Hej, jeg har lige erhvervet mig en alfa 156 2.0 1998, køb privat(224.000 km)[:)]
Den har fået isat en ombyttermotor for 16 månder/26.000 km siden, på et Alfa værksted.
Motoren køre fint, når jeg køre..[:D]
Den har dog et problem med ujævn tomgang, 1500-500 rpm, men kun når den er blevet varm og kun når jeg kobler ud for at trille(til rødt lys).
Dette problem er nævnt i forskellige version i andre indlæg. Jeg har læst dem alle tror jeg, men har ikke fået et godt svar på netop problemet med ujævn tomgang kun når motoren er varm. Da jeg lige har fået renset luftspjældet på Alfa-værksted(uden effekt) kunne MAF være den skyldige…
Er der nogen der kan give et bud på hvordan man kontrollere om MAF fungere korrekt og om man kan udelukke andre fejl, inden jeg køber en ny MAF?
Og lige et sidespørgsmål, er der nogen der kender levetiden på MAF og er det en god ide at skifte den alligevel, da jeg ikke tror de skiftede den da de ombyttede motoren.
Den er jo ikke så dyr, koster 1000 kr. hos Alfastumper.dk
Ujævn tomgang ved varm motor, levetid for en MAF
luft mængde måleren (maf) skal være meget dårlig for at den vil hvises som fejl . den er i orden hvis du måler på pin 5 på maf der skal den stå på 1.v +- 0,02 v målt med tæning på og med stikket på hvis den er uden for er den defekt. det med tomgangen er temligt sikkert din tomgangs motor der er defekt.få dit alfa værksted til at tjekke at den ikke er uden for tomgang med deres alfa tester det er heler ikke en fejl der lagers i motor styringen
Hej RKT,
Ved ikke om du har fået løst dit tomgangsproblem. Havde selv samme problemer med min 2.0 TS motor som en gang imellem gik ujævnt i tomgang. Det var typisk i fugtigt vejr, ved udkopling mod kryds eller efter meget "frisk" kørsel.
Hvis MAF'en, stikforbindelser osv. er blevet renset/udskiftet uden held, mener jeg at problenet er af mekanisk art som er forholdsvis simpelt at løse. Min erfaring er at der for TS motorerne vedkommende samles vand/olie i tændrørskanalerne (typisk 1. cylinder nærmest tandrem) og dette giver overgang til blokken. Disse kanaler skal bare renses/tømmes og problemet burde være løst.
Held og lykke med problemet!
Ved ikke om du har fået løst dit tomgangsproblem. Havde selv samme problemer med min 2.0 TS motor som en gang imellem gik ujævnt i tomgang. Det var typisk i fugtigt vejr, ved udkopling mod kryds eller efter meget "frisk" kørsel.
Hvis MAF'en, stikforbindelser osv. er blevet renset/udskiftet uden held, mener jeg at problenet er af mekanisk art som er forholdsvis simpelt at løse. Min erfaring er at der for TS motorerne vedkommende samles vand/olie i tændrørskanalerne (typisk 1. cylinder nærmest tandrem) og dette giver overgang til blokken. Disse kanaler skal bare renses/tømmes og problemet burde være løst.
Held og lykke med problemet!
Hej igen,
Ja det er lidt sen opfølgning. Jeg ville bare lige skrive en konklusion på mit problem. Jeg endte med først at sætte en helt ny MAF i. Dette havde dog ingen effekt, derefter så jeg på den engelske hjemme side at de havde en mulig løsning. Det vil sige det er nok mere symptom behandling, men prøves skulle det.
Jeg klippede ledning fra pin 15 bag ved speedometer stiket over og sat tape på begge ender.
Det virkede, nu køre den helt uden ujævn tomgang. Dvs jeg kan sætte den i frigear på vej til stop(fra 50 km -0) uden omdreningerne går amok.
Link til det specifike problem/løsning er her:
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... e-fix.html
Især side 1 og 4 er interessante. Her beskrives fordele og ulemper ved denne "krejler" løsning.
Jeg læser det sådan, at den eneste ulempe, er at omdrejningerne ikke automatisk går op til ca. 1100 når man aktivere airconditionen.
For mig har det været den eneste ulempe og jeg har kørt med den klippet i godt 8 måneder. Alt andet virker fint, abs, speeder response og ingen airbag fejl lampe.
Igen vil jeg gerne understrege at jeg kun havde problemer med tomgang når bilen kørte over 10 km i timen.
Mvh Rasmus
Ja det er lidt sen opfølgning. Jeg ville bare lige skrive en konklusion på mit problem. Jeg endte med først at sætte en helt ny MAF i. Dette havde dog ingen effekt, derefter så jeg på den engelske hjemme side at de havde en mulig løsning. Det vil sige det er nok mere symptom behandling, men prøves skulle det.
Jeg klippede ledning fra pin 15 bag ved speedometer stiket over og sat tape på begge ender.
Det virkede, nu køre den helt uden ujævn tomgang. Dvs jeg kan sætte den i frigear på vej til stop(fra 50 km -0) uden omdreningerne går amok.
Link til det specifike problem/løsning er her:
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... e-fix.html
Især side 1 og 4 er interessante. Her beskrives fordele og ulemper ved denne "krejler" løsning.
Jeg læser det sådan, at den eneste ulempe, er at omdrejningerne ikke automatisk går op til ca. 1100 når man aktivere airconditionen.
For mig har det været den eneste ulempe og jeg har kørt med den klippet i godt 8 måneder. Alt andet virker fint, abs, speeder response og ingen airbag fejl lampe.
Igen vil jeg gerne understrege at jeg kun havde problemer med tomgang når bilen kørte over 10 km i timen.
Mvh Rasmus