Manglende varme i varmeapparat

Elektrisk og elektriske/elektroniske komponenter
Besvar
Lars F
Geografisk sted: Danmark

Manglende varme i varmeapparat

Indlæg af Lars F » 10 okt, 2003 06:07

Nu hvor det er blevet koldere har vi opdaget at varmeapparatet ikke afgiver tilstrækkelig med varme (sidste vinter var der intet problem). Først troede jeg det skyldtes defekt kølertermostat fordi vandtemperaturen kun ligger lidt over de 70 grader (ifølge bilens instrument ihvertfald), men selv hvis jeg holder stille og temperaturen derfor stiger til ca. 90 grader er der ikke tilstrækkelig med varme. Problemet er det samme uanset om klimaanlægget er slået til eller fra. Blæserkapacitetetn fejler intet.
Bil: 156 2.0 dec 98 m. klima, 120.000 km.

På forhånd tak for alle svar

mvh
Lars

Hoygaard
Geografisk sted: Azores

Indlæg af Hoygaard » 10 okt, 2003 06:26

Jeg har oplevet at de elektrisk drevne spjæld kan sætte sig fast. Kig op bagved handskerummet og tjeck de to motorer medens du drejer på varmeregulering og luftfordelings knapperne.

Mvh

Lars

156 Selespeed Sovralimentato

Lars F
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Lars F » 17 okt, 2003 02:54

Blandingsspjældet sidder ikke fast men det reguleres ikke som man skulle forvente. Det virker som om det hopper i alt for store skridt og ikke alle indstillinger på varmereguleringsknappen får spjældet til at bevæge sig. Sagt på en anden måde er der ikke en en-til-en forbindelse mellem drejeknap og spjæld (forsøget er selvfølgelig gennemført med automatisk klimareguleringen deaktiveret).
Når det er sagt, så bevæger spjældet sig tilsyneladende mellem yderpunkterne når der er max kulde og max varme, så grunden til den manglende varme skal nok ikke findes her :-(
Har studeret værkstedsmanualen og den foreslår at sætte diagnostisk tester på, men sådan en har jeg jo ikke lige ved hånden...

mvh
Lars

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 El-system"