Da min alfa156 1,6 '99 havde fået ødelagt toppakning og ventiler af at få falsk luft ind gennem en revnet slange, blev topstykke sendt til rep og jeg fik skiftet div. dele som f.eks. tændrør kilerem osv.
Men da jeg fik den tilbage tikkede den(hele tiden). Mekanikeren sagde at det var en hydraulisk ventilløfter der evt. skulle pumpe sig selv op med olie. Jeg kørte et stykke tid, nærmere et halvt år, men den tikkede stadig. Jeg fik en alfamekaniker til at skifte alle ventilløftere men den tikker stadig meget.
Nu skal den bare repareres, men jeg vil ikke bestille nye løftere før jeg ved om det er det. Ham der skal lave den mener stadig at det er løfterene den er gal med, da det ikke kan være andet.
Det skal lige siges at de løftere der er sat i nu er brugte, men burde virke.
Kan det være andet end løfterene?
Motor tikker. Evt. ventilløfter
Det er tvivlsomt at det ikke er en/flere ventilløftere, som er defekt.
Men måske et knastakselleje. Eller indsugningsknastakslens som kan få motoren til at lyde som en diesel, men normalt kun i nogle sekunder efter opstart.
Men lad mekanikkeren, som isatte ventilløfterne, finde ud af, hvilken løfter han vil skifte. Hvis det så ikke hjælper, så må han finde ud af hvad det så er.
Men måske et knastakselleje. Eller indsugningsknastakslens som kan få motoren til at lyde som en diesel, men normalt kun i nogle sekunder efter opstart.
Men lad mekanikkeren, som isatte ventilløfterne, finde ud af, hvilken løfter han vil skifte. Hvis det så ikke hjælper, så må han finde ud af hvad det så er.
Nej, et oliefilter uden returløb ventil kan få lejer til at klapre i de første sekunder efter start. Ventilløfterne har også returløbs ventiler, som kan blive utætte, og normalt vil de også stoppe med at tikke efter nogle sekunder.
Brug altid et originalt eller OE (original equibment, ofter underleverandøren som sælger reservedele i eget navn) filtre.
Brug altid et originalt eller OE (original equibment, ofter underleverandøren som sælger reservedele i eget navn) filtre.