Olieforbrug igen igen...

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
Jonas Nielsen
Geografisk sted: Danmark

Olieforbrug igen igen...

Indlæg af Jonas Nielsen » 15 mar, 2007 02:51

Hej alle.

Jeg har efterhånden haft min Alfa 156 2,0 TS årgang 2000/11 i 2 år. Jeg har tidligere læst diverse indlæg her på siden angående olieforbrug. Det virker ummidelbart som der ikke er den store enighed omkring emnet. Mit eget eksemplar bruger ca. 1 liter olie (Duckhams 10-40w fuldsyntetisk) for hver 4000 km. Nu er det efterhånden 15000 km siden at olien sidst blev skiftet og den er i mellemtiden blevet meget mørk (sort er nok et bedre ord :-)). Mit spørgsmål går på om andre oplever dette forbrug eller om det er i overkanten? Desuden kunne jeg også godt tænke mig at vide om det er normalt at olien bliver så mørk (det skal siges at jeg kører mange korte ture).

På forhånd tak

Jacob WA

Indlæg af Jacob WA » 15 mar, 2007 17:07

Mht. olien, så er det meget normalt at den bliver helt sort. Så ingen panik der.

Jeg vil dog sige, at hvis du kun køre korte ture, så vil jeg nok skifte olien noget oftere. Jeg køre også selv mange korte ture. Jeg skifter olie/filter for hver 10.000 km.

elp

Indlæg af elp » 15 mar, 2007 17:39

Hej og velkommen Jonas.
Du har ret i at der er skrevet meget om 2,0 TS's olieforbrug. Som med de fleste andre biler varierer det, hvilket skyldes forskellige tollerancer i de enkelte motorer. Alfa oplyser at et olieforbrug på op til 1L pr. 1000 er normalt (sikkert for at undgå at skulle renoverer motorer på garantien), så forbruget på din skulle være OK.
En anden faktor for olieforbruget er kørsels mønsteret. Du skriver du kører mange korte ture; det vil give et lidt højere olieforbrug - når motoren er kold, er "slubbet" mellem stemplerne og cylindervægene større som giver underkompretion og dermed større olieforbrug. Det er også derfor olien bliver hurtig grumset/sort, da der er forbrændings rester i underkompretionen.
Derfor anbefaler bilfabrikkerne også, at for biler med et lavt antal kørte årligt, at serivce med olie og filter skift skal udføres mindst 1 gang årligt.
Olieforbruget på 1L/4000 km skal du ikke bekymre dig om (blot holde øje med oliepinden og fylde efter inden niveauet når min. mærket (en ting alle TS motorene er følsom, på den dyre måde, for)). Men du skal skifte olie hyppigere end 15-20000km.
Alfa anbefaler Selina 20K for Alfa, som er en 10W-40 olie ligesom den Duckhams du bruger nu. Duckhams er fine olier, det at den er fuldsyntetisk betyder bl.a. at den fjerner snavs fra motorens indre overflader. Det meste af denne forurening skal filteres fra i oliefiltret, men en del farver olie sort, især hvis filtret efterhånden er ved at være tilstoppet.

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"