kobberfedt inden samling.. jeg bruger ca. 2-3 kg af skidted pr. år. ..det hjælper....Det er nok nemmest at tage ventildækslerne af da der er gode mærker på knast og i topstykkerne, så er man ikke i tvivl, ...og husk altid at tørne motoren een omgang håndkraft...med nøgle... inden man vrider starteren.... det kan redde et kiks....
Go´fornøjelse...