Mislyd ... ("Squeeeeek")

Indlæg som ikke passer ind under de andre fora omhandlende Alfa 156
elp
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 27 feb, 2006 03:28

Lars "HVIS - den kommer fra kobling og siger den underlige lyd kan det vist kun være en af de to hydrauliske pumper der laver lyden".
Jeg har lige flyttet min kolde 156, og Pfffff lyder er der kun når jeg træder på koblingen og ikke når den er sluppet, hvad enten den holder stille er kører. Lyden kan kun lige høres i tomgang (1300 omd/m når kold) og stiger med omdrejningerne. For mig lyder det, som det man før i tiden kaldte, en tør kulskiver, som er ringen på udrykkerarmen. På Menno's forklaring lyder det som hans lyd er den samme. Jeg tror ikke det er mere kompliceret end som så!

Lars Sørensen

Indlæg af Lars Sørensen » 27 feb, 2006 19:01

@ Erik

Jeg kan kun gisne om hvad og hvor problemet ligger. Har ikke hørt lyden "live" og heller ikke testet bilen fysisk.
Så mine "spådomme" er kun teoretiske.
Jeg har aldrig selv haft problemet og de 18 - 20 156´ere jeg kender har heller ikke haft noget som kommer tæt på [;)]
Jeg ville under alle omstændigheder få en mekaniker til at åbne koblingen for at tjekke den hydraulikslange, pumpe samt kobling i almindelighed ved næste service.
Jeg ved det er "dyrt" men vil heller ikke køre med en potentiel risiko for at "havarere" et sted i lille Danmark en mørk nattetime.

<b>Så mine råd skal ikke tages bogstaveligt men mere retningsvisende.</b>

Men jeg håber Menno og også dig lige skriver hvad det egentlige problem er når I finder ud af det. Vi kan jo alle lære af det.

menno

Indlæg af menno » 27 feb, 2006 19:07

Tror jeg må hellere tage hele denne dialog med til den makaniker som skal kigge på "problemet" [:)] Det bliver umuligt at forklare alt dette for mig. Jeg begynder nok med at spørge ham hvor meget han skal ha' for de opgaver du lige ramsede (hedder det sådan på dansk?) op.

Nu må i begge ha' en god mandag! [^]

elp

Indlæg af elp » 28 feb, 2006 01:25

Hej Lars - For mig at, tegning af gearkasse- og koblinghus, er der ikke nogle dæksler at afmontere for at besigtige invendige kablingslanger, cylinder og arme. Det vil for mig at sige, at gearkassen skal af. Hvis det er tilfældet, kan man lige så godt skifte alle koblingsdele med det samme.
Mit koblingshus ser ikke ud til at der er nogle utætheder derinde, så jeg tager chancen til lyden bliver slem eller koblingen viser tegn på at være slidt. Jeg har før kørt 100-120 km hjem uden kobling, mødte bl.a. på en lille landevej 2 mænd som var ved at fange en gris, grisen var klogest, den sprang ned i grøften da jeg dyttede, de 2 mænd var en del sløvere med at flytte sig.

menno

Indlæg af menno » 02 mar, 2006 00:04

Dette svar fik jeg via e-mail fra Henrik fra Alfa-Tec

<font color="limegreen"><font size="2">... lyden er velkendt det er når koblingen er kold formentlig udrykkerlejet der piver indtil der komer lidt varme i.</font id="size2"></font id="limegreen">

Det lydder ikke som noget alvorligt eller hvad synes i? [:)] Det kan være at man bare skal betrakte det som en "charme" som kommer og går.

elp

Indlæg af elp » 02 mar, 2006 17:38

Hej Menno & Lars
"når koblingen er kold formentlig udrykkerlejet der piver indtil der komer lidt varme i."
Det er precist hvad jeg mener, når lyden bliver værre eller ændre sig til en skurren, så skifter jeg koblingen.

Lars Sørensen

Indlæg af Lars Sørensen » 03 mar, 2006 05:54

Jeg bøjer mig - Henrik ved bedst, uden tvivl.

Men [;)] jeg har aldrig hørt et udrykkerleje knage eller pive før. Så jeg er også blevet klogere.

larsw

Indlæg af larsw » 03 mar, 2006 06:24

Hej Alle...
Vil lige melde ind her på den her tråd,jeg har også pivelyde ved koldstarter men de forsvinder når motoren er blevet lidt varm (eller efter 5 min.)
Jeg mistænker mine drivremme for at være synderen,havede faktisk overvejet at smøre med lidt WD40 på remmene(ikke tandrem).Det har virket fint på mine andre biler(ikke Alfa)
Men læste et svar om at det måtte man absolut ikke gøre?? Hvorfor!!
Så det kan jo bare være en rem som hyler...

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Generelle emner"